De roep om minder regels is van alle tijden. Laat ik me voor deze column beperken tot regels die een relatie hebben met kwaliteit in...
Competentie is meer dan een traininkje volgen
Alle normen stellen dat de organisatie gebruik moet maken van competente medewerkers. Ook alweer zo’n open deur, maar wat maakt een medewerker competent? De ISO-normen...
Leren en groeien door standaardisatie en training
In de snel veranderende wereld van productiebedrijven zijn effectiviteit en kwaliteit essentieel voor het behalen van succes. Standaardisatie en training zijn twee van de meest...
Kwaliteit: in werk én leven
Kwaliteit van leven en kwaliteit van organisaties worden los van elkaar bestudeerd. Maar laten we eens stilstaan bij de interessante parallellen die deze twee aspecten...
Mopperen over de nieuwe eisen
De technische comités van de ISO-managementsysteemnormen hebben besloten twee aanvullingen te maken op de eisen van paragraaf 4.1 en 4.2. Wanneer ik op onder andere...
Alles onder controle?
Zo ergens aan het begin van dit millennium was ik productiemanager bij een bedrijfsonderdeel dat zich bezighield met het onderhoud aan vliegtuigcomponenten. Mijn fysieke terrein...
Onvoorziene omstandigheden
Moeilijk woord: contingency planning. Voorbereid zijn op onvoorziene omstandigheden. Als organisatie gaat u allerlei verplichtingen aan met klanten, opdrachtgevers, gasten, patiënten of hoe u ze...
Dat kan beter!
‘Dit jaar hebben we een nieuw onderdeel van het jaargesprek,’ zei mijn leidinggevende. ‘We vragen iedereen om drie verbeterpunten voor zichzelf te benoemen.’ Ik voelde...
Kwaliteit en macht: braaf of ‘brave’?
Als kwaliteitsprofessional sta je in je organisatie bij uitstek bekend als iemand met een warm hart voor kwaliteit. Maar wat voor vrijwel alle collega’s geldt,...
Een wereld die wij niet meer begrijpen…
We worden dagelijks en in snel toenemende mate geconfronteerd met complexe factoren die ons leven, onze organisaties en onze teams beïnvloeden. We proberen de beste...