Als franchisenemer of -gever een franchise starten betekent een hoop informatie vastleggen, uitzoeken en regelen. De franchisewet, een passende formule, KVK, kosten, ga zo maar door. Hoe borg je die informatie als jouw franchisegever andere ideeën over hygiëne heeft of als je zelf een franchise start en dat goed op orde wil hebben? Hoe voorkom je dat je voor ieder wissewasje gebeld wordt?
Door Saskia de Koning
Het aantal franchiseformules is de afgelopen jaren sterk gegroeid en we hebben in Nederland meer franchiseformules dan welk land dan ook. Zelfs in de coronajaren zijn het aantal franchises toegenomen tot meer dan 34.000. Een interessante markt dus om je als ondernemer in te verdiepen.
Als franchisenemer starten
Als franchisenemer profiteer je van de voordelen van een grote organisatie. Je bent wat minder onafhankelijk, maar wel altijd nog zelfstandig ondernemer. Voor sommigen een ideale combinatie. In een aantal sectoren en branches is het als zelfstandig ondernemer lastig het hoofd boven water houden. Vooral voor starters, die bijvoorbeeld moeite hebben om de financiering rond te krijgen. Als dat in jouw branche het geval is, kun je erover nadenken om als franchisenemer aan de slag te gaan. Je krijgt (financiële) ondersteuning van een franchisegever. Daarnaast is het startrisico minder groot als je je aansluit bij een formule die zichzelf al bewezen heeft.
Als franchisegever starten
Ook, of misschien juist wel zeker, als franchisegever moet je over kwaliteit nadenken. Kwaliteit zit in processen, veiligheid, klanttevredenheid, je collega’s en hoe tevreden die zijn, ga zo maar door. Die zaken gaan jou als ondernemer allemaal aan het hart, toch?
Dan wil je precies dat ook simpel en makkelijk overdragen aan de franchisenemer die met hun neus dezelfde kant op moet. Hoe kun je dat nou op een efficiënte manier doen?
Wat heb je nodig om een franchiseformule te beginnen? 7 tips!

Je hebt een goedlopende vestiging, of misschien wel een paar. Om zeker te weten of jouw concept ook geschikt is voor een franchise, is het goed je af te vragen of meer locaties in meer steden wel realistisch is. Ben je er klaar voor? En waar moet je vooraf over nadenken? We zetten zeven tips op een rij en we verklappen vast: Je tackelt ze allemaal met het juiste kwaliteitsmanagementsysteem.
- Is franchisen realistisch?
Heb je de juiste leveranciers voor een franchise? Is je doelgroep ook daar enthousiast over jouw merk? Hoe is de lokale regelgeving? Maar ook: is de kwaliteit hoog genoeg om kennis (je intellectuele eigendom) en alle bovenstaande informatie over te dragen aan een franchise ondernemer? Wat kan ik diegene bieden? Je kan andere franchisegevers vragen om advies of een adviesbureau. - De juiste ondernemer vinden
Hiervoor is het leren kennen van de juiste franchisenemer cruciaal voor je met elkaar in zee gaat. Hiervoor kan je een wervingsplan maken. Wie zoek je, wat is hun profiel? Je wil jezelf en je formule in één keer fijn en overzichtelijk presenteren. De focus leggen op wat belangrijk is, wat je wil delen om samen een succes te maken van het concept waar je zo lang mee bezig bent. Laagdrempelig en makkelijk samenwerken is een must. - Digitaliseren
Digitaliseer hiervoor alles zo veel mogelijk binnen je bedrijf en zorg dat alles goed en snel vindbaar is. - Kosten en baten
Welke vergoedingen vraag je aan een franchisenemer? Welke kosten neemt de ondernemer op zich en welke kosten jij? Hier wil je uniforme afspraken over maken die altijd up-to-date zijn en makkelijk te vinden zodat er geen misverstanden ontstaan. Leg deze vast en zorg dat ideeën of aanpassingen altijd goed zichtbaar en laagdrempelig te communiceren zijn. - Franchisewet
Op 1 januari 2021 ging de wet Franchise in. Een belangrijk onderdeel van de wet is het versterken van de informatiepositie van de franchisenemer, nog voordat beide partijen een overeenkomst aangaan. Hier staat wettelijk al vier weken bedenktijd voor. Je wil dus niet onnodig tijd verliezen omdat je onduidelijke informatie deelt op verschillende plekken. Zorg ervoor dat je één centrale plek hebt waar je al je informatie in deelt. Dat scheelt iedereen tijd. - Franchisecontract
Zorg dat je franchisecontract duidelijk is en de basis vormt van jullie samenwerking, met vertrouwen en helderheid als beginpunt. In begrijpelijke taal leg je bijvoorbeeld vast hoe het gebruik van de naam van je merk in de praktijk eruit ziet. Deze overeenkomst is verplicht. - Franchisehandboek
Verreweg het belangrijkste is het maken van het franchisehandboek. Dit is de praktische handleiding voor de franchisenemer waarin hij alles wat standaard is, terugvindt. Het dwingt jou als franchisegever ook om over bepaalde zaken beter na te denken.Denk aan juridische en operationele afspraken. Zoals marketingbepalingen, huisstijlregels en inkoopregelingen. Verplaats je bij het schrijven in de situatie van de franchisenemer en maak het handboek aantrekkelijk, makkelijke en efficient om te lezen en gebruiken.
Het handboek geeft antwoord op praktische vragen, zoals: Hoe en bij wie plaats je bestellingen? Wie is verantwoordelijk voor de hygiëne? Waar vind ik de laatste versie van ons logo? Het handboek is idealiter een digitaal en ‘levend’ document, je kunt het voortdurend bijwerken. Een kwaliteitsmanagementsysteem is hier ideaal voor.
Download de Scienta Whitepaper ‘Kwaliteit en Kwaliteitsmanagementsystemen‘
