Nieuw

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen

    20 juni 2022

    Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven

    16 juni 2022
    LinkedIn
    NIeuw
    • Startend Consulent Stikstof en Natura 2000
    • NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen
    • Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven
    • Ziekenhuizen zien omzet, rendement en aantal patiënten weer groeien
    • Acht op de tien managers waardeert het als medewerker mentale gezondheidsproblemen aankaart
    • ‘Integraal certificeren past bij onze cultuur’
    • Hoe pakt u risicobeheer op het gebied van cybersecurity slimmer aan?
    • Quality, Health, Safety and Environment (QHSE) Manager
    LinkedIn Twitter
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
      • Agenda
      • Nieuws
      • Columns
      • Artikelen
    • Organisatiegids
      • Organisatiegids (per categorie)
      • Organisatiegids (A-Z)
      • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Magazines
    • Vacatures
    • Over Kwaliteit in Bedrijf
      • Abonnementen
      • Adverteren
      • Service & contact
    • Blijf op de hoogte!
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    Home » Het nieuwe normaal
    Column

    Het nieuwe normaal

    30 juli 2020Geen reacties2 Minuten leestijd
    Delen
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp E-mail

    De coronacrisis werpt een nieuw licht op veel zaken. We riepen altijd al dat werk nuttig moest zijn en iets met zingeving te maken had. Nu veel mensen thuis werken beseffen we des te beter dat werk naast het creëren van producten en diensten voor klanten ook andere aspecten heeft: samen met anderen zinvol bezig zijn vervult een sociale behoefte. Dat valt nu weg voor een groot aantal mensen. Die krijgen er wel weer andere zaken voor terug: toch proberen contact te houden met collega’s via online vergaderingen, telefoontjes en e-mails. Ook thuis lesgeven aan kinderen behoort opeens tot onze competenties.

    De crisis komt de kwaliteit van de samenleving op diverse fronten wel ten goede. Minder verkeer leidt tot minder files en schonere lucht. Omdat veel mensen thuis zijn, is er veel minder criminaliteit. We zien andere mooie fenomenen: verhuurders bellen met hun huurders en informeren of ze de huur nog kunnen betalen, ex-verpleegkundigen stellen hun diensten beschikbaar aan ziekenhuizen of verpleeghuizen. Het lijkt erop dat de meeste mensen deugen, zoals Rutger Bregman ook al heeft vastgesteld. Je zou ook kunnen zeggen dat de leefwereld het nu wint van de systeem wereld; terug naar de bedoeling (Wouter Hart, Verdraaide organisaties)!

    Wat gebeurt er als de maatregelen versoepeld zijn en de ‘normale’ situatie weer terug kan keren? Er wordt al gesproken van ‘het nieuwe normaal’. Dat houdt dan in dat social distancing voorlopig de norm blijft, de anderhalvemetermaatschappij is ontstaan. Videoconferencing bevalt zo goed dat we dat blijven doen. Ten minste één dag per week thuiswerken wordt de norm. Relax, man!

    Of gaan we allemaal weer voor de volle 100% aan het werk in de waan dat we ‘de verloren tijd’ moeten inhalen en extra hard moeten werken om de economie weer op gang te krijgen? Ik hoop dat de betekenis-economie het gaat winnen van het ongebreideld groeidenken. In de betekeniseconomie is ‘maatschappelijk van betekenis zijn’ de primaire vorm van waarde-uitwisseling (Kees Klomp et al., Handboek betekenisvol ondernemen). Dat past goed bij het denken van Daniel Pink over zingeving en bij concepten als zelfrealisatie. In plaats van spreken over BBP (Bruto Binnenlands Product) praten we dan over BNG (Bruto Nationaal Geluk). Financiële resultaten blijven belangrijk, maar alleen in relatie tot sociale en ecologische resultaten. Het zijn mooie beelden van wat ik graag ‘het nieuwe normaal’ zou noemen!


    Kees de Vaal.
    Zelfstandig adviseur, docent en principal auditor

    Vorig artikelRemote werken: toen en nu
    Volgend artikel Iedereen heeft een plan, totdat…

    Gerelateerde artikelen

    De eerste indruk

    Management of Change voor Dummies

    Life is what happens to you…

    Geef een reactie Annuleer reactie

    Laatst toegevoegd

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen

    20 juni 2022

    Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven

    16 juni 2022

    Ziekenhuizen zien omzet, rendement en aantal patiënten weer groeien

    14 juni 2022
    Vacatures

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    Quality, Health, Safety and Environment (QHSE) Manager

    7 juni 2022

    KAM Manager

    30 mei 2022

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2021 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Organisatiegids
    • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Organisatiegids per categorie
    • Organisatiegids (A-Z)
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Typ uw zoekwoord(en) hierboven in en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc om te annuleren.