De norm ISO 9001 bestaat al ruim 35 jaar. Er is veel over geschreven en miljoenen mensen hebben haar gelezen – een belangrijk deel daarvan...
Zin en onzin van gebruik van data en statistiek
Statistiek is een binnen bedrijven veel voorkomend middel om data om te zetten in informatie. Het is echter – zeker ook voor het werkveld kwaliteit...
AI in de zorg: trends, kansen en belemmeringen
De ontwikkelingen rond AI in de zorg gaan hard. Het staat bij alle zorgorganisaties en menig zorgprofessional op het netvlies en er komt veel op...
Macht en kwaliteit: hoe werkt dat?
Kwaliteit heeft niet alleen een technische, maar ook een morele, emotionele en politieke dimensie. Daarom heeft kwaliteit altijd te maken met belangen en met de...
Processen en Big Data bieden nieuwe mogelijkheden
In de vorige eeuw is veel werk verzet in het ontwikkelen van procesmanagement. Procesbeschrijvingen begonnen met eenvoudige flowcharts en groeiden uit tot complete procesoverzichten en...
Staat dat ook in ISO 9001?
De norm ISO 9001 bestaat al ruim 35 jaar. Er is veel over geschreven en miljoenen mensen hebben haar gelezen – een belangrijk deel daarvan...
Kritische kanttekeningen bij de CSRD/ESRS
De nieuwe richtlijnen voor niet-financiële verslaggeving die zijn neergelegd in de European Sustainability Reporting Standards (ESRS), onderdeel van de Europese Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD),...
Een praktisch handvat: het 7Life ontwikkelmodel
Voor effectief kwaliteitsmanagement is communicatie een niet te onderschatten onderdeel van het werk. Hoe beter deze communicatie naar de opdrachtgever, management en medewerkers is, des...
De 7 Quality Tools opnieuw bezien
De 7 Quality Tools, ook wel bekend als de 7 Basic Quality Tools of de 7 Quality Control Tools, vormen samen een set van verbetertechnieken...
Alles over informatieveiligheid
In de moderne samenleving speelt informatieveiligheid een steeds grotere rol. Het beschermen van informatie tegen ongeautoriseerde toegang is van essentieel belang voor organisaties, ongeacht hun...