Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Nationale Verbeterdag
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Zorg om nieuwe generatie motiveert duurzaamheid bij familiebedrijven
    Nieuws

    Zorg om nieuwe generatie motiveert duurzaamheid bij familiebedrijven

    12 oktober 2021Geen reacties3 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    Familiebedrijven investeren in duurzaamheid omdat zij verantwoordelijkheid voelen voor de toekomstige generaties. Anders dan bij niet-familiebedrijven laten ze zich minder leiden door externe factoren als financiers, wetgeving of concurrentie. Dat blijkt uit het onderzoek van accountancy-, belastingadvies-, en consultancyorganisatie RSM en Nyenrode Business Universiteit. Vandaag presenteert prof. dr. Roberto H. Flören (RSM hoogleraar Familiebedrijven & Bedrijfsoverdracht bij Nyenrode) de resultaten. Het onderzoek laat zien dat de drijfveren voor duurzaamheid bij familiebedrijven hoofdzakelijk komen uit innerlijke passie en niet uit opgelegde urgentie. Hierdoor drukken familiebedrijven hun duidelijke stempel op het duurzaamheidsbeleid van ondernemend Nederland.

    Familiebedrijven kenmerken zich door lange-termijn perspectief, rentmeesterschap en een hechte band met het personeel en de regio. Dit sluit goed aan op duurzaam ondernemen. Uit het onderzoek, waar 239 directeuren van Nederlandse bedrijven aan meewerkten, blijkt dat vooral goed bestuur (voorbeeldgedrag en aanpak onethisch gedrag door directie en eigenaren) en sociale duurzaamheid (gezondheid werknemers, diversiteit en maatschappelijke initiatieven) een belangrijke rol spelen in de bedrijfsvoering. Familiebedrijven vinden het significant belangrijker om bij te dragen aan maatschappelijke initiatieven zoals sponsoring en steun aan goede doelen dan niet-familiebedrijven. Het zijn daarbij vooral de eigenaren van familiebedrijven die een belangrijke rol spelen. Voor hen heeft het bedrijf een symbolische waarde, waardoor ze een sterke maatschappelijke verantwoordelijkheid voelen en iets willen terug geven aan de maatschappij.
     

    Minder dividend

    De eigenaren onderscheiden zich bijvoorbeeld doordat een groot deel van hen (68,9 procent) bereid is om met minder dividend genoegen te nemen als deze gelden worden aangewend voor investeringen in duurzaamheid. Laura Bles-Temme, partner bij RSM en mede-auteur van het onderzoeksrapport stelt, “De meeste familiebedrijven zien de langetermijnvoordelen en ervaren weinig belemmeringen om duurzaamheidsbeleid door te voeren. Wel ontbreekt het hen soms aan kennis, met name op het gebied van subsidiemogelijkheden en meetbaarheid van het rendement van duurzaamheid. Daarnaast vinden ze het lastig om de overgang naar duurzaam ondernemen gestructureerd aan te pakken.”
     

    Duurzaamheidsindex

    Tussen familiebedrijven zijn verschillen in succes qua duurzaamheid. Roberto Flören, hoogleraar bij Nyenrode legt het als volgt uit, “in het onderzoek hebben wij een duurzaamheidsindex ontwikkeld waardoor wij de familiebedrijven die ver gevorderd en succesvol zijn met duurzaamheid (koplopers) kunnen onderscheiden van de minder succesvolle (achterblijvers). Bij de koplopers is het  duurzaamheidsbeleid meer gedreven door het belang dat klanten en werknemers eraan hechten, de aansluiting op familiewaarden van de eigenaren en omdat zij zich verbonden voelen met hun regio. Daarnaast stellen de koplopers dat duurzaamheid op lange termijn betere (financiële) prestaties oplevert. Dit onderzoek toont aan dat het absoluut loont om duurzaamheid hoog op de strategische agenda te hebben staan en ook daadwerkelijk te implementeren in de bedrijfsvoering.”  
     


    RSM is dé adviseur op het gebied van audit, tax en consulting voor middelgrote organisaties en familiebedrijven op de nationale en internationale markt. Al meer dan 100 jaar is RSM een vertrouwd gezicht bij vele ondernemingen in Nederland; verspreid over negen vestigingen met ruim 580 medewerkers. Wereldwijd is RSM het 6de grootste netwerk van onafhankelijke accountants, fiscalisten en consultants. De samenwerking met Nyenrode staat momenteel in het teken van duurzaamheid bij familiebedrijven, wat tot uiting komt in het te lanceren boek: ‘Duurzaamheid & Familiebedrijf’ van het RNI – het RSM Nyenrode Initiatief.

     

    Gerelateerde artikelen

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Cybercrimineel slaat 14 procent MKB-ers knock-out

    COEN-enquête: ondernemersvertrouwen omlaag door verslechterde economische verwachtingen, personeelstekort blijft de grootste belemmering

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vacatures

    Adviseur kwaliteit dienstverlening

    11 juni 2025

    Manager Kwaliteit, Veiligheid & Duurzaamheid

    14 mei 2025

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.