Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Cybersecurity event
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Kwaliteit in Bedrijf 4-2021
    Magazine

    Kwaliteit in Bedrijf 4-2021

    23 september 2021Geen reacties3 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    In dit nummer o.a.:

    De maakindustrie moet aan de robot…

    ‘De Nederlandse industrie moet veel meer aandacht besteden aan de industriële robot, want zonder diens onvermoeibare hulp gaat de BV Nederland het niet redden’, waarschuwt robot-expert Rik Grasmeijer van het Harderwijkse robotica-initiatief Fieldlab Industrial Robotics. Tegelijkertijd constateert hij dat veruit de meeste bedrijven nog niet eens toe zijn aan Industry 3.0.

    ‘We deden dit niet voor het certificaat aan de muur’

    Na een intensieve vijfdaagse audit in december 2020, kwam begin 2021 het bericht dat de Sint Maartenskliniek met vlag en wimpel is geslaagd voor de zware internationale kwaliteitstoets van de Joint Commission International (JCI). Niet alleen noemen zij het niveau van de zorg ‘excellent’; JCI ziet ook dat de medewerkers die excellente zorg elke dag willen leveren én tegelijkertijd open blijven staan voor kansen om te verbeteren.

    Goed opgeleid personeel: hoe komt u daaraan?

    De bedrijvigheid in de industrie laat ongekend forse groeicijfers zien. Dat gaat wel gepaard met verschillende uitdagingen: waarschijnlijk de belangrijkste daarvan is de behoefte aan goed opgeleid personeel. Die uitdaging ligt er vandaag, maar wordt in de nabije toekomst nog een stuk groter. Een gedegen opleidingstraject blijkt daarbij een belangrijke drijfveer voor continu verbeteren.

    en audits dan worden gepland en uitgevoerd, zodat alle betrokkenen uitkijken naar de volgende audit en de bijdrage ook voelbaar is in de resultaten van het bedrijf?

    Is het mkb zich bewust van continuïteitsrisico’s?

    Business Continuity Management of bedrijfscontinuïteitsmanagement (BCM) gaat over het beschermen van jouw bedrijf tegen de gevolgen van omvangrijke verstoringen en (on)bekende risico’s. Het is gebleken dat vooral het midden- en kleinbedrijf erg kwetsbaar is.

    De verwaarloosde organisatie

    Veel leidinggevenden willen hun organisatie klantgerichter, wendbaarder en ondernemender maken. De verandering komt enthousiast op gang, maar na een tijdje ‘dooft’ de gewenste verandering weer uit. Wat blijkt? De organisatie is er niet aan toe. Er kan dan sprake zijn van verwaarlozing, waardoor dergelijke initiatieven ‘vakkundig’ onschadelijk worden gemaakt. Voor effectieve organisatieontwikkeling begin je dan eerst met de ongemakkelijke versie van de werkelijkheid onder ogen zien en deze niet onder het tapijt wegvegen. In dit nummer het tweede deel van dit tweeluik.

    Safety culture ladder brengt veiligheidscultuur in beeld

    ‘Je kunt als organisatie veel regels en protocollen hebben rondom veilig werken, maar echt veilig werken staat of valt met de veiligheidscultuur. Daarmee bedoel ik bewuste aandacht voor veilig werken door de medewerkers zelf, in alle lagen van een organisatie.’ Dit zegt Nicoline Krijger, consultant bij de Safety Culture Ladder die NEN in beheer heeft. Zij legt uit hoe het Safety Culture Ladder certificaat (voorheen Veiligheidsladder) het veiligheidsbewustzijn van medewerkers en leidinggevenden in kaart brengt.

    Risicomanagement is geen papieren exercitie

    Risicomanagement staat bij veel organisaties op de agenda in het kader van hun certificering. Maar hoe doe je risicomanagement? Risicomanagement is in elk geval geen papieren exercitie, maar onlosmakelijk verbonden met het gedrag van mensen.

    Afspraken over hergebruik van grondstoffen

    Steeds meer organisaties en bedrijven werken aan onderwerpen en projecten die bijdragen aan een duurzame wereld. En dat is nodig om de klimaatdoelen te halen. Dat merken ze ook bij NEN, waar er steeds meer overkoepelende werkzaamheden zijn die te maken hebben met milieu, klimaat en circulariteit.

    Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...

    • ISO 9001:2015: herzien of niet?
    • Gekwalificeerde teams hebben een goede teamconditie nodig
    • Nieuws over Business Continuity Management (BCM)
    • Columns
    • Literatuur
    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vereenvoudig het opsporen van risico’s in de supply chain

    Zo zit het met de directiebeoordeling, deel 1

    Vacatures

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Arbocoördinator

    22 april 2025

    Preventiemedewerker

    22 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.