Kwaliteit in Bedrijf 04-2024

Lees hier het gehele magazine online (bladerbaar)

Cover_KiB42024.indd

Alle artikelen lezen?

Leden lezen het (online) magazine en alle artikelen, ook bezoek je onze events gratis of met korting. Ben jij verantwoordelijk voor QHSE binnen jouw organisatie? Dan is Kwaliteit in Bedrijf voor jou dé bron om geïnformeerd te blijven over jouw vakgebied. Lid worden kan al vanaf € 8,75 ex. BTW per maand.

 

In februari van dit jaar zijn voor de meeste ISO-managementsysteemnormen – zoals ISO 9001, 14001, 27001 en 45001 – zogenoemde amendementen gepubliceerd. Met daarin een aanvullende eis om bij de contextanalyse altijd aandacht te geven aan het issue klimaatverandering. Dit is een uitvloeisel van het commitment dat ISO in 2021 heeft afgegeven met de ondertekening van de London Declaration om ervoor te zorgen dat ISO-normen bijdragen aan het bereiken van de wereldwijde doelstellingen om klimaatverandering en de gevolgen daarvan terug te dringen. In dit artikel wordt beschreven wat de beoogde impact van deze amenderingen is en wat de consequenties zijn voor organisaties die gecertificeerd zijn tegen een of meer van de ISO-managementsysteemnormen.

Het TWI Institute heeft in samenwerking met haar global partners en als uitbreiding op het bestaande programma aan verbetermethoden een compleet nieuwe module ontwikkeld: Standardized Work (SW). De module is inmiddels het stadium van proefdraaien voorbij en wordt door meerdere bedrijven al actief gebruikt. Vorig jaar was de Europese introductie van Standardized Work bij Alfa Laval in Italië; op dit moment werkt het TWI Instituut Nederland aan de vertalingen waardoor deze module nu ook in Nederland en België beschikbaar is.

Een klacht is een gratis advies. Dat is een waarheid als een koe. In de praktijk zijn er echter allerlei drempels die het lastig maken, of zelfs verhinderen, dat een organisatie dat advies optimaal benut. Wat niet alleen zonde is van dat advies, maar wat de organisatie mogelijk ook een klant kost. Er is gemakkelijk wat aan te doen: het zijn drempels die de organisatie zelf heeft opgeworpen – en dus zelf weer kan wegnemen.

Ik loop twintig jaar rond in de wereld van veiligheid en kwaliteit en van managementsystemen. Als organisatieadviseur heb ik voor diverse hoog-risico bedrijven mogen werken in de petrochemie, procesindustrie, farmacie, hightech, maar ook in andere takken van sport zoals de bouw, IT, onderwijs, engineering en NGO’s. Ik heb in honderden keukens mogen kijken. Van mkb tot multinationals, in zestien verschillende landen. Ik heb veel in boardrooms gezeten, maar ben nog meer op operationele werkvloeren geweest. Ik heb met honderden mensen mogen sparren over werk en de zin, de onzin, de werkbaarheid en de doeltreffendheid van kwaliteitsmanagementsystemen. Dat heeft me een breed inzicht gegeven in het reilen en zeilen in organisaties. Het heeft me in staat gesteld om patronen te herkennen en vergelijkingen en parallellen te trekken tussen situaties binnen verschillende organisaties. Ik heb veel mensen die in vergelijkbare rollen bij verschillende organisaties werken leren kennen die tegen dezelfde knelpunten aanlopen.

Wat zijn bedrijven toch trots op de producten en diensten die zij leveren! Maar beseffen bedrijven eigenlijk wel hoe weinig van haar medewerkers daadwerkelijk contact hebben met de klant? Het zijn de vertegenwoordigers, adviseurs of monteurs die door de klant gezien worden. Echter… Deze mensen kunnen hun werk nooit goed doen als daar geen structuur van hoog gemotiveerde mensen achter zit.

Op 11 mei 2023 inventariseerden een aantal NNK-leden hun kennisbehoeften rond de implementatie van duurzaamheid. Uitgangspunt: wij willen wel, nu de organisatie nog. De leden inventariseerden kwaliteitstechnische instrumenten, waarvan zij hun kennis wilden vergroten. Daarnaast noemden de deelnemers andere aspecten, rond management en belanghebbenden, rond gedrag en cultuur en rond communicatie. Zoals onlangs beschreven in Kwaliteit in Bedrijf 1, liggen de uitdagingen in het betrekken van belanghebbenden, in verandermanagement en in omgaan met taaie vraagstukken. Drie onderwerpen zijn met name cruciaal voor het behalen van succes. Dat zijn: een inspirerende visie, integrale competenties en veranderkundige flexibiliteit.