Kwaliteit in Bedrijf 05-2024

Lees hier het gehele magazine online (bladerbaar)

Cover_KiB52024.indd

Alle artikelen lezen?

Leden lezen het (online) magazine en alle artikelen, ook bezoek je onze events gratis of met korting. Ben jij verantwoordelijk voor QHSE binnen jouw organisatie? Dan is Kwaliteit in Bedrijf voor jou dé bron om geïnformeerd te blijven over jouw vakgebied. Lid worden kan al vanaf € 8,75 ex. BTW per maand.

 

De roep om minder regels is van alle tijden. Laat ik me voor deze column beperken tot regels die een relatie hebben met kwaliteit in een bedrijf. Niet om me er met een Jantje-van-Leiden van af te maken (dan had ik wel een AI-assistent via de volgende prompt iets laten leveren: Schrijf een column van maximaal 350 woorden voor een professioneel publiek over regelreductie – probeer het maar). Ook niet om een meer beschouwelijke discussie over (tien) leefregels uit de weg te gaan; dit magazine is immers geen theologisch tijdschrift. Het is om de prikkelende stelling te verdedigen ‘de wereld gaat aan regels ten onder’ (vrij naar de door Hendrik Hazelhoff gemunte stelling ‘De wereld gaat aan vlijt ten onder’).

Financieel en meestal ook inhoudelijk: iedere organisatie denkt met ijzeren regelmaat na over het volgende jaar. Terwijl dat voor de ene organisatie een irritant ritueel is, dat vooral bestaat uit het kopiëren van het lopende jaar naar het volgende, is het voor de andere organisatie een herijking die de heidagen van de directie tot een dynamische bedoening maken. Altijd zegt het iets over de cultuur van die organisatie. Maar ook de structuur (in de zin van: wat komt er uiteindelijk in het jaarplan te staan) maakt veel uit voor het nut dat het jaarplan voor de organisatie heeft. In dit artikel lees je welke keuzes ertoe leiden dat het jaarplan, en het maken ervan, een nuttige sturing van je organisatie ondersteunt.

Alle normen stellen dat de organisatie gebruik moet maken van competente medewerkers. Ook alweer zo’n open deur, maar wat maakt een medewerker competent? De ISO-­normen definiëren competentie als: ‘Vermogen om kennis en vaardigheden toe te passen om beoogde resultaten te bereiken’. Met ‘beoogde resultaten’ bedoelen de normen het werk, het ­resultaat, dat van iemand verlangd wordt. Nu heb je daar kennelijk bepaalde ‘vermogens’ voor nodig. Simpel gezegd: iemand moet geschikt zijn voor zijn of haar werk. Niet iedereen is geschikt voor elke job.

Samenwerking in de zorg en het sociaal domein wordt steeds urgenter, bijvoorbeeld om het groeiende aantal mensen met dementie goed te behandelen en te begeleiden. Maar is netwerkzorg de enige oplossing? En welke samenwerkingsvraagstukken komen partijen tegen?