Deel 2 van een drieluik over de minder bekende delen van ISO 9001
Staat dat ook in ISO 9001?

De norm ISO 9001 bestaat al ruim 35 jaar. Er is veel over geschreven en miljoenen mensen hebben haar gelezen – een belangrijk deel daarvan doet dat met regelmaat. Je zou dus denken dat de goede ideeën uit de norm breed toegepast worden en onderdeel van het kwaliteitsdenken zijn geworden. Toch zijn er delen van de norm die haast niemand lijkt te lezen. Soms zit dat in details of bewoordingen, soms zijn het grote gedeeltes. En dat is jammer: juist minder bekende stukjes en stukken bevatten bij goede bestudering hele interessante inzichten voor je kwaliteitsmanagementsysteem. In dit tweede deel worden delen van hoofdstuk 4 tot en met 7 in de schijnwerpers gezet.

Dit artikel is gepubliceerd in Kwaliteit in Bedrijf 01-2024,

4.2 Inzicht in de behoeften en verwachtingen van belanghebbenden

Wat staat er?
Dit hoofdstuk maakt duidelijk dat je een brede blik op de buitenwereld moet hebben; zie immers de titel. Dat suggereert dat je een brede, MVO-waardige omgevingsanalyse moet doen. De eisen in dit hoofdstuk zijn er vervolgens vooral op gericht die analyse stevig in te perken. Je hoeft je, in het kader van ISO 9001, alleen druk te maken over een beperkte set belanghebbenden en een beperkte set van hun eisen. Het gaat in de norm namelijk alleen over de belanghebbenden en de eisen van enkel díe belanghebbenden, die relevant zijn voor het kwaliteitsmanagementsysteem.

Bijlage A.3 benadrukt deze beperking nog eens, door te schrijven: “Deze internationale norm stelt niet als eis dat de organisatie rekening houdt met belanghebbenden indien de organisatie heeft besloten dat die partijen niet relevant zijn voor haar kwaliteitsmanagementsysteem.” Om daaraan toe te voegen dat het de organisatie is die bepaalt of een eis relevant is voor haar kwaliteitssysteem.

Wat kun je ermee?
Belanghebbenden die relevant zijn voor het kwaliteitsmanagementsysteem, zijn belanghebbenden die eisen stellen aan de manier waarop de organisatie producten en diensten levert. Realiseer je dat deze inperking mag van (je kunt zelfs zeggen: verplicht is door) de norm.

Verder lezen?

Leden lezen het (online) magazine en alle artikelen, ook bezoek je onze events gratis of met korting.

Ben jij verantwoordelijk voor QHSE binnen jouw organisatie? Dan is Kwaliteit in Bedrijf voor jou dé bron om geïnformeerd te blijven over jouw vakgebied. Lid worden kan al vanaf € 8,75 ex. BTW per maand.

Gerelateerde artikelen

Laatste deel van een drieluik over de minder bekende delen van ISO 9001

Door:

Diederik
van der
Burg
Eigenaar Adburdias

Partner(s)

Adburdias
Elke reis begint met de eerste stap

(Advertentie)