Nieuw

    Breken met ‘mannelijke, oude en blanke’ stereotypen heeft positief effect

    16 mei 2022

    Manager Kwaliteit & Productontwikkeling

    12 mei 2022

    Business Software Event 2022

    10 mei 2022
    LinkedIn
    NIeuw
    • Breken met ‘mannelijke, oude en blanke’ stereotypen heeft positief effect
    • Manager Kwaliteit & Productontwikkeling
    • Business Software Event 2022
    • Sustainable MBA in One Day
    • Normontwerp ‘Semi-kwantitatieve bepaling van chroom-6 in droge verfmonsters’ beschikbaar voor commentaar
    • Quality Engineering Manager
    • Maltha opnieuw voor 3 jaar gecertificeerd op niveau 4 van de CO2 Prestatieladder
    • De nieuwe ISO 27002:2022: wat is de impact op jouw organisatie?
    LinkedIn Twitter
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
      • Agenda
      • Nieuws
      • Columns
      • Artikelen
      • Podcasts
    • Organisatiegids
      • Organisatiegids (per categorie)
      • Organisatiegids (A-Z)
      • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Magazines
    • Vacatures
    • Over Kwaliteit in Bedrijf
      • Abonnementen
      • Adverteren
      • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    Home » Opzet, bestaan en werking
    Column

    Opzet, bestaan en werking

    8 maart 2022Geen reacties2 Minuten leestijd
    Delen
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp E-mail

    De begrippenreeks opzet-bestaan-werking is bij veel auditors bekend: is het goed bedacht, wordt de opzet in de praktijk daadwerkelijk toegepast en leidt dit tot het beoogde doel? Deze minder bekende variant spreekt velen ook aan: bedacht, bekend, gedaan, gewerkt?

     

    Opzet leidt niet als vanzelf tot bestaan. Nog niet eens zolang geleden waren beleidsmakers geneigd beleidsontwikkeling als een afgerond proces te zien. Of maakten managers plannen waarover ze hun medewerkers achteraf informeerden (‘Wanneer jullie vragen hebben, kan je altijd bij mij terecht’). Bestaan leidt ook niet vanzelfsprekend tot werking. Soms lijkt dat bestaan belangrijker te worden dan de werking. Anders gezegd: het middel wordt belangrijker dan het doel, de output belangrijker dan de outcome, de cijfers belangrijker dan het leren. Dan gaan we termen gebruiken als terug naar de bedoeling, klantgericht werken of missiegedreven opgaven.

     

    Die werking is sowieso lastiger vast te stellen. Vooral omdat deze vaak pas zichtbaar wordt buiten de context van de organisatie die de producten of diensten heeft geleverd. Bovendien duurt het vaak even voordat er werking is én zijn er tal van andere factoren van invloed. Steve Jobs wilde onze levens verrijken met mooie, eenvoudig bruikbare technologie. Het gaat niet om wat je doet, maar waartoe je iets doet (Simon Sinek). Die beoogde werking van ‘levens verrijken’ is zeker inspirerend, maar is Apple daarin geslaagd?

     

    Er zijn bijvoorbeeld onderwijsvormen waarin die werking wel meteen zichtbaar wordt: wat een student met het geleerde kan in de praktijk. Denk aan lerarenopleidingen, waarin de student als onderdeel van de opleiding voortdurend voor de klas staat. Of aan deeltijdonderwijs voor werkende professionals dat vervlochten is met hun praktijk. Of zogenoemde expeditietrainingen waarin de deelnemers met tussenpozen van een maand steeds een halve dag bij elkaar komen, waarbij niet de training maar de werking in de praktijk centraal staat.

     

    Een grootse opzet kan te veel beslag leggen op het realiseren van het bestaan, waardoor de verbinding met de werking vervaagt. Wanneer er dan ook geen eenvoudige weg meer terug is, noemen sommigen dit ‘onherstelbaar verbeterd’. Kortcyclisch werken kan een alternatief zijn: kleine stapjes waarbij je lering trekt of iets niet alleen ‘fit for use’ maar ook ‘fit for purpose’ is. Waarbij ook de opzet weer ter discussie kan komen te staan.

     

    En ík ben benieuwd naar de werking van deze column: ouke@kwaliteit.pro.

     

    Ouke Pijl

    Kwaliteit.pro | Bestuurslid NNK

    Vorig artikelFreelance Auditor Information Security
    Volgend artikel Adviseur kwaliteit & interne controle

    Gerelateerde artikelen

    De strategische richting

    Opgeruimd staat netjes

    Videomeeting, een vloek of een zegen?

    Geef een reactie Annuleer reactie

    Laatst toegevoegd

    Breken met ‘mannelijke, oude en blanke’ stereotypen heeft positief effect

    16 mei 2022

    Manager Kwaliteit & Productontwikkeling

    12 mei 2022

    Business Software Event 2022

    10 mei 2022

    Sustainable MBA in One Day

    9 mei 2022
    Vacatures

    Manager Kwaliteit & Productontwikkeling

    12 mei 2022

    Quality Engineering Manager

    4 mei 2022

    Kwaliteits-/ beleidsadviseur VTH

    22 april 2022

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2021 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Organisatiegids
    • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Organisatiegids per categorie
    • Organisatiegids (A-Z)
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Typ uw zoekwoord(en) hierboven in en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc om te annuleren.

    Go to mobile version