Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Nationale Verbeterdag
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Underpromising
    Column

    Underpromising

    24 juni 2021Geen reacties2 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    Kent u dat? Iemand belooft u morgen te leveren, u rekent daar op, maar het lukt toch niet. U heeft voor niets op de zending staan wachten, misschien wel vervolgstappen ingepland, wellicht op basis hiervan aan uw klanten ook weer een levertijd toegezegd. 

    Maar natuurlijk kent u dat: we kennen het allemaal want het is staande praktijk. En ja, natuurlijk zijn er die omstandigheden die uw leverancier niet in de hand heeft (…): de postbezorgers zijn druk, het plansysteem lag er uit, we hadden medewerkers die in quarantaine moesten. Dat zijn stuk voor stuk legitieme en voorstelbare redenen. Maar waarom doen we dan ten aanzien van de levertijd beloften die we bij de eerste beste kleine kink in de kabel niet na kunnen komen? Het geeft gedoe en schaadt onze reputatie.

    De oplossing is briljant eenvoudig: underpromise & overdeliver. Stel dat u op maandagmorgen een aanvraag krijgt. U heeft het gevraagde product praktisch klaarliggen en het kan als het goed is vroeg in de middag al op de post. Onder normale omstandigheden zou het product onze klant dan morgen kunnen bereiken. In plaats van dat te beloven, geeft u uw klant aan dat het uiterlijk donderdag gaat worden. U weet (maar dat zegt u niet toe!) dat het, als het niet tegenzit, morgen al geleverd gaat worden en anders woensdag. U doet een underpromise. De kans is klein dat de klant daarmee niet uit de voeten kan, want het is er nog steeds binnen een paar dagen. De klant rekent op donderdag, maar de levering komt (zelfs bij tegenslag) eerder: u overdeliveretd! Klant blij met u: u blij met uzelf.

    Iemand die het hele concept van underpromising & overdelivering volledig heeft begrepen en op spectaculaire wijze tot uitvoering brengt is de Amerikaanse President Joe Biden. Het vaccinatieprogramma in de VS loopt zeer sterk voor op de geschetste verwachting en reken er maar op dat hij die strategie vaker gaat inzetten. In de woorden van Philip Kotler: ‘Klantentevredenheid is de mate waarin de waargenomen prestaties van een product of dienst voldoen aan de verwachtingen van de klant’. Het is niet zo moeilijk… 


    Hugo M. van der Horst, 
    hoofdredacteur Kwaliteit in Bedrijf

    Gerelateerde artikelen

    Veel te veel variabelen

    Wij zijn missionair!

    Tien beetjes harder

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Standaarden maken zonder strijd: zo kies je objectief

    Tien MVO-managers op shortlist ‘MVO Manager van het Jaar 2025’

    DNV reikt eerste ISO/IEC 42001-certificaat in Nederland uit aan Metyis

    AWVN: ‘Tijd voor meer maatschappelijk verantwoord werkgeven’

    Vacatures

    TWI-Trainer / Consultant

    10 september 2025

    Beleidsmedewerker Kwaliteit

    4 september 2025

    Strategisch Adviseur Arbo & Inzetbaarheid

    15 juli 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.