Het risico van afhankelijkheid
Organisaties zijn kwetsbaarder dan ooit

In eerdere bijdragen in onder andere dit magazine heb ik regelmatig aandacht gevraagd voor inzicht in de afhankelijkheden binnen organisaties, speciaal gericht op het leveren van de producten en ­diensten. Vanzelfsprekend met het doel om hier vervolgens ‘iets’ mee te gaan doen. Elke afhankelijkheid is een ­potentiële kwetsbaarheid en je kunt er niet vanuit blijven gaan dat je niet een keer pijn gaat lijden, ­wanneer je door deze afhankelijkheid wordt getroffen. 

Dit artikel is gepubliceerd in Kwaliteit in Bedrijf 03-2024,

In een wereld die steeds meer verbonden en afhankelijk is van complexe systemen en processen, zijn organisaties kwetsbaarder dan ooit voor verstoringen die hun activiteiten kunnen ontwrichten. Of het nu gaat om natuurrampen, technologische storingen, pandemieën of menselijke fouten: het vermogen van een organisatie om te overleven en te gedijen te midden van dergelijke crisissituaties wordt steeds meer bepaald door de effectiviteit van haar Business Continuity Management (BCM) -strategieën.

BCM verwijst naar het proces van het identificeren van potentiële bedreigingen voor een organisatie en het ontwikkelen van een raamwerk om de impact van deze bedreigingen, wanneer deze werkelijkheid worden en ons raken, te minimaliseren om zo de continuïteit van essentiële bedrijfsactiviteiten te waarborgen. Een van de meest cruciale aspecten van BCM is het begrip en de aanpak van de afhankelijkheid van benodigde mensen en middelen voor het uitvoeren van de meest kritische activiteiten. Overheid of bedrijfsleven, allemaal willen ze er morgen ook nog zijn, wat er ook gebeurt.

Het belang van kritische ­activiteiten

Voordat we dieper ingaan op de risico’s van afhankelijkheid, is het essentieel om te begrijpen wat kritische activiteiten zijn en waarom ze zo belangrijk zijn voor het functioneren van een organisatie. Kritische activiteiten zijn die activiteiten (taken of processen) die absoluut noodzakelijk zijn voor de werking en het voortbestaan van een organisatie. Deze dienen geprioriteerd te worden in een crisissituatie en het eerst hersteld te worden. Dit kan variëren van het leveren van essentiële producten en diensten aan klanten – denk aan brood, groente, gezondheidszorg of stroom, het uitvoeren plus beheren van financiële transacties tot het laten functioneren van ons openbaar vervoersysteem. Het verlies of de verstoring van kritische activiteiten kan verstrekkende gevolgen hebben, waaronder financiële verliezen, klantontevredenheid, reputatieschade en zelfs het totale falen van de organisatie. Daarom is het van vitaal belang voor organisaties om deze activiteiten te identificeren en beschermingsmaatregelen te implementeren om ze te waarborgen, zeker ook of juist in het geval van een crisis.

Verder lezen?

Leden lezen het (online) magazine en alle artikelen, ook bezoek je onze events gratis of met korting.

Ben jij verantwoordelijk voor QHSE binnen jouw organisatie? Dan is Kwaliteit in Bedrijf voor jou dé bron om geïnformeerd te blijven over jouw vakgebied. Lid worden kan al vanaf € 8,75 ex. BTW per maand.

Door:

Gert
Kogenhop
Operationeel Manager Kader group

Partner(s)

Kader Group
Een adviesgroep op een missie