Dit is een artikel van onze kennispartner

WoodWing Scienta
Zoek het uit. Met Scienta.
AI gebruiken in jouw organisatie: de noodzaak van AI governance
blog-hero-ai-handbook

Door de snelle ontwikkeling van kunstmatige intelligentie worstelen organisaties om bij te blijven. Hoewel AI-technologie nu toegankelijk is geworden voor iedereen, duiken ook nieuwe regelgevingen op over wat wel en niet mag. Het kan voelen alsof het gebruik van AI in je eigen bedrijf uit de hand loopt. Dit veroorzaakt een dilemma: je wilt dat AI je werknemers productiever en innovatiever maakt, en de klanttevredenheid en winstgevendheid verbetert, maar hoe bereik je dat zonder de veiligheid en reputatie van je organisatie in gevaar te brengen? Naarmate meer bedrijven zich deze vraag stellen, zal het belang van AI-governance toenemen.

Antwoorden op bovenstaande vragen vind je in de nieuwe Scienta AI Governance oplossing, onderdeel van het WoodWing Scienta online platform voor collaboratief kennismanagement voor organisaties. De AI Governance oplossing is ontworpen met het oog op kleine en middelgrote ondernemingen, maar is nuttig voor organisaties van alle soorten en maten. Eenvoudig te gebruiken ‘as is’ maar net zo goed aanpasbaar aan je specifieke behoeften, is deze oplossing gemakkelijk te raadplegen en te begrijpen voor iedereen. Omdat de oplossing zich richt op AI governance, helpt deze je de controle terug te nemen en risico’s op de juiste niveaus te beheren – en de voordelen van AI te optimaliseren.

Wat moet je echt weten over AI?

Een groot probleem wat AI momenteel parten speelt is informatie, en dan vooral de enorme hoeveelheid ervan. Het internet biedt al indrukwekkende hoeveelheden artikelen, blogs en software over AI. Het is een informatie-overload die exponentieel groeit, deels aangedreven door AI zelf, omdat het onbeperkte hoeveelheden tekst, afbeeldingen, video’s en computercode genereert – over AI en over allerhande andere onderwerpen. Paradoxaal genoeg is er niet genoeg van een ander soort informatie beschikbaar – informatie waar veel organisaties juist wanhopig naar op zoek zijn. Deze ‘andere’ informatie is de praktische hulp die nodig is om als bedrijf op één lijn te zitten en de voordelen van AI te benutten zonder de nadelen – de AI-governance waar organisaties naar op zoek zijn of gaan.

Kort gezegd is het een uitdaging voor organisaties om tegenwoordig goed gebruik te maken van kunstmatige intelligentie. Ongeorganiseerde, geïsoleerde projecten in achterkamers en onder de radar kunnen ondernemingen op meerdere manieren in gevaar brengen. Dit geldt ook voor het informele gebruik van openbare AI-platforms op het werk. Als AI wordt gebruikt zonder de waarde ervan voor je bedrijf of de manier waarop je het kunt integreren in algemene organisatorische activiteiten te overwegen, zet het binnen de kortse keren je budget onder druk met als enige rendement een zeurende, compliance-gerelateerde hoofdpijn. Toch, omdat veel AI tools nu zo makkelijk toegankelijk en te gebruiken zijn, vaak ook met aanvankelijk indrukwekkende resultaten, begrijpen gebruikers de keerzijde van AI misschien niet goed. Zo kunnen klanten van streek raken, auteursrechten geschonden worden, of vertrouwelijke informatie op het internet zichtbaar worden voor iedereen.

(Advertentie)