2022 hectisch noemen is misschien wel een understatement. Na hardop te kunnen zeggen dat we over de coronacrisis heen zijn, volgden al snel de oorlog in Oekraïne, de energiecrisis in Europa en een nijpend personeelstekort. De wereld is meer en meer onvoorspelbaar.
Voor kwaliteitsmanagers wordt het steeds moeilijker om met een duidelijke visie vooruit te kijken. Is dit de norm voor 2023? Welke trends voorzien we op het gebied van kwaliteitscontrole? Zijn trends nog voorspelbaar? Haal je voordeel uit de onrust, want het biedt kansen.
De trend onvoorspelbaarheid
Alle organisaties worden geconfronteerd met onzekerheden zoals de nasleep van corona, de opkomst van digitalisering, Oekraïne, globalisering, klimaat, vertrouwen in de politiek, regionale rampen die de goederenstroom verstoren, toenemende links-rechts-polarisatie, dreigende recessie, en staan voor uitdagingen.
Er zijn verschillende redenen waarom we anno 2023 niet meer om deze veranderende wereld heen kunnen. Trends die vandaag lijken op te duiken, kunnen morgen weer weg zijn door wereldwijde veranderingen. Onzekerheid is dus zelf een trend komende tijd. Weerbaarheid en wendbaarheid zijn de oplossing, maar houd je basisdoelen vast.
De basis weer opzoeken
Met alle ontwikkelingen rondom het tekort op de arbeidsmarkt wordt het voor organisaties lastig om de doelen van de afgelopen jaren te halen. Denk aan de NS die treinen schrapt en aannemers die niet aan materiaal kunnen komen waardoor projecten langer duren dan verwacht.
Daarom moet je als organisatie stilstaan bij het behalen van doelstellingen. Omgaan met deze veranderingen is een kunst op zich. Verlaag de normen en ga terug naar de basis als het gaat om service en klantverwachtingen. Het motto voor 2023 lijkt te zijn ‘Underpromise and just deliver’. Zo hou je het overzicht en de juiste kennis in huis.
Maatschappelijke meerwaarde creëren
Waar bedrijven zich vroeger richtten op het maximaliseren van de winst, vindt nu een verandering plaats. Een verschuiving naar maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Duurzaamheid, menselijkheid en verantwoordelijkheid zijn al lange tijd trends, maar ze worden steeds populairder en afgedwongen. De samenleving, klanten en aandeelhouders verwachten steeds meer van bedrijven. Voeg waarde toe aan je producten en diensten en weet je daarmee te onderscheiden. Wees het beste vóór de wereld in tegenstelling tot ván de wereld.
Ook in 2023 blijft informatieveiligheid centraal staan
Hybride werken kwam door de coronacrisis in een stroomversnelling. Bedrijven die er niet klaar voor waren om gegevens online te delen, kregen plotseling te maken met uitdagingen. Daarom is de beveiliging nog niet altijd goed genoeg geregeld.
Uit onderzoek blijkt dat slechts 46 procent van het Europese mkb van plan is om tegen 2023 te investeren in beveiligingsinfrastructuur. Ongeacht je organisatie, ook als zzp’er, is het belangrijk om in 2023 aandacht te besteden aan digitale beveiliging. Van AVG tot ISO en HKZ.
ISO, NEN, HKZ, AQAP
Het volstaat niet langer om alleen maar een hokje af te vinken als het om normen en certificeringen gaat. Je moet kunnen aantonen dat je kunt omgaan met de groeiende druk van buitenaf, maar ook met je eigen bedrijfsvoering.
Dit is wat je medewerkers, klanten, autoriteiten en de samenleving van je verwachten. Wees transparant en laat eenvoudig met bijvoorbeeld een ISO 9001-handboek zien hoe het proces verloopt, waar je sterke en zwakke punten liggen en welke verbeterpunten je hebt. Het gaat om de inhoud.
Kwaliteitsdenken
Kwaliteitscontrole en -methoden worden een integraal onderdeel van meer en meer bedrijfsprocessen. Kwaliteitsmanagement, procesmanagement en kennismanagement zullen een steeds belangrijkere rol gaan spelen op alle afdelingen en alle niveaus van de onderneming. Heb je daar al de juiste systemen voor?
Download de whitepaper ‘Kwaliteit voor iedereen’
