Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Nationale Verbeterdag
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Werkgeluk
    Column

    Werkgeluk

    29 oktober 2020Geen reacties2 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    Zoals waarschijnlijk iedereen wel weet is ‘kwaliteit’ op zich een leeg begrip dat betekenis krijgt vanuit diverse aspecten en dimensies, toegepast op verschillende niveaus en objecten. Zo kunnen we spreken over de kwaliteit van een product, proces of organisatie. Momenteel staat de kwaliteit van arbeid meer in de belangstelling.

    Deze aandacht heeft te maken met de zoektocht naar antwoorden op de huidige vluchtige, onzekere, complexe en dubbelzinnige wereld (VUCA) en de digitale revolutie van het vierde industriële tijdperk (Industry 4.0). Deze en andere ontwikkelingen vragen om aanpassing van organisaties. Zo wordt onder andere een antwoord gezocht in wendbare structuren met zelfsturende teams.

    Sinds de Durham-studies (1950-1958, UK) is bekend dat veranderingen in het technische systeem van een organisatie (structuur, werkwijze en technologie) gevolgen hebben in haar sociale systeem (betrokkenheid, ziekteverzuim en verloop) en dat de combinatie van beide systemen het succes van de organisatie bepalen.

    In 1981 scheef De Sitter op verzoek van de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) het boek: ‘Op weg naar nieuwe fabrieken en kantoren’ waarin hij de aandacht vestigt op de kwaliteit van organisatie, arbeid en arbeidsverhoudingen. Door deze aspecten te verbeteren stijgen productiviteit, productkwaliteit en innovatievermogen hetgeen in de jaren tachtig nodig was om uit de toenmalige economische crisis te komen.

    Kwaliteit van arbeid heeft betrekking op taakinhoud en regelvermogen van de medewerker. Door deze te vergroten wordt de autonomie en daarmee de betrokkenheid vergroot waardoor efficiëntie en
    kwaliteit verhogen en kosten verlagen door minder verloop, verzuim, afkeur en ongevallen.

    In plaats van kwaliteit van arbeid wordt nu gesproken van werkplezier of werkgeluk. Enkele bedrijven hebben een ‘Geluksmanager’ of ‘Chief Happiness Officer’ (CHO) aangesteld die dit plezier/geluk monitoren aan de hand van factoren zoals autonomie, zingeving, voldoening, vakmanschap, verbinding, vertrouwen en waardering.

    Dit jaar heeft de eerdergenoemde Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid een onderzoeksrapport uitgebracht onder de titel ‘Het betere werk. De nieuwe maatschappelijke opdracht’. Uit dit onderzoek blijkt dat de helft van de werkenden in Nederland weinig autonomie ervaart en dat deze de laatste jaren zelfs afgenomen is. De WRR wijt deze afname aan flexibilisering en een grotere inzet van technologie.

    Willen we de huidige mondiale ontwikkelingen het hoofd bieden dan zullen organisaties hun aanpassingsvermogen moeten verhogen en zich bewust worden dat dit alleen kan met gelukkige medewerkers. De kwaliteitsprofessional kan hier zeker aan bijdragen.


    Cees Beek
    adviseur, auditor, docent en bestuurslid NNK

    Gerelateerde artikelen

    Is de Zorg ons een zorg?

    Leiders die examen doen

    Kwaliteit van een affaire

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Klaar voor AI-verantwoording? ISO 42001 en de AI Act uitgelegd

    Cybercrimineel slaat 14 procent MKB-ers knock-out

    COEN-enquête: ondernemersvertrouwen omlaag door verslechterde economische verwachtingen, personeelstekort blijft de grootste belemmering

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Vacatures

    Adviseur kwaliteit dienstverlening

    11 juni 2025

    Manager Kwaliteit, Veiligheid & Duurzaamheid

    14 mei 2025

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.