Soort: Artikel

Holistisch veiligheidsdenken: meer dan alleen techniek
Holistisch veiligheidsdenken: meer dan alleen techniek
Cybersecurity staat in vrijwel elke organisatie hoog op de agenda. Toch blijven veel bedrijven ­kwetsbaar, omdat informatiebeveiliging niet altijd diep in de bedrijfsvoering verankerd is....
MCB1
Opleidingsduur halveert dankzij Job Instruction
Het Steel Service Center van metaalverwerkingsbedrijf MCB werkt sinds 2022 met de methode Job Instruction. De grootste winst: het halveren van de opleidingsduur voor machine...
Op zoek naar de sweetspot
Op zoek naar de sweetspot
De serie Moeiteloos veranderen biedt een nieuwe kijk op verandering in organisaties. In het vorige deel hebben we het begrip verandering onder de loep genomen....
Netwerkzorg_Gesprek
‘Niemand kan dit ­alleen’
Samenwerking in de zorg en het sociaal domein wordt steeds urgenter, bijvoorbeeld om het groeiende aantal mensen met dementie goed te behandelen en te begeleiden....
Corporate business team and target
Effectieve jaarplannen vragen om gerichte aandacht
Financieel en meestal ook inhoudelijk: iedere organisatie denkt met ijzeren regelmaat na over het volgende jaar. Terwijl dat voor de ene organisatie een irritant ritueel...
debedoeling
Wat was ook alweer de bedoeling?
Ik loop twintig jaar rond in de wereld van veiligheid en kwaliteit en van managementsystemen. Als organisatieadviseur heb ik voor diverse hoog-risico bedrijven mogen werken...
Duurzaamheid in de haarvaten van de organisatie?
Duurzaamheid in de haarvaten van de organisatie?
Op 11 mei 2023 inventariseerden een aantal NNK-leden hun kennisbehoeften rond de implementatie van duurzaamheid. Uitgangspunt: wij willen wel, nu de organisatie nog. De leden...
Managementsystemen en klimaatverandering
Managementsystemen en klimaatverandering
In februari van dit jaar zijn voor de meeste ISO-managementsysteemnormen – zoals ISO 9001, 14001, 27001 en 45001 – zogenoemde amendementen gepubliceerd. Met daarin een...
Goede klachtenbehandeling: simpel, maar niet eenvoudig
Goede klachtenbehandeling: simpel, maar niet eenvoudig
Een klacht is een gratis advies. Dat is een waarheid als een koe. In de praktijk zijn er echter allerlei drempels die het lastig maken,...
Matthijs Dierick_foto
Onzichtbare kwaliteit
Wat zijn bedrijven toch trots op de producten en diensten die zij leveren! Maar beseffen bedrijven eigenlijk wel hoe weinig van haar medewerkers daadwerkelijk contact...