Nieuw

    Herziening normen voor life cycle management van systemen en software

    1 juli 2022

    Gaat u het personeelsprobleem oplossen?

    30 juni 2022

    Uitnodiging ontwikkeling Netto-Nul principes (IWA 42)

    29 juni 2022
    LinkedIn
    NIeuw
    • Herziening normen voor life cycle management van systemen en software
    • Gaat u het personeelsprobleem oplossen?
    • Uitnodiging ontwikkeling Netto-Nul principes (IWA 42)
    • Intrakoop en Renewi slaan handen ineen voor minder zorgafval
    • Startend Consulent Stikstof en Natura 2000
    • NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen
    • Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven
    • Ziekenhuizen zien omzet, rendement en aantal patiënten weer groeien
    LinkedIn Twitter
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
      • Agenda
      • Nieuws
      • Columns
      • Artikelen
    • Organisatiegids
      • Organisatiegids (per categorie)
      • Organisatiegids (A-Z)
      • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Magazines
    • Vacatures
    • Over Kwaliteit in Bedrijf
      • Abonnementen
      • Adverteren
      • Service & contact
    • Blijf op de hoogte!
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    Home » Werkgeluk
    Column

    Werkgeluk

    29 oktober 2020Geen reacties2 Minuten leestijd
    Delen
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp E-mail

    Zoals waarschijnlijk iedereen wel weet is ‘kwaliteit’ op zich een leeg begrip dat betekenis krijgt vanuit diverse aspecten en dimensies, toegepast op verschillende niveaus en objecten. Zo kunnen we spreken over de kwaliteit van een product, proces of organisatie. Momenteel staat de kwaliteit van arbeid meer in de belangstelling.

    Deze aandacht heeft te maken met de zoektocht naar antwoorden op de huidige vluchtige, onzekere, complexe en dubbelzinnige wereld (VUCA) en de digitale revolutie van het vierde industriële tijdperk (Industry 4.0). Deze en andere ontwikkelingen vragen om aanpassing van organisaties. Zo wordt onder andere een antwoord gezocht in wendbare structuren met zelfsturende teams.

    Sinds de Durham-studies (1950-1958, UK) is bekend dat veranderingen in het technische systeem van een organisatie (structuur, werkwijze en technologie) gevolgen hebben in haar sociale systeem (betrokkenheid, ziekteverzuim en verloop) en dat de combinatie van beide systemen het succes van de organisatie bepalen.

    In 1981 scheef De Sitter op verzoek van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) het boek: ‘Op weg naar nieuwe fabrieken en kantoren’ waarin hij de aandacht vestigt op de kwaliteit van organisatie, arbeid en arbeidsverhoudingen. Door deze aspecten te verbeteren stijgen productiviteit, productkwaliteit en innovatievermogen hetgeen in de jaren tachtig nodig was om uit de toenmalige economische crisis te komen.

    Kwaliteit van arbeid heeft betrekking op taakinhoud en regelvermogen van de medewerker. Door deze te vergroten wordt de autonomie en daarmee de betrokkenheid vergroot waardoor efficiëntie en
    kwaliteit verhogen en kosten verlagen door minder verloop, verzuim, afkeur en ongevallen.

    In plaats van kwaliteit van arbeid wordt nu gesproken van werkplezier of werkgeluk. Enkele bedrijven hebben een ‘Geluksmanager’ of ‘Chief Happiness Officer’ (CHO) aangesteld die dit plezier/geluk monitoren aan de hand van factoren zoals autonomie, zingeving, voldoening, vakmanschap, verbinding, vertrouwen en waardering.

    Dit jaar heeft de eerdergenoemde Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid een onderzoeksrapport uitgebracht onder de titel ‘Het betere werk. De nieuwe maatschappelijke opdracht’. Uit dit onderzoek blijkt dat de helft van de werkenden in Nederland weinig autonomie ervaart en dat deze de laatste jaren zelfs afgenomen is. De WRR wijt deze afname aan flexibilisering en een grotere inzet van technologie.

    Willen we de huidige mondiale ontwikkelingen het hoofd bieden dan zullen organisaties hun aanpassingsvermogen moeten verhogen en zich bewust worden dat dit alleen kan met gelukkige medewerkers. De kwaliteitsprofessional kan hier zeker aan bijdragen.


    Cees Beek
    adviseur, auditor, docent en bestuurslid NNK

    Vorig artikelISO 45001 – Gezondheid en Veiligheid op het werk
    Volgend artikel Worden uw klanten ook blij van uw KPI’s?

    Gerelateerde artikelen

    De eerste indruk

    Management of Change voor Dummies

    Life is what happens to you…

    Geef een reactie Annuleer reactie

    Laatst toegevoegd

    Herziening normen voor life cycle management van systemen en software

    1 juli 2022

    Gaat u het personeelsprobleem oplossen?

    30 juni 2022

    Uitnodiging ontwikkeling Netto-Nul principes (IWA 42)

    29 juni 2022

    Intrakoop en Renewi slaan handen ineen voor minder zorgafval

    27 juni 2022
    Vacatures

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    Quality, Health, Safety and Environment (QHSE) Manager

    7 juni 2022

    KAM Manager

    30 mei 2022

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2021 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Organisatiegids
    • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Organisatiegids per categorie
    • Organisatiegids (A-Z)
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Typ uw zoekwoord(en) hierboven in en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc om te annuleren.