Nieuw

    Kwaliteitscoördinator openbare ruimte

    3 februari 2023

    Gemeente Haarlemmermeer sluit zich aan bij de stichting Circulair West

    3 februari 2023

    Workshop ‘Meer circulaire economie en minder afval bij mkb op bedrijventerreinen’

    2 februari 2023
    LinkedIn
    NIeuw
    • Kwaliteitscoördinator openbare ruimte
    • Gemeente Haarlemmermeer sluit zich aan bij de stichting Circulair West
    • Workshop ‘Meer circulaire economie en minder afval bij mkb op bedrijventerreinen’
    • NEN publiceert whitepaper over kwaliteit van burgerparticipatie
    • De trends in kwaliteitsmanagement voor 2023
    • Veel ongelukken bij installatie zonnepanelen
    • ‘Industrie krimpt – opvallende tweedeling binnen de sector’
    • Helft werkend Nederland: de term manager wordt te pas en te onpas gebruikt
    LinkedIn Twitter
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
      • Agenda
      • Nieuws
      • Columns
      • Artikelen
    • Kennispartners
      • Overzicht (per categorie)
      • Overzicht (A-Z)
      • Kennispartner worden?
    • Magazines
    • Vacatures
    • Over Kwaliteit in Bedrijf
      • Abonnementen
      • Adverteren
      • Service & contact
    • Blijf op de hoogte!
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    Home » Neem jij al soft controls mee in je audit?
    Column

    Neem jij al soft controls mee in je audit?

    19 december 2022Geen reacties2 Minuten leestijd
    Delen
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp E-mail

    We leven in een VUCA-tijdperk: volatile, uncertain, complex en ambiguous. Om in deze context sneller en flexibeler te kunnen acteren, leggen organisaties verantwoordelijkheden en bevoegdheden steeds lager in de organisatie. Dat brengt naast de beoogde voordelen ook risico’s met zich mee.

     

    Snelheid, samenwerking, betrokkenheid en vertrouwen zijn de sleutels tot succes geworden. Maar nieuwe manieren van werken leiden ook vaker tot onvoorspelbaar gedrag van managers en medewerkers. Rigide managementsystemen passen niet bij de nieuwe context, dus we moeten op zoek naar andere oplossingen.

    In de financiële wereld auditeert men al op ‘soft controls’; een begrip dat al meer dan dertig jaar geleden werd geïntroduceerd. Ik denk dat we er als operationele auditors ook baat bij hebben om dit toe te voegen aan onze toolkit, om zo de bedrijfsrisico’s te beperken.

    Bij soft controls gaat het om factoren die het gedrag in organisaties beïnvloeden: informele beheersmaatregelen waarbij het gaat om ervaringen, percepties en sociale relaties die van betekenis zijn voor de bedrijfsvoering. Naast hard controls (gerelateerd aan structuren, processen en procedures) heeft een organisatie ook soft controls nodig om effectief te kunnen sturen.

    Om een voorbeeld te geven: het ondertekenen van een gedragscode is een hard control. Maar onderzoeken of betrokkenen de inhoud ervan begrijpen en zich ernaar gedragen is een vorm van soft control.

    Uit empirisch onderzoek naar onethisch gedrag (Muel Kaptein, 2008) zijn acht indicatoren geïdentificeerd voor ‘soft controls’: helderheid, voorbeeldgedrag, uitvoerbaarheid, betrokkenheid, transparantie, bespreekbaarheid, aanspreekbaarheid en sanctioneerbaarheid.

    Door deze te integreren in bijvoorbeeld een onderzoek naar medewerkersbetrokkenheid, heb je al een goede nulmeting. Daarnaast kun je ze meenemen in interne audits. In een systeemaudit is dan niet zozeer de vraag ‘zijn de medewerkers betrokken?’, maar ‘welke maatregelen zijn er waardoor medewerkers zich meer betrokken voelen?’.

    Ik denk dat het voor auditors nuttig is om zich te bekwamen in het auditeren op soft controls. Dat vraagt onder meer om het (snel) kunnen opbouwen van een vertrouwensband met de auditee. Integriteit als auditor is hierbij nog belangrijker geworden, evenals een goede voorbereiding om te identificeren welke soft controls relevant en kwantitatief te meten zijn en afgestemd op de auditdoelstellingen. Daarnaast geeft basiskennis van sociale psychologie en organisatiesociologie je een voorsprong.

     

    Marc van Berkel, Manager Quality Management Kiwa en bestuurslid NNK

    Gerelateerde artikelen

    In memoriam Huub Vinkenburg

    Synesis: weg met het hokjesdenken

    Wat beweegt de kwaliteitsprofessional? Zeven vragen aan Carien Eijkman

    Reageren

    Geef een reactie Annuleer reactie

    Laatst toegevoegd

    Kwaliteitscoördinator openbare ruimte

    3 februari 2023

    Gemeente Haarlemmermeer sluit zich aan bij de stichting Circulair West

    3 februari 2023

    Workshop ‘Meer circulaire economie en minder afval bij mkb op bedrijventerreinen’

    2 februari 2023

    NEN publiceert whitepaper over kwaliteit van burgerparticipatie

    2 februari 2023
    Vacatures

    Kwaliteitscoördinator openbare ruimte

    3 februari 2023

    Kwaliteit & Procesmanager

    20 januari 2023

    Kwaliteitsfunctionaris

    20 januari 2023

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2022 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Partneroverzicht per categorie
    • Partneroverzicht A-Z
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Typ uw zoekwoord(en) hierboven in en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc om te annuleren.