Nieuw

    Kwaliteitscoördinator openbare ruimte

    3 februari 2023

    Gemeente Haarlemmermeer sluit zich aan bij de stichting Circulair West

    3 februari 2023

    Workshop ‘Meer circulaire economie en minder afval bij mkb op bedrijventerreinen’

    2 februari 2023
    LinkedIn
    NIeuw
    • Kwaliteitscoördinator openbare ruimte
    • Gemeente Haarlemmermeer sluit zich aan bij de stichting Circulair West
    • Workshop ‘Meer circulaire economie en minder afval bij mkb op bedrijventerreinen’
    • NEN publiceert whitepaper over kwaliteit van burgerparticipatie
    • De trends in kwaliteitsmanagement voor 2023
    • Veel ongelukken bij installatie zonnepanelen
    • ‘Industrie krimpt – opvallende tweedeling binnen de sector’
    • Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
    LinkedIn Twitter
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
      • Agenda
      • Nieuws
      • Columns
      • Artikelen
    • Kennispartners
      • Overzicht (per categorie)
      • Overzicht (A-Z)
      • Kennispartner worden?
    • Magazines
    • Vacatures
    • Over Kwaliteit in Bedrijf
      • Abonnementen
      • Adverteren
      • Service & contact
    • Blijf op de hoogte!
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    Home » Breed scala aan werkwijzen om te leren en verbeteren in de langdurige zorg
    Nieuws

    Breed scala aan werkwijzen om te leren en verbeteren in de langdurige zorg

    10 januari 2023Geen reacties3 Minuten leestijd
    Delen
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp E-mail

    Inzicht in hoe cliënten de zorg en hun kwaliteit van leven ervaren kan zorgprofessionals helpen om bij te leren en waar nodig de zorg te verbeteren. In de langdurige gehandicapten- en verpleeghuiszorg worden uiteenlopende werkwijzen gebruikt om de ervaren kwaliteit van zorg en leven inzichtelijk te maken. Het is belangrijk dat zorgprofessionals een terugkoppeling van deze inzichten krijgen, om mee te denken over de manieren waarop de zorg nog beter kan worden. Ook een veilige sfeer en een lerende cultuur in de langdurige zorg zijn belangrijk om samen te kunnen leren en te verbeteren. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Leren en verbeteren met inzichten over ervaren kwaliteit van zorg en leven’ van het Nivel op verzoek van Zorginstituut Nederland.

     

    Verpleegkundigen, verzorgenden en begeleiders stellen zelf veelal open vragen over de ervaren kwaliteit van zorg en leven, in evaluatiegesprekken en tijdens de dagelijkse zorgverlening. Een kleine groep van deze zorgprofessionals gebruikt (ook) vragenlijsten of observatielijsten. Daarnaast zijn er in verpleeghuizen en gehandicaptenzorgorganisaties terugkerende kwaliteitsmetingen op organisatieniveau. In de gehandicaptenzorg gaat het dan vaak om een vragenlijst of observatielijst uit een ‘waaier’ van instrumenten die brancheorganisatie Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland (VGN) heeft geselecteerd. In de verpleeghuizen wordt veelal de website ZorgkaartNederland gebruikt, een groot en onafhankelijke ervaringsplatform in de zorg waarop cliënten en hun naasten de kwaliteit van zorg kunnen beoordelen.

     

    Leren en verbeteren individuele zorg

    Om te kunnen leren en verbeteren op basis van ervaringen van cliënten hebben zorgprofessionals vooral behoefte om de ervaren kwaliteit van zorg en leven in de bewoordingen van een cliënt of naaste zelf te horen. Juist dit leidt tot verbeteringen in de zorg voor de individuele cliënt, aldus de zorgprofessionals.

     

    Leren en verbeteren zorg op team- en organisatieniveau in veilige sfeer

    Om de zorg op team- of organisatieniveau te kunnen verbeteren is het belangrijk dat zorgprofessionals een terugkoppeling krijgen van de resultaten van organisatiebrede kwaliteitsmetingen. Die terugkoppeling vindt in de praktijk niet altijd plaats. Verder is er niet overal sprake van een veilige sfeer en lerende cultuur om samen te kunnen leren en verbeteren.

     

    Inzet ‘leren en verbeteren’ vergt scholing en tijd

    Beroeps-, branche-, cliënten- en kennisorganisaties noemen het belang van het inzetten op een lerende organisatie in de langdurige zorg. Dit vraagt om investeringen in zorgprofessionals en in management, in de vorm van scholingen en tijd vrij maken om leren en verbeteren een structurele plek te geven. Ook zorgverzekeraars kunnen hierbij een stimulerende rol uitoefenen, namelijk door in hun inkoop van zorg meer aandacht te besteden aan het belang van leren en verbeteren.

     

    Over het onderzoek

    Het onderzoek naar leren en verbeteren in de langdurige zorg vond plaats van medio december 2021 t/m medio september 2022. Het werd uitgevoerd door het Nivel op verzoek en met financiering van Zorginstituut Nederland en bestond uit een literatuurverkenning, een vragenlijstonderzoek onder zorgprofessionals en focusgroepen en kwalitatieve interviews met zorgprofessionals en kwaliteitsmedewerkers. Ten slotte organiseerde het Nivel een reflectiebijeenkomst met relevante beroeps-, branche-, cliënten-, en kennisorganisaties

    Gerelateerde artikelen

    Onvoldoende onderzochte ziektegroepen in kaart gebracht

    ‘Zorg heeft nieuwe visie op hygiëne nodig om duurzaamheidsdoelen te halen’

    Informatie over klimaatimpact van gezondheidszorg kan bijdragen aan groenere zorgkeuzes door burgers

    Reageren

    Geef een reactie Annuleer reactie

    Laatst toegevoegd

    Kwaliteitscoördinator openbare ruimte

    3 februari 2023

    Gemeente Haarlemmermeer sluit zich aan bij de stichting Circulair West

    3 februari 2023

    Workshop ‘Meer circulaire economie en minder afval bij mkb op bedrijventerreinen’

    2 februari 2023

    NEN publiceert whitepaper over kwaliteit van burgerparticipatie

    2 februari 2023
    Vacatures

    Kwaliteitscoördinator openbare ruimte

    3 februari 2023

    Kwaliteit & Procesmanager

    20 januari 2023

    Kwaliteitsfunctionaris

    20 januari 2023

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2022 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Partneroverzicht per categorie
    • Partneroverzicht A-Z
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Typ uw zoekwoord(en) hierboven in en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc om te annuleren.