Gebruik van statistiek en data om de kwaliteit van processen, producten en diensten te verbeteren
De 7 Quality Tools ­opnieuw bezien

De 7 Quality Tools, ook wel bekend als de 7 Basic Quality Tools of de 7 Quality Control Tools, vormen samen een set van verbetertechnieken die voor het eerst werden gepresenteerd door Kaoru Ishikawa in 1985. De toolset is onder meer verspreid door de ASQ en beschreven in de PMBoK1 guide van het Project Management Instituut. De tools maken deel uit van de gereedschapskist van gecertificeerde projectmanagers PMP®2 en worden gebruikt om processen te verbeteren en kwaliteit van producten en diensten te waarborgen. In dit artikel bespreek ik ze en geef ik, zoveel mogelijk met voorbeelden uit mijn eigen praktijk, aan op welke manier we gebruik maken van data en in welke situaties we de tools kunnen toepassen.

Dit artikel is gepubliceerd in Kwaliteit in Bedrijf 02-2024,

Het Ishikawa-diagram

Dit diagram, ook wel bekend als het visgraatdiagram of het ‘cause-and-effect-­diagram’ is genoemd naar de bedenker ervan, Kaoru Ishikawa. Hij ontwikkelde dit bij de Kawasaki Motor Company om complexe problemen in kaart te brengen. Welke oor­­zaken (causes) leiden tot een (meestal) negatief effect?

Verder lezen?

Leden lezen het (online) magazine en alle artikelen, ook bezoek je onze events gratis of met korting.

Ben jij verantwoordelijk voor QHSE binnen jouw organisatie? Dan is Kwaliteit in Bedrijf voor jou dé bron om geïnformeerd te blijven over jouw vakgebied. Lid worden kan al vanaf € 8,75 ex. BTW per maand.

Door:

Eric
Eggermont
Gecertificeerd Master Black Belt Lean Six Sigma en co-founder van Lean Nederland

Partner(s)

NNK
NNK geeft kwaliteit een gezicht