Artikelen

Controle is een illusie
Controle is een illusie
De serie Moeiteloos veranderen biedt een nieuwe kijk op verandering in organisaties. Dit is het tweede deel in de serie waarin we stil staan bij...
kwaliteitsmanager_verschillen
Kwaliteitsmanagement: 9 verschillen tussen de jaren tachtig en nu
In de wereld van kwaliteitsmanagement heeft de afgelopen decennia een opmerkelijke evolutie plaatsgevonden, waarbij nieuwe benaderingen, technologieën en bedrijfsdynamieken de norm zijn geworden. Met de...
Onderzoek naar de impact van de Safety Culture Ladder
Onderzoek naar de impact van de Safety Culture Ladder
Een hogere betrokkenheid bij veiligheid vanuit de leiding en een meer passende set van maatregelen. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van de...
Macht en kwaliteit: hoe werkt dat?
Macht en kwaliteit: hoe werkt dat?
Kwaliteit heeft niet alleen een technische, maar ook een morele, emotionele en politieke dimensie. Daarom heeft kwaliteit altijd te maken met belangen en met de...
Kwaliteitsprofessionals en duurzaamheid…
Kwaliteitsprofessionals en duurzaamheid…
In de afgelopen decennia is het begrip kwaliteit verbreed van voldoen aan met name functionele eisen naar voldoen aan de verwachtingen van alle belanghebbenden en...
Kritische kanttekeningen bij de CSRD/ESRS
Kritische kanttekeningen bij de CSRD/ESRS
De nieuwe richtlijnen voor niet-financiële verslaggeving die zijn neergelegd in de European Sustainability ­Reporting Standards (ESRS), onderdeel van de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD),...
oukepijl.1.1
Kwaliteit en macht: braaf of ‘brave’?
Als kwaliteitsprofessional sta je in je organisatie bij uitstek bekend als iemand met een warm hart voor kwaliteit. Maar wat voor vrijwel alle collega’s geldt,...
angstcultuur
Hoe slopen we de angstcultuur?
Angst hebben we van de natuur gekregen om te overleven. Het helpt ons om een adequate reactie te hebben wanneer we bedreigd worden door een...
Stap voor stap naar een procesgerichte organisatie
Stap voor stap naar een procesgerichte organisatie
Als ik naar een organisatie kijk zie ik overal processen. Het maakt daarbij niet uit of een organisatie nu groot of klein is, jong of...
Staat dat ook in ISO 9001? (deel 2)
Staat dat ook in ISO 9001?
De norm ISO 9001 bestaat al ruim 35 jaar. Er is veel over geschreven en miljoenen mensen hebben haar gelezen – een belangrijk deel daarvan...
De 7 Quality Tools ­opnieuw bezien
De 7 Quality Tools ­opnieuw bezien
De 7 Quality Tools, ook wel bekend als de 7 Basic Quality Tools of de 7 Quality Control Tools, vormen samen een set van verbetertechnieken...
Kwaliteit en bedrijfscontinuïteit: wat is de link?
Kwaliteit en bedrijfscontinuïteit: wat is de link?
Voor velen is de link tussen kwaliteitsmanagement en bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM) een duidelijke. De continuïteit van de organisatie is uiteindelijk de belangrijkste doelstelling van de ­organisatie...
Staat dat ook in ISO 9001? (deel 3)
Staat dat ook in ISO 9001?
De norm ISO 9001 bestaat al ruim 35 jaar. Er is veel over geschreven en miljoenen mensen hebben haar gelezen – een belangrijk deel daarvan...
AI in de zorg: trends, kansen en belemmeringen
AI in de zorg: trends, kansen en belemmeringen
De ontwikkelingen rond AI in de zorg gaan hard. Het staat bij alle zorgorganisaties en menig zorgprofessional op het netvlies en er komt veel op...
Marc van Berkel_foto
Kwaliteit: in werk én leven
Kwaliteit van leven en kwaliteit van organisaties worden los van elkaar bestudeerd. Maar laten we eens stilstaan bij de interessante parallellen die deze twee aspecten...
Hoe beveilig je een glazen huis?
Hoe beveilig je een glazen huis?
Op het internet wordt een enorme hoeveelheid informatie over jou en je organisatie opgeslagen. Voor een hacker is jouw organisatie als een glazen huis. Ze...
Zin en onzin van gebruik van data en statistiek
Zin en onzin van gebruik van data en statistiek
Statistiek is een binnen bedrijven veel voorkomend middel om data om te zetten in informatie. Het is echter – zeker ook voor het werkveld kwaliteit...
Het nieuwe normaal in ­organisatie en bedrijf
Het nieuwe normaal in ­organisatie en bedrijf
Tijden veranderen. Dat wisten we al, want dat is altijd al zo geweest. Net als dat managers fouten ­maken. Maar wat we nog niet wisten...
Vijf redenen om werk te maken van cybersecurity
Vijf redenen om werk te maken van cybersecurity
Hoopvol onderweg naar een directe democratie in Society 4.0
Hoopvol onderweg naar een directe democratie in Society 4.0
Onze samenleving is in transitie door technologieën als AI, blockchain en robots en doordat de grootste bedrijven ter wereld rijker en groter zijn dan de...
Column-Hugo
Alles onder controle?
Zo ergens aan het begin van dit millennium was ik productiemanager bij een bedrijfsonderdeel dat zich bezighield met het onderhoud aan vliegtuigcomponenten. Mijn fysieke terrein...
Bouw simulaties… en laat je organisatie vliegen!
Bouw simulaties… en laat je organisatie vliegen!
Organisaties gaan te weinig na hoe hun managementbeslissingen in de praktijk zullen uitwerken. Zij hebben een instrument nodig waarmee ze voorgenomen beslissingen vooraf op hun...
Hoe ga je als bedrijf om met polycrises?
Hoe ga je als bedrijf om met polycrises?
In deze turbulente tijden worden bedrijven geconfronteerd met een toenemende complexiteit van uitdagingen. Het is niet langer voldoende om slechts één crisis aan te pakken;...
Matthijs Dierick_foto
Onvoorziene omstandigheden
Moeilijk woord: contingency planning. Voorbereid zijn op onvoorziene omstandigheden. Als organisatie gaat u allerlei verplichtingen aan met klanten, opdrachtgevers, gasten, patiënten of hoe u ze...
Matthijs Dierick_foto
Mopperen over de nieuwe eisen
De technische comités van de ISO-managementsysteemnormen hebben besloten twee aanvullingen te maken op de eisen van paragraaf 4.1 en 4.2. Wanneer ik op onder andere...
Een wereld die wij niet meer begrijpen…
Een wereld die wij niet meer begrijpen…
We worden dagelijks en in snel toenemende mate geconfronteerd met complexe factoren die ons leven, onze organisaties en onze teams beïnvloeden. We proberen de beste...
Materialiteit: wat doet ertoe?
Materialiteit: wat doet ertoe?
Per januari van dit jaar is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht. De CSRD is een uitwerking van en vervangt de reeds in...
Wat maakt dat verandering slaagt of faalt?
Wat maakt dat verandering slaagt of faalt?
In de meer dan dertig jaar dat ik werk, als ondernemer, adviseur of manager, ben ik altijd betrokken geweest bij veranderingen. Of het nu ging...
Sophie Ouboter 2023
Dat kan beter!
‘Dit jaar hebben we een nieuw onderdeel van het jaargesprek,’ zei mijn leidinggevende. ‘We vragen iedereen om drie verbeterpunten voor zichzelf te benoemen.’ Ik voelde...
Gedistribueerde productie: de succesformule?
Gedistribueerde productie: de succesformule?
Gedistribueerde productie is een manier om producten te maken en te distribueren die gebaseerd is op het idee dat productie niet hoeft te worden beperkt...
Wat staat ons te wachten in 2024?
Wat staat ons te wachten in 2024?
Bedrijfscontinuïteit – Business Continuity – kan worden omschreven als het vermogen van een organisatie om tijdens een verstoring producten en diensten met een vooraf vastgestelde...
Matthijs Dierick_foto
ISO-normen: één groot keuzemenu
Zoals de meesten wel weten, moet om te kunnen stellen dat uw organisatie voldoet aan de eisen van de ISO-managementsysteemnormen, aan ‘alle eisen’ worden voldaan....
Processen en Big Data bieden nieuwe mogelijkheden
Processen en Big Data bieden nieuwe mogelijkheden
In de vorige eeuw is veel werk verzet in het ontwikkelen van procesmanagement. Procesbeschrijvingen ­begonnen met eenvoudige flowcharts en groeiden uit tot complete procesoverzichten en...
Organisaties zijn kwetsbaarder dan ooit
Organisaties zijn kwetsbaarder dan ooit
In eerdere bijdragen in onder andere dit magazine heb ik regelmatig aandacht gevraagd voor inzicht in de afhankelijkheden binnen organisaties, speciaal gericht op het leveren...
Een praktisch handvat: het 7Life ontwikkelmodel
Een praktisch handvat: het 7Life ontwikkelmodel
Voor effectief kwaliteitsmanagement is communicatie een niet te onderschatten onderdeel van het werk. Hoe beter deze communicatie naar de opdrachtgever, management en medewerkers is, des...
Het risicolandschap voor de komende vijf jaar
Het risicolandschap voor de komende vijf jaar
Het risicolandschap verandert voortdurend en vereist van organisaties om snel te reageren, wendbaar te zijn en zich aan te passen aan die veranderende omgeving, inclusief...