Dit is een artikel van onze kennispartner

LRQA
Samenwerken voor een veiligere en duurzamere wereld
Van standaard tot strategie: de evolutie van kwaliteit in het stimuleren van bedrijfsprestaties
wqw-from-standards-to-strat-image kopie

Nu bedrijven zich in een steeds complexere en concurrerende wereldwijde omgeving bewegen, is de focus van modern kwaliteitsbeheer niet langer alleen conformiteit, maar ook een drijvende kracht achter prestaties en strategisch succes.

In lijn met het thema van de World Quality Week 2024, Van conformiteit naar prestatie, wordt in dit artikel onderzocht hoe normen voor kwaliteitsmanagementsystemen, zoals ISO 9001, een cruciale rol spelen bij de transformatie van organisaties van het simpelweg voldoen aan wettelijke vereisten naar het behalen van zakelijk succes op de lange termijn. Martin Cottam, voorzitter van het ISO Technical Committee for Occupational Health and Safety en voormalig Quality Director bij LRQA, samen met Carl Rogers, Global Head of Quality and Governance bij LRQA en Anshuman Tiwari, Global Head of Operational Excellence bij DXC Technology, delen hun inzichten over hoe kwaliteitscertificering cruciaal is in deze verschuiving.

Certificering: conformiteit of prestatie?

Critici van certificering beweren soms dat certificering een mentaliteit van conformiteit in organisaties bevordert, waarbij een afvinkmentaliteit wordt gestimuleerd in plaats van oprechte betrokkenheid. Martin Cottam, voorzitter van het ISO Technical Committee for Occupational Health and Safety en voormalig Quality Director bij LRQA, legt echter uit: “Bij nadere bestudering van de normen blijkt dat ze niet alleen over conformiteit gaan; de normen zijn sterk gericht op prestaties, met een duidelijke vereiste dat organisaties ervoor zorgen dat hun processen effectief zijn. Certificering, mits effectief uitgevoerd, voldoet aan deze vereiste door organisaties uit te dagen om “aan te tonen dat hun processen de beoogde resultaten opleveren”, waardoor ze verder gaan dan conformiteit en echte prestatieverbeteringen bereiken. Hij benadrukt dat het doel niet alleen is om aan de minimumvereisten te voldoen, maar om de processen voortdurend te verbeteren in lijn met de prestatiedoelstellingen van de organisatie.

(Advertentie)