In de laatste column van het jaar ligt het – zeker nu – voor de hand om terug te kijken op een bizar jaar en vooruit te kijken naar betere tijden. Ik waag me echter niet aan een voorspelling, althans niet voor de korte termijn. Betere tijden gaan komen, maar wanneer is nu nog een vraag. Andere tijden zijn en blijven het zeker: ook wanneer we over een doeltreffend vaccin beschikken. Want we staan met z’n allen voor een nog veel grotere uitdaging: het redden van onze leefomgeving in heel brede zin.
Betere tijden: wat bedoelen we daar eigenlijk mee? Terug naar het pré-corona tijdperk en dan weer vrolijk door? Als we dat doen zetten we koers voor de volgende ramp, in ecologische maar zeker ook economische zin. Want het wereldwijde speelveld is aan grote veranderingen onderhevig: de relatie van de VS met Europa staat op een blijvend lager pitje, de relatie met China zal door de handelsoorlog met de VS voor Europa anders kunnen worden, de uitwerking van de Brexit hebben we nog tegoed… Daaruit zullen zeker nieuwe bedreigingen ontstaan, maar vanzelfsprekend ook weer nieuwe kansen. Een paar van die kansen moeten we gaan benutten, want anders verliezen we de wedstrijd alsnog.
Nog even op de oude voet doorgaan voelt misschien stiekem wel comfortabel: zeker in een tijd waarin alles lijkt te veranderen is het best prettig als sommige dingen hetzelfde blijven. Maar dan moet ik denken aan de uitspraak van Cor Hospes: ‘Speel niet op safe: dat is riskant!’.
In je comfortzone blijven en niet op kansen jagen? Dan ben je straks niet meer relevant. Maar een nieuwe uitdaging voelt niet altijd safe. Een nieuw product ontwikkelen is ook veel lastiger en riskanter – de succesratio is 80/20 – dan de cashcow nog wat verder uitmelken. Maar het zal moeten en de mogelijkheden én de gereedschappen zijn er. Voor wie die weet te benutten, gaat er een mooie wereld open. Voor elke branche zijn die mogelijkheden anders, maar voor eigenlijk alle takken van sport geldt dat het benutten van data een centrale rol zal spelen. Verdergaande automatisering loopt daarmee in de pas: mooi dat er zulke briljante oplossingen bestaan die ons helpen onze weg te vinden in een steeds complexere wereld. U hoeft zich niet al die zaken zelf eigen te maken: daar zijn specialisten voor. Bouw dus aan een ecosysteem met specialisten in de periferie – net zoals u dat doet met uw tandarts: niet in dienst bij u, maar wel met zijn expertise steeds beschikbaar. Het levert veel meer op dan het kost. Wanneer we dat kunnen aanwenden om de wereld weer een stuk beter te maken, zijn we een heel stuk beter af dan voor de ‘c-crisis’.
We zullen in het komend jaar veel aandacht besteden aan automatisering, aan het profiteren van data en aan het ontwikkelen van nieuwe businessmodellen. Omdat het moet, maar ook omdat het uiteindelijk nieuwe energie geeft. En dat kunnen we allemaal wel gebruiken!
Hugo M. van der Horst
Hoofdredacteur Kwaliteit in Bedrijf