Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Cybersecurity event
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Breed scala aan werkwijzen om te leren en verbeteren in de langdurige zorg
    Nieuws

    Breed scala aan werkwijzen om te leren en verbeteren in de langdurige zorg

    10 januari 2023Geen reacties3 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    Inzicht in hoe cliënten de zorg en hun kwaliteit van leven ervaren kan zorgprofessionals helpen om bij te leren en waar nodig de zorg te verbeteren. In de langdurige gehandicapten- en verpleeghuiszorg worden uiteenlopende werkwijzen gebruikt om de ervaren kwaliteit van zorg en leven inzichtelijk te maken. Het is belangrijk dat zorgprofessionals een terugkoppeling van deze inzichten krijgen, om mee te denken over de manieren waarop de zorg nog beter kan worden. Ook een veilige sfeer en een lerende cultuur in de langdurige zorg zijn belangrijk om samen te kunnen leren en te verbeteren. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Leren en verbeteren met inzichten over ervaren kwaliteit van zorg en leven’ van het Nivel op verzoek van Zorginstituut Nederland.

     

    Verpleegkundigen, verzorgenden en begeleiders stellen zelf veelal open vragen over de ervaren kwaliteit van zorg en leven, in evaluatiegesprekken en tijdens de dagelijkse zorgverlening. Een kleine groep van deze zorgprofessionals gebruikt (ook) vragenlijsten of observatielijsten. Daarnaast zijn er in verpleeghuizen en gehandicaptenzorgorganisaties terugkerende kwaliteitsmetingen op organisatieniveau. In de gehandicaptenzorg gaat het dan vaak om een vragenlijst of observatielijst uit een ‘waaier’ van instrumenten die brancheorganisatie Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) heeft geselecteerd. In de verpleeghuizen wordt veelal de website ZorgkaartNederland gebruikt, een groot en onafhankelijke ervaringsplatform in de zorg waarop cliënten en hun naasten de kwaliteit van zorg kunnen beoordelen.

     

    Leren en verbeteren individuele zorg

    Om te kunnen leren en verbeteren op basis van ervaringen van cliënten hebben zorgprofessionals vooral behoefte om de ervaren kwaliteit van zorg en leven in de bewoordingen van een cliënt of naaste zelf te horen. Juist dit leidt tot verbeteringen in de zorg voor de individuele cliënt, aldus de zorgprofessionals.

     

    Leren en verbeteren zorg op team- en organisatieniveau in veilige sfeer

    Om de zorg op team- of organisatieniveau te kunnen verbeteren is het belangrijk dat zorgprofessionals een terugkoppeling krijgen van de resultaten van organisatiebrede kwaliteitsmetingen. Die terugkoppeling vindt in de praktijk niet altijd plaats. Verder is er niet overal sprake van een veilige sfeer en lerende cultuur om samen te kunnen leren en verbeteren.

     

    Inzet ‘leren en verbeteren’ vergt scholing en tijd

    Beroeps-, branche-, cliënten- en kennisorganisaties noemen het belang van het inzetten op een lerende organisatie in de langdurige zorg. Dit vraagt om investeringen in zorgprofessionals en in management, in de vorm van scholingen en tijd vrij maken om leren en verbeteren een structurele plek te geven. Ook zorgverzekeraars kunnen hierbij een stimulerende rol uitoefenen, namelijk door in hun inkoop van zorg meer aandacht te besteden aan het belang van leren en verbeteren.

     

    Over het onderzoek

    Het onderzoek naar leren en verbeteren in de langdurige zorg vond plaats van medio december 2021 t/m medio september 2022. Het werd uitgevoerd door het Nivel op verzoek en met financiering van Zorginstituut Nederland en bestond uit een literatuurverkenning, een vragenlijstonderzoek onder zorgprofessionals en focusgroepen en kwalitatieve interviews met zorgprofessionals en kwaliteitsmedewerkers. Ten slotte organiseerde het Nivel een reflectiebijeenkomst met relevante beroeps-, branche-, cliënten-, en kennisorganisaties

    Gerelateerde artikelen

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    Het Nivel ondertekent Green Deal Samen werken aan Duurzame Zorg

    Nieuwe vertaling van de norm voor kwaliteitsmanagement medische laboratoria beschikbaar

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vereenvoudig het opsporen van risico’s in de supply chain

    Zo zit het met de directiebeoordeling, deel 1

    Vacatures

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Arbocoördinator

    22 april 2025

    Preventiemedewerker

    22 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.