Onzichtbare kwaliteit
Matthijs Dierick_foto

Wat zijn bedrijven toch trots op de producten en diensten die zij leveren! Maar beseffen bedrijven eigenlijk wel hoe weinig van haar medewerkers daadwerkelijk contact hebben met de klant? Het zijn de vertegenwoordigers, adviseurs of monteurs die door de klant gezien worden. Echter… Deze mensen kunnen hun werk nooit goed doen als daar geen structuur van hoog gemotiveerde mensen achter zit.

Dit artikel is gepubliceerd in Kwaliteit in Bedrijf 04-2024,

Eigenlijk wel opvallend. Ik werk met een heel aantal ISO-managementsysteemnormen, die de bedrijfsprocessen centraal stellen, maar in geen enkele norm, wordt de personeelstevredenheid meegenomen als randvoorwaarde voor het leveren van kwaliteit, veiligheid, data security, voedselveiligheid enzovoort. Ja, bewustzijn wordt in alle normen aangehaald, maar bewustzijn betekent niet dat de medewerkers de intrinsieke motivatie hebben om het juiste te doen. Hoog gemotiveerde medewerkers hebben dat over het algemeen wel. Gemotiveerde medewerkers zijn loyaler aan de organisatie, hebben de neiging beter hun best te doen hun werk goed te doen, zijn over het algemeen minder vaak ziek. Kortom, de gemotiveerde medewerker(s) kan/kunnen het verschil maken in elke organisatie.

Verder lezen?

Leden lezen het (online) magazine en alle artikelen, ook bezoek je onze events gratis of met korting.

Ben jij verantwoordelijk voor QHSE binnen jouw organisatie? Dan is Kwaliteit in Bedrijf voor jou dé bron om geïnformeerd te blijven over jouw vakgebied. Lid worden kan al vanaf € 8,75 ex. BTW per maand.

Door:

Matthijs
Dierick
Trainer en lead auditor bij DNV

Partner(s)

DNV
Als het goed is, is het goed.

(Advertentie)