Wat is kwaliteitsmanagement
Kwaliteitsmanagement gaat verder dan alleen kwaliteitscontrole en kwaliteitsborging. Het omvat alle aspecten die voor jou van invloed zijn op de kwaliteit van de organisatie, producten, processen of diensten die je levert. Denk bijvoorbeeld aan het waarborgen van de juiste werkomgeving voor jouw medewerkers, verbeteren van de kwaliteit van je organisatie, het bevorderen van een cultuur van continue verbetering, het verkrijgen van kwaliteitscertificaten zoals een ISO 9001-certificaat of het voldoen aan wet- en regelgeving. Kwaliteitsmanagement is dus niet alleen een zaak van de kwaliteitsafdeling, maar van de gehele organisatie.
Waarom is kwaliteitsmanagement zo belangrijk voor je?
Een goed kwaliteitsmanagementsysteem is de basis voor het leveren van consistente, betrouwbare en hoogwaardige producten en diensten en maakt inzichtelijk waar je problemen zitten als er sprake is van een lage efficiency binnen je organisatie. Het geeft je een kader voor het meten en verbeteren van prestaties en het helpt je bij het identificeren van gebieden voor verbetering. Ook zorgt het ervoor dat je klanttevredenheid wordt gewaarborgd en dat je organisatie efficiënter en effectiever kan werken. Kortom, door te investeren in kwaliteitsmanagement, zorg je voor duurzaam succes op de lange termijn.
Bekende voordelen van kwaliteitsmanagement zijn onder andere:
- Klachten over kwaliteit terugbrengen
- Efficiency verhogen
- Procesmatig werken
- Continue verbeteringen
- Behalen van kwaliteitscertificaten
- Besluitvorming op basis van feiten
Hoe begin je met kwaliteitsmanagement binnen je organisatie?
Stap 1: Voer een nulmeting uit
Het is belangrijk om te weten waar je begint, dit begint bij het uitvoeren van een nulmeting, ook wel bekend als een baseline-meting. Hierbij verzamel en analyseer je bedrijfsdata en voer je interviews en observaties uit om inzicht te krijgen in de huidige stand van zaken.
Denk bij bedrijfsdata bijvoorbeeld aan: kwaliteitsrapportages, klanttevredenheidsmetingen, audits, procesbeschrijvingen of beleidsdocumenten.
Het is als het leggen van een fundament voordat je een huis gaat bouwen. Jouw baseline-meting zorgt ervoor dat je organisatie gestructureerd en gericht te werk gaat en voorkomt dat je tijd en middelen verspilt.