Goede klachtenbehandeling: simpel, maar niet eenvoudig
Een klacht is een gratis advies. Dat is een waarheid als een koe. In de praktijk zijn er echter allerlei drempels die het lastig maken,...
Kritische kanttekeningen bij de CSRD/ESRS
De nieuwe richtlijnen voor niet-financiële verslaggeving die zijn neergelegd in de European Sustainability Reporting Standards (ESRS), onderdeel van de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD),...
Alles over informatieveiligheid
In de moderne samenleving speelt informatieveiligheid een steeds grotere rol. Het beschermen van informatie tegen ongeautoriseerde toegang is van essentieel belang voor organisaties, ongeacht hun...
Hoopvol onderweg naar een directe democratie in Society 4.0
Onze samenleving is in transitie door technologieën als AI, blockchain en robots en doordat de grootste bedrijven ter wereld rijker en groter zijn dan de...
Staat dat ook in ISO 9001?
De norm ISO 9001 bestaat al ruim 35 jaar. Er is veel over geschreven en miljoenen mensen hebben haar gelezen – een belangrijk deel daarvan...
Mopperen over de nieuwe eisen
De technische comités van de ISO-managementsysteemnormen hebben besloten twee aanvullingen te maken op de eisen van paragraaf 4.1 en 4.2. Wanneer ik op onder andere...
De wereld gaat aan regels ten onder
De roep om minder regels is van alle tijden. Laat ik me voor deze column beperken tot regels die een relatie hebben met kwaliteit in...
Onderzoek naar de impact van de Safety Culture Ladder
Een hogere betrokkenheid bij veiligheid vanuit de leiding en een meer passende set van maatregelen. Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek van de...
Kwaliteit in de marktplaats
In organisaties werken mensen samen aan gezamenlijke doelstellingen. In de markteconomie gaat dat heel anders. Daar beconcurreren partijen elkaar voor een zo groot mogelijk eigen...
Processen en Big Data bieden nieuwe mogelijkheden
In de vorige eeuw is veel werk verzet in het ontwikkelen van procesmanagement. Procesbeschrijvingen begonnen met eenvoudige flowcharts en groeiden uit tot complete procesoverzichten en...
Onzichtbare kwaliteit
Wat zijn bedrijven toch trots op de producten en diensten die zij leveren! Maar beseffen bedrijven eigenlijk wel hoe weinig van haar medewerkers daadwerkelijk contact...
Durf jij voor goud te gaan?
Ik hou ervan om buiten te sporten en daarom sta ik regelmatig op de tennisbaan. En misschien herken je dat wel als je lekker in...
Onvoorziene omstandigheden
Moeilijk woord: contingency planning. Voorbereid zijn op onvoorziene omstandigheden. Als organisatie gaat u allerlei verplichtingen aan met klanten, opdrachtgevers, gasten, patiënten of hoe u ze...
Wat was ook alweer de bedoeling?
Ik loop twintig jaar rond in de wereld van veiligheid en kwaliteit en van managementsystemen. Als organisatieadviseur heb ik voor diverse hoog-risico bedrijven mogen werken...
Kwaliteit en bedrijfscontinuïteit: wat is de link?
Voor velen is de link tussen kwaliteitsmanagement en bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM) een duidelijke. De continuïteit van de organisatie is uiteindelijk de belangrijkste doelstelling van de organisatie...
Zin en onzin van gebruik van data en statistiek
Statistiek is een binnen bedrijven veel voorkomend middel om data om te zetten in informatie. Het is echter – zeker ook voor het werkveld kwaliteit...
‘Niemand kan dit alleen’
Samenwerking in de zorg en het sociaal domein wordt steeds urgenter, bijvoorbeeld om het groeiende aantal mensen met dementie goed te behandelen en te begeleiden....
Effectieve jaarplannen vragen om gerichte aandacht
Financieel en meestal ook inhoudelijk: iedere organisatie denkt met ijzeren regelmaat na over het volgende jaar. Terwijl dat voor de ene organisatie een irritant ritueel...
Materialiteit: wat doet ertoe?
Per januari van dit jaar is de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) van kracht. De CSRD is een uitwerking van en vervangt de reeds in...
Opleidingsduur halveert dankzij Job Instruction
Het Steel Service Center van metaalverwerkingsbedrijf MCB werkt sinds 2022 met de methode Job Instruction. De grootste winst: het halveren van de opleidingsduur voor machine...
Hoe slopen we de angstcultuur?
Angst hebben we van de natuur gekregen om te overleven. Het helpt ons om een adequate reactie te hebben wanneer we bedreigd worden door een...
Competentie is meer dan een traininkje volgen
Alle normen stellen dat de organisatie gebruik moet maken van competente medewerkers. Ook alweer zo’n open deur, maar wat maakt een medewerker competent? De ISO-normen...
Een praktisch handvat: het 7Life ontwikkelmodel
Voor effectief kwaliteitsmanagement is communicatie een niet te onderschatten onderdeel van het werk. Hoe beter deze communicatie naar de opdrachtgever, management en medewerkers is, des...
Bouw simulaties… en laat je organisatie vliegen!
Organisaties gaan te weinig na hoe hun managementbeslissingen in de praktijk zullen uitwerken. Zij hebben een instrument nodig waarmee ze voorgenomen beslissingen vooraf op hun...
Een wereld die wij niet meer begrijpen…
We worden dagelijks en in snel toenemende mate geconfronteerd met complexe factoren die ons leven, onze organisaties en onze teams beïnvloeden. We proberen de beste...
Het risicolandschap voor de komende vijf jaar
Het risicolandschap verandert voortdurend en vereist van organisaties om snel te reageren, wendbaar te zijn en zich aan te passen aan die veranderende omgeving, inclusief...
Stap voor stap naar een procesgerichte organisatie
Als ik naar een organisatie kijk zie ik overal processen. Het maakt daarbij niet uit of een organisatie nu groot of klein is, jong of...
Kwaliteitsprofessionals en duurzaamheid…
In de afgelopen decennia is het begrip kwaliteit verbreed van voldoen aan met name functionele eisen naar voldoen aan de verwachtingen van alle belanghebbenden en...
Leren en groeien door standaardisatie en training
In de snel veranderende wereld van productiebedrijven zijn effectiviteit en kwaliteit essentieel voor het behalen van succes. Standaardisatie en training zijn twee van de meest...
Toch nog een keertje: corrigerende maatregelen
‘Je leert meer van je fouten dan van de dingen die je goed doet’. Zoals de meeste mensen weten gaan de ISO-managementsysteemnormen over continue verbetering....
Op zoek naar de sweetspot
De serie Moeiteloos veranderen biedt een nieuwe kijk op verandering in organisaties. In het vorige deel hebben we het begrip verandering onder de loep genomen....
Wat staat ons te wachten in 2024?
Bedrijfscontinuïteit – Business Continuity – kan worden omschreven als het vermogen van een organisatie om tijdens een verstoring producten en diensten met een vooraf vastgestelde...
Organisaties zijn kwetsbaarder dan ooit
In eerdere bijdragen in onder andere dit magazine heb ik regelmatig aandacht gevraagd voor inzicht in de afhankelijkheden binnen organisaties, speciaal gericht op het leveren...
Wat maakt dat verandering slaagt of faalt?
In de meer dan dertig jaar dat ik werk, als ondernemer, adviseur of manager, ben ik altijd betrokken geweest bij veranderingen. Of het nu ging...
Kwaliteit: in werk én leven
Kwaliteit van leven en kwaliteit van organisaties worden los van elkaar bestudeerd. Maar laten we eens stilstaan bij de interessante parallellen die deze twee aspecten...
TWI Instituut Nederland introduceert Standardized Work module
Het TWI Institute heeft in samenwerking met haar global partners en als uitbreiding op het bestaande programma aan verbetermethoden een compleet nieuwe module ontwikkeld: Standardized...
Holistisch veiligheidsdenken: meer dan alleen techniek
Cybersecurity staat in vrijwel elke organisatie hoog op de agenda. Toch blijven veel bedrijven kwetsbaar, omdat informatiebeveiliging niet altijd diep in de bedrijfsvoering verankerd is....
Duurzaamheid in de haarvaten van de organisatie?
Op 11 mei 2023 inventariseerden een aantal NNK-leden hun kennisbehoeften rond de implementatie van duurzaamheid. Uitgangspunt: wij willen wel, nu de organisatie nog. De leden...
Managementsystemen en klimaatverandering
In februari van dit jaar zijn voor de meeste ISO-managementsysteemnormen – zoals ISO 9001, 14001, 27001 en 45001 – zogenoemde amendementen gepubliceerd. Met daarin een...
De 7 Quality Tools opnieuw bezien
De 7 Quality Tools, ook wel bekend als de 7 Basic Quality Tools of de 7 Quality Control Tools, vormen samen een set van verbetertechnieken...
ISO-normen: één groot keuzemenu
Zoals de meesten wel weten, moet om te kunnen stellen dat uw organisatie voldoet aan de eisen van de ISO-managementsysteemnormen, aan ‘alle eisen’ worden voldaan....
Gedistribueerde productie: de succesformule?
Gedistribueerde productie is een manier om producten te maken en te distribueren die gebaseerd is op het idee dat productie niet hoeft te worden beperkt...
Het nieuwe normaal in organisatie en bedrijf
Tijden veranderen. Dat wisten we al, want dat is altijd al zo geweest. Net als dat managers fouten maken. Maar wat we nog niet wisten...
AI in de zorg: trends, kansen en belemmeringen
De ontwikkelingen rond AI in de zorg gaan hard. Het staat bij alle zorgorganisaties en menig zorgprofessional op het netvlies en er komt veel op...
Hoe beveilig je een glazen huis?
Op het internet wordt een enorme hoeveelheid informatie over jou en je organisatie opgeslagen. Voor een hacker is jouw organisatie als een glazen huis. Ze...
Nieuwe medewerkers snel inzetbaar: een gestructureerde aanpak
Het snel inzetbaar maken van nieuwe medewerkers is een cruciaal aspect voor elk bedrijf dat streeft naar efficiëntie en productiviteit. In een wereld waar tijd...
Controle is een illusie
De serie Moeiteloos veranderen biedt een nieuwe kijk op verandering in organisaties. Dit is het tweede deel in de serie waarin we stil staan bij...
Dat kan beter!
‘Dit jaar hebben we een nieuw onderdeel van het jaargesprek,’ zei mijn leidinggevende. ‘We vragen iedereen om drie verbeterpunten voor zichzelf te benoemen.’ Ik voelde...
Druk, druk, superdruk!
Pieter is laat voor zijn afspraak. Het was als altijd druk op de zaak en hij kon zich niet op tijd ontworstelen aan de collega’s...
Hoe ga je als bedrijf om met polycrises?
In deze turbulente tijden worden bedrijven geconfronteerd met een toenemende complexiteit van uitdagingen. Het is niet langer voldoende om slechts één crisis aan te pakken;...
Kwaliteit en macht: braaf of ‘brave’?
Als kwaliteitsprofessional sta je in je organisatie bij uitstek bekend als iemand met een warm hart voor kwaliteit. Maar wat voor vrijwel alle collega’s geldt,...
Kwaliteitsmanagement: 9 verschillen tussen de jaren tachtig en nu
In de wereld van kwaliteitsmanagement heeft de afgelopen decennia een opmerkelijke evolutie plaatsgevonden, waarbij nieuwe benaderingen, technologieën en bedrijfsdynamieken de norm zijn geworden. Met de...
Alles onder controle?
Zo ergens aan het begin van dit millennium was ik productiemanager bij een bedrijfsonderdeel dat zich bezighield met het onderhoud aan vliegtuigcomponenten. Mijn fysieke terrein...
Vijf redenen om werk te maken van cybersecurity
Binnen een jaar moeten veel organisaties in Nederland aan de nieuwe Cyberbeveiligingswet voldoen. Dit gaat gelden voor veel sectoren, ook voor sectoren die nu nog...
Macht en kwaliteit: hoe werkt dat?
Kwaliteit heeft niet alleen een technische, maar ook een morele, emotionele en politieke dimensie. Daarom heeft kwaliteit altijd te maken met belangen en met de...
Staat dat ook in ISO 9001?
De norm ISO 9001 bestaat al ruim 35 jaar. Er is veel over geschreven en miljoenen mensen hebben haar gelezen – een belangrijk deel daarvan...