Een dagje Callantsoog was voor mij als zevenjarige het jaarlijkse hoogtepunt van onze zomervakantie. Toen heel modern, want velen kwamen het dorp niet eens uit. Eén dag ligt me nog vers in het geheugen. Mijn jongste broer van vier was zoek en ik herinner me nog de paniek in de ogen van mijn ouders. ‘Kinderen lopen altijd met de wind mee’, waren de geruststellende woorden van de strandwacht. Na een uur zoeken bleek dat hij gelijk had. De wind stond richting Den Helder en mijn broertje was inderdaad die kant op gegaan. Iemand had hem opgemerkt en teruggebracht. Wat een opluchting! Vooral toen hij volkomen serieus vertelde dat een man met een hele grote bezem hem achternagezeten had. Op het strand, jazeker.
Nog niet zo lang geleden was ik bij een bedrijf dat bekend stond om hun World Class Manufacturing (WMC) niveau. Daar was alleen de klad in gekomen. Ervaren medewerkers waren vertrokken en nieuw aangetrokken leidinggevenden gaven meer directief leiding. Zij zagen verbetervoorstellen al snel als kritiek. Het aantal fouten was daardoor toegenomen en klanten waren not amused. Voorheen mondige medewerkers met hart voor de zaak, hielden nu wijselijk hun mond. Ze liepen met de wind mee – om begrijpelijke redenen.
Nou heb ik geleerd dat de soep niet zo heet wordt gegeten als hij wordt opgediend. Wij consumeren microplastic zonder ons daarvan bewust te zijn. Maar gelukkig is er een oplossing. Wat dacht je van de milieuvriendelijke wegwerp poncho/regenjas van bioplastic? Met de stormen van de afgelopen weken ideaal om droog te blijven. Bovendien suggereert de producent dat het geen probleem is als deze poncho wegwaait, want deze is 100% composteerbaar. Ja, industrieel zul je bedoelen en dus alleen onder zeer speciale condities. Het mag daarom niet in de groenbak, maar moet bij het restafval. En al helemaal niet opeten, want dat spul blijft intact. De ‘jongens’ van marketing laten zo de wind uit de gunstige hoek waaien. De vraag is waarom de kwaliteitsprofessionals daarin meewaaien. Want kwaliteit is toch nakomen wat je beloofd hebt? Tegenwind is nodig.
Vertrouwen, samenwerking, communicatie, maatwerk en mensgerichtheid leiden tot cultuurverandering en prestatieverbetering. Daar zijn eigenzinnige kwaliteitsprofessionals met lef voor nodig, die tegen de wind in durven te gaan. En dat ook volhouden. Totdat de wind uit de goede richting gaat waaien.
Gerard Berendsen, Twente Quality Centre en voorzitter NNK