Ondernemen is risico nemen, dat is duidelijk, maar dan liefst een weloverwogen risico met als onderliggende verplichting dat we deze risico’s willen beheersen (en beheren). Vanuit ISO 9001-perspectief kan het risicodenken (risk based thinking) van kwaliteitsmanagement als volgt worden verwoord:
- Ons kwaliteitsmanagementsysteem is niet effectief, functioneert niet naar behoren.
- Onze producten en diensten voldoen niet aan de specificaties.
- We halen niet onze doelstellingen op het gebied van klanttevredenheid.
De eerste twee punten voor nu even buiten beschouwing latend, mag aangenomen worden dat klanttevredenheid op het netvlies staat van elke organisatie, onafhankelijk van wat geleverd wordt (aan de klant, burger, patiënt, cliënt, …). Naast de normale gang van zaken, waarin dit vanzelfsprekend al een mooie uitdaging is, moeten we ook willen dat we zelfs in geval van een ernstige verstoring (denk aan ICT-problemen, problemen in de leveringsketen of een brand) kunnen blijven leveren. Onze klant verwacht dat of het is zelfs contractueel overeengekomen. Niet leveren, deels leveren of te laat leveren als gevolg van zo’n ernstige verstoring (disruptie) is de link tussen beide onderwerpen en managementsystemen. Je kunt je als organisatie zo optimaal mogelijk voorbereiden op het (on)verwachte. De synergie tussen de onderwerpen en de Harmonized Structure tussen ISO 9001 en ISO 22301 benadrukken dit. Het kwaliteitsmanagementsysteem is de basis voor een gedegen continuïteitsprogramma.
Verder lezen?
Leden lezen het (online) magazine en alle artikelen, ook bezoek je onze events gratis of met korting.
Ben jij verantwoordelijk voor QHSE binnen jouw organisatie? Dan is Kwaliteit in Bedrijf voor jou dé bron om geïnformeerd te blijven over jouw vakgebied. Lid worden kan al vanaf € 8,75 ex. BTW per maand.