Kwaliteit in Bedrijf | maart-april 2022

In dit nummer o.a.:

Razendsnel bouwen dankzij Toyota Kata

Hegeman Bouwgroep uit Almelo is er met behulp van Toyota Kata in geslaagd om een woning binnen één dag wind- en waterdicht op te leveren. Binnenkort gaat de onderneming met een radicale prijsverlaging en conform een fixed price woningen in de markt zetten, die binnen slechts een week volledig gebruiksklaar opgeleverd worden. Een ontwikkeling die uniek voor de bouwsector genoemd mag worden.

De kunst van het onmaakbare

Elke crisis laat het opnieuw zien: We kunnen de wereld niet naar onze hand zetten. Zie de onvoorspelbaarheid en het effect daarvan in de coronapandemie, het klimaatvraagstuk en de personeelstekorten in zorg, onderwijs en techniek. Bedrijfsresultaten vallen tegen, bedrijven worden gered door bakken met geld van de overheid en de inflatie loopt op. Het is helderder dan ooit: Onze systemen en manier van organiseren lopen vast. Denken vanuit maakbaarheid, structuur en quick fix is niet duurzaam. Het is tijd voor een nieuw organisatie-paradigma.

Ga je als leiderschapsteam samen door het moeras?

In het vorige artikel over ‘op weg naar het beloofde organisatieland’ kwamen drie diepteniveaus en aan het eind drie fases aan bod die je met elkaar doorloopt als het gaat over een diepgaande cultuurontwikkeling in je organisatie. In dit artikel de uitdagende opgave om samen als leiderschapsteam door het moerassige niemandland te gaan, om zo een andere cultuur te creëren.

Intercultureel verbeteren op de werkvloer

Verbeteren in coronatijd… Resultaten delen in coronatijd… Een symposium over verbeteren in coronatijd… Het kan en het bleek nog leuk te zijn ook tijdens het symposium Continu Verbeteren van Avans Hogeschool op 26 januari jl. Met een discussie over het thema ‘intercultureel verbeteren op de werkvloer’ en vijf studenten die hun projecten presenteerden en daarmee kans maakten op het winnen van de ‘best practice award’.

De horizon is nog lang niet in zicht…

In de afgelopen negentig jaar heeft ons vakgebied zich binnen ­organisaties ontwikkeld van operationeel, via tactisch naar het strategische niveau en is het werkterrein van de kwaliteitsprofessional steeds breder en de rollen ­diverser geworden. Deze ontwikkeling gaat door: de horizon van het kwaliteits­managentlandschap is nog niet in zicht.

Crisis vraagt om inkooptransformatie

Welke effecten heeft de coronacrisis op industriële bedrijven? En heeft dat invloed op de strategische keuzen van deze organisaties voor de langere termijn? Dat vroegen Jan Roddeman (kennis- en portfoliomanager) en René van den Hoven (relatiemanager) van het kennisnetwerk voor inkoop, contract- en supply management Nevi zich af. Daartoe interviewden ze tien aan inkoop-gerelateerde professionals bij diverse maakbedrijven. In dit artikel lees je hun bevindingen in een notendop.

Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf... ​

  • Nieuws over Business Continuity Management (BCM)

  • In memoriam Arend Oosterhoorn

  • Columns

  • Literatuur