Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Cybersecurity event
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Kwaliteit van een affaire
    Column

    Kwaliteit van een affaire

    15 september 2023Geen reacties2 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    Nee, dit is niet het begin van een smeuïge roddel over BN’ers. Er zijn in Nederland namelijk genoeg relevante affaires waar veel méér en veel interessantere dingen over te zeggen zijn: de toeslagenaffaire, de Groningen-affaire, de mondkapjesaffaire, de stikstofaffaire… Kenmerk van een affaire is echter dat het tijdelijk is. En daar gaat de duiding mis, want bij deze affaires is het einde naar verwachting nog lang niet in zicht. Wij spreken daarom liever van een ‘te complex samenspel van teveel instanties, waarvan de uitkomst te onvoorspelbaar is’.

     

    Wat kan ons geliefde vak kwaliteitsmanagement bijdragen aan het sneller en beter oplossen van genoemde ‘affaires’? Hoe zou kwaliteitsmanagement kunnen helpen om in Nederland de uitvoering van onze wetten zonder problemen te laten verlopen? Er worden regelmatig allerlei kwaliteit-gerelateerde oorzaken genoemd: kwaliteit van de communicatie, kwaliteit van beoordelaars, kwaliteit van beleid, kwaliteit van het ict-systeem… En dan vooral dat er op deze factoren onvoldóende kwaliteit wordt geleverd.

    Er wordt zeker hard gewerkt, maar doen we ook de juiste dingen? Een kernvraag waarop elke kwaliteitsmedewerker/-adviseur/-manager altijd maar weer probeert een antwoord te krijgen. Juist dáár kan de verbinding liggen als het gaat om de rol van kwaliteit in de uitvoering van onze wetten. Als we niet de juiste dingen doen om de wet – en dan met name in de bedoeling van die wet – naar behoren uit te voeren, zullen we zicht moeten krijgen op de werkelijke oorzaken. Onvoldoende toerusting van de medewerker om het gesprek aan te gaan met een hulpvrager? De te grote complexiteit van het invoeren van een nieuw ICT-systeem? Het niet in staat zijn om een ‘casus’ (lees: een burger) tegelijkertijd van verschillende invalshoeken te bekijken?

    Dit roept om een integrale proceseigenaar, die waakt voor de kwaliteit van opzet, bestaan en werking. Maak daarom gebruik van de kennis en ervaring van uw kwaliteitsfunctionaris om erachter te komen waar de werkelijke oorzaken en de mogelijkheden voor verbetering liggen en geef die de bevoegdheid om deze als interne adviseur c.q. trainer aan te pakken. Denk dan aan medewerkers beter en gerichter toerusten, de invoering van een systeem beter managen en instrumenten toepassen waardoor verschillende disciplines dezelfde taal gaan spreken. Hopelijk gaan we daarmee samen successen vieren.

     

    Meta Peek | RONT Management Consultants | Voorzitter NNK

    Gerelateerde artikelen

    Is de Zorg ons een zorg?

    Leiders die examen doen

    Duurzaamheid: schatkist of tijdbom?

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vereenvoudig het opsporen van risico’s in de supply chain

    Zo zit het met de directiebeoordeling, deel 1

    Vacatures

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Arbocoördinator

    22 april 2025

    Preventiemedewerker

    22 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.