Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Cybersecurity event
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Overnamegolf: kansen voor de kwaliteitsmanager!
    Column

    Overnamegolf: kansen voor de kwaliteitsmanager!

    16 december 2021Geen reacties2 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    Recent rapporteerde KPMG dat in de eerste zes maanden van 2021 in Nederland al 55 procent meer bedrijfsfusies en -overnames overeengekomen zijn dan in dezelfde periode van 2020. Volgens mij ligt hier een mooie taak voor de kwaliteitsmanager, want wij kunnen gedurende het hele proces veel bijdragen aan een succesvolle overname. Denk hierbij aan strategievorming, dealvoorbereiding, integratie en uiteindelijk evaluatie.

    Fusies en overnames worden maar al te vaak behandeld door afdelingen als business development, operations, finance en legal. Meestal ondersteund door expertise van buiten het eigen bedrijf, want een fusie of overname doe je nu eenmaal niet elke maand. Er staat veel op het spel. Financieel, maar ook strategisch en operationeel.

    Daarom is het waardevol om ook de kwaliteitsmanager te betrekken bij het hele proces. Wij kijken immers op een andere manier naar de materie. We gebruiken onze auditvaardigheden en herkennen risico’s in de operationele processen en weten hoe die gemitigeerd kunnen worden. In grotere organisaties met interne finance auditors, kan de samen­werking met de kwaliteitsmanager helpen om alle risico’s nog beter in te schatten.

    Kwaliteitsmanagers vragen nét even andere gegevens op dan andere afdelingen. Zoals management reviews, intern auditprogramma, KPI’s bij processen, management of change en noem maar op. Analyse van deze gegevens geeft een beeld van de processen van het over te nemen of te integreren bedrijf en de (kwaliteits)risico’s. Zo kunnen eventuele verbeterplannen al direct na de ‘deal closure’ in gang gezet worden.

    Belangrijk dus om goed ingevoerd te zijn in de strategische en financiële plannen van je bedrijf. Zodat je op tijd aan de juiste tafel zit en ook bij fusies en overnames je toegevoegde waarde kunt laten zien.

    Succes met je fusie of overname!

     

    Marc van Berkel, Manager Quality Management Kiwa en bestuurslid NNK

    Gerelateerde artikelen

    Is de Zorg ons een zorg?

    Leiders die examen doen

    Kwaliteit van een affaire

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vereenvoudig het opsporen van risico’s in de supply chain

    Zo zit het met de directiebeoordeling, deel 1

    Vacatures

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Arbocoördinator

    22 april 2025

    Preventiemedewerker

    22 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.