Nieuw

    TechForFuture: 10 jaar innovatie en samenwerking in de maakindustrie

    30 mei 2023

    Toezicht op industriële installaties

    25 mei 2023

    1 op de 4 bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid, terwijl Brussel voortraast

    24 mei 2023
    LinkedIn
    NIeuw
    • TechForFuture: 10 jaar innovatie en samenwerking in de maakindustrie
    • Toezicht op industriële installaties
    • 1 op de 4 bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid, terwijl Brussel voortraast
    • Nieuwe tender KIA Circulaire Economie geopend
    • ING Sector Update Industry – mei
    • Adviseur kwaliteit, risico- en procesbeheersing
    • ‘Leidinggevenden laten werknemers in angst bij ontwikkeling AI’
    • Nederlandse sloopauto’s voor 98.7% gerecycled
    LinkedIn Twitter
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
      • Agenda
      • Nieuws
      • Columns
      • Artikelen
    • Kennispartners
      • Overzicht (per categorie)
      • Overzicht (A-Z)
      • Kennispartner worden?
    • Magazines
    • Vacatures
    • Over Kwaliteit in Bedrijf
      • Abonnementen
      • Adverteren
      • Service & contact
    • Blijf op de hoogte!
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    Home » De kwaliteit van vrede
    Column

    De kwaliteit van vrede

    27 mei 2022Geen reacties2 Minuten leestijd
    Delen
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp E-mail

    Nooit gedacht deze twee woorden nog eens aan elkaar te verbinden. ‘Vrede’ heeft al zoveel positiefs in zich: het is dus niet nodig daar nog een kwaliteitslabel aan te hangen. Ik heb het gevoel dat het nu opeens wel relevant is. Wat hebben we in honderd jaar kwaliteitsdenken geleerd dat de vrede van vandaag kan helpen? Ook al is het maar een fractie van een fractie.

     

    De professional staat centraal in de hedendaagse benadering van kwaliteit: dat wat een professional doet in de zorg, veiligheid of dienstverlening is zeer bepalend voor de kwaliteit die wordt geleverd en ervaren door de patiënt, de burger en de klant. Persoonlijke kwaliteit van de professional is daar onontkoombaar aan verbonden.

    Maar wat als het resultaat van ‘professioneel handelen’ elk vermogen tot maatschappelijk verantwoord handelen verliest?

     

    ‘Processen op orde’ is een vertrouwd uitgangspunt voor kwaliteitsdenkers: onze processen zijn zo ingericht dat we mogen verwachten dat de gewenste resultaten worden behaald. Kwaliteitsnormen helpen daarbij om te kunnen bepalen wat ‘op orde’ is.

    Maar wat als de productiemiddelen tegelijkertijd vernietigingsmiddelen zijn? En de normen voor procesbeheersing bij de landsgrens plots niet meer gelden?

     

    Inzicht in de context rondom een bedrijf, een product, een proces draagt direct bij aan de keuzes die in en door een organisatie worden gemaakt. We weten hoe de kwaliteit enorm kan worden beïnvloed door externe factoren en hoe met deze invloed wordt omgegaan in een organisatie.

    Maar wat als informatie over de omgeving, de maatschappij, niet meer beschikbaar is? Of onbetrouwbaar blijkt door ‘fake news’?

     

    Wat we in honderd jaar kwaliteitsdenken hebben geleerd is dat het uiteindelijk altijd gaat om het toevoegen van waarde. Niet alleen voor die ene klant, maar in een zorgvuldige afweging ten behoeve van alle belanghebbenden. Pas wanneer de vrede er is, kan kwaliteitsdenken beginnen.

     

    Meta Peek | RONT Management ­Consultants | Voorzitter NNK

    Gerelateerde artikelen

    Duurzaamheid: schatkist of tijdbom?

    Neem jij al soft controls mee in je audit?

    In memoriam Huub Vinkenburg

    Reageren

    Geef een reactie Annuleer reactie

    Laatst toegevoegd

    TechForFuture: 10 jaar innovatie en samenwerking in de maakindustrie

    30 mei 2023

    Toezicht op industriële installaties

    25 mei 2023

    1 op de 4 bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid, terwijl Brussel voortraast

    24 mei 2023

    Nieuwe tender KIA Circulaire Economie geopend

    23 mei 2023
    Vacatures

    Adviseur kwaliteit, risico- en procesbeheersing

    19 mei 2023

    Kwaliteitszorgspecialist onderwijs faculteit

    2 mei 2023

    Werkplaats Manager

    18 april 2023

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2022 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Partneroverzicht per categorie
    • Partneroverzicht A-Z
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Typ uw zoekwoord(en) hierboven in en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc om te annuleren.