Close Menu
    Nieuw

    Rotterdam The Hague Airport behaalt de hoogste certificering voor CO₂-reductie

    8 december 2023

    Netwerkzorg organiseren: betrek de patiënt altijd en op tijd bij het maken van keuzes

    7 december 2023

    Nieuwe vertaling van de norm voor kwaliteitsmanagement medische laboratoria beschikbaar

    5 december 2023
    LinkedIn
    NIeuw
    • Rotterdam The Hague Airport behaalt de hoogste certificering voor CO₂-reductie
    • Netwerkzorg organiseren: betrek de patiënt altijd en op tijd bij het maken van keuzes
    • Nieuwe vertaling van de norm voor kwaliteitsmanagement medische laboratoria beschikbaar
    • ING Research Outlook 2024: economie terug naar bescheiden groei
    • Inzamelsysteem levert recycling op én kostenbesparing voor scholen en bedrijven
    • Anja Vijselaar nieuwe voorzitter van de Veiligheidsladder
    • COEN: Groeiend aantal ondernemers ziet teruglopende vraag als grootste bottleneck
    • Kwaliteit- en procesbeheerder
    LinkedIn X (Twitter)
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
      • Agenda
      • Nieuws
      • Columns
      • Artikelen
    • Kennispartners
      • Overzicht (per categorie)
      • Overzicht (A-Z)
      • Kennispartner worden?
    • Magazines
    • Vacatures
    • Over Kwaliteit in Bedrijf
      • Abonnementen
      • Adverteren
      • Service & contact
    • Blijf op de hoogte!
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home » Neem jij al soft controls mee in je audit?
    Column

    Neem jij al soft controls mee in je audit?

    19 december 2022Geen reacties2 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    We leven in een VUCA-tijdperk: volatile, uncertain, complex en ambiguous. Om in deze context sneller en flexibeler te kunnen acteren, leggen organisaties verantwoordelijkheden en bevoegdheden steeds lager in de organisatie. Dat brengt naast de beoogde voordelen ook risico’s met zich mee.

     

    Snelheid, samenwerking, betrokkenheid en vertrouwen zijn de sleutels tot succes geworden. Maar nieuwe manieren van werken leiden ook vaker tot onvoorspelbaar gedrag van managers en medewerkers. Rigide managementsystemen passen niet bij de nieuwe context, dus we moeten op zoek naar andere oplossingen.

    In de financiële wereld auditeert men al op ‘soft controls’; een begrip dat al meer dan dertig jaar geleden werd geïntroduceerd. Ik denk dat we er als operationele auditors ook baat bij hebben om dit toe te voegen aan onze toolkit, om zo de bedrijfsrisico’s te beperken.

    Bij soft controls gaat het om factoren die het gedrag in organisaties beïnvloeden: informele beheersmaatregelen waarbij het gaat om ervaringen, percepties en sociale relaties die van betekenis zijn voor de bedrijfsvoering. Naast hard controls (gerelateerd aan structuren, processen en procedures) heeft een organisatie ook soft controls nodig om effectief te kunnen sturen.

    Om een voorbeeld te geven: het ondertekenen van een gedragscode is een hard control. Maar onderzoeken of betrokkenen de inhoud ervan begrijpen en zich ernaar gedragen is een vorm van soft control.

    Uit empirisch onderzoek naar onethisch gedrag (Muel Kaptein, 2008) zijn acht indicatoren geïdentificeerd voor ‘soft controls’: helderheid, voorbeeldgedrag, uitvoerbaarheid, betrokkenheid, transparantie, bespreekbaarheid, aanspreekbaarheid en sanctioneerbaarheid.

    Door deze te integreren in bijvoorbeeld een onderzoek naar medewerkersbetrokkenheid, heb je al een goede nulmeting. Daarnaast kun je ze meenemen in interne audits. In een systeemaudit is dan niet zozeer de vraag ‘zijn de medewerkers betrokken?’, maar ‘welke maatregelen zijn er waardoor medewerkers zich meer betrokken voelen?’.

    Ik denk dat het voor auditors nuttig is om zich te bekwamen in het auditeren op soft controls. Dat vraagt onder meer om het (snel) kunnen opbouwen van een vertrouwensband met de auditee. Integriteit als auditor is hierbij nog belangrijker geworden, evenals een goede voorbereiding om te identificeren welke soft controls relevant en kwantitatief te meten zijn en afgestemd op de auditdoelstellingen. Daarnaast geeft basiskennis van sociale psychologie en organisatiesociologie je een voorsprong.

     

    Marc van Berkel, Manager Quality Management Kiwa en bestuurslid NNK

    Gerelateerde artikelen

    Is de Zorg ons een zorg?

    Leiders die examen doen

    Kwaliteit van een affaire

    Add A Comment

    Leave A Reply Cancel Reply

    Laatst toegevoegd

    Rotterdam The Hague Airport behaalt de hoogste certificering voor CO₂-reductie

    Netwerkzorg organiseren: betrek de patiënt altijd en op tijd bij het maken van keuzes

    Nieuwe vertaling van de norm voor kwaliteitsmanagement medische laboratoria beschikbaar

    ING Research Outlook 2024: economie terug naar bescheiden groei

    Vacatures

    Kwaliteit- en procesbeheerder

    21 november 2023

    Adviseur Beleidsontwikkeling

    20 november 2023

    QHSE Controller

    18 oktober 2023

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Partneroverzicht per categorie
    • Partneroverzicht A-Z
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.