Nieuw

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen

    20 juni 2022

    Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven

    16 juni 2022
    LinkedIn
    NIeuw
    • Startend Consulent Stikstof en Natura 2000
    • NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen
    • Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven
    • Ziekenhuizen zien omzet, rendement en aantal patiënten weer groeien
    • Acht op de tien managers waardeert het als medewerker mentale gezondheidsproblemen aankaart
    • ‘Integraal certificeren past bij onze cultuur’
    • Hoe pakt u risicobeheer op het gebied van cybersecurity slimmer aan?
    • Quality, Health, Safety and Environment (QHSE) Manager
    LinkedIn Twitter
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
      • Agenda
      • Nieuws
      • Columns
      • Artikelen
    • Organisatiegids
      • Organisatiegids (per categorie)
      • Organisatiegids (A-Z)
      • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Magazines
    • Vacatures
    • Over Kwaliteit in Bedrijf
      • Abonnementen
      • Adverteren
      • Service & contact
    • Blijf op de hoogte!
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    Home » De kwaliteit van vrede
    Column

    De kwaliteit van vrede

    27 mei 2022Geen reacties2 Minuten leestijd
    Delen
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp E-mail

    Nooit gedacht deze twee woorden nog eens aan elkaar te verbinden. ‘Vrede’ heeft al zoveel positiefs in zich: het is dus niet nodig daar nog een kwaliteitslabel aan te hangen. Ik heb het gevoel dat het nu opeens wel relevant is. Wat hebben we in honderd jaar kwaliteitsdenken geleerd dat de vrede van vandaag kan helpen? Ook al is het maar een fractie van een fractie.

     

    De professional staat centraal in de hedendaagse benadering van kwaliteit: dat wat een professional doet in de zorg, veiligheid of dienstverlening is zeer bepalend voor de kwaliteit die wordt geleverd en ervaren door de patiënt, de burger en de klant. Persoonlijke kwaliteit van de professional is daar onontkoombaar aan verbonden.

    Maar wat als het resultaat van ‘professioneel handelen’ elk vermogen tot maatschappelijk verantwoord handelen verliest?

     

    ‘Processen op orde’ is een vertrouwd uitgangspunt voor kwaliteitsdenkers: onze processen zijn zo ingericht dat we mogen verwachten dat de gewenste resultaten worden behaald. Kwaliteitsnormen helpen daarbij om te kunnen bepalen wat ‘op orde’ is.

    Maar wat als de productiemiddelen tegelijkertijd vernietigingsmiddelen zijn? En de normen voor procesbeheersing bij de landsgrens plots niet meer gelden?

     

    Inzicht in de context rondom een bedrijf, een product, een proces draagt direct bij aan de keuzes die in en door een organisatie worden gemaakt. We weten hoe de kwaliteit enorm kan worden beïnvloed door externe factoren en hoe met deze invloed wordt omgegaan in een organisatie.

    Maar wat als informatie over de omgeving, de maatschappij, niet meer beschikbaar is? Of onbetrouwbaar blijkt door ‘fake news’?

     

    Wat we in honderd jaar kwaliteitsdenken hebben geleerd is dat het uiteindelijk altijd gaat om het toevoegen van waarde. Niet alleen voor die ene klant, maar in een zorgvuldige afweging ten behoeve van alle belanghebbenden. Pas wanneer de vrede er is, kan kwaliteitsdenken beginnen.

     

    Meta Peek | RONT Management ­Consultants | Voorzitter NNK

    Vorig artikelDe horizon is nog lang niet in zicht…
    Volgend artikel KAM Manager

    Gerelateerde artikelen

    De eerste indruk

    Management of Change voor Dummies

    Life is what happens to you…

    Geef een reactie Annuleer reactie

    Laatst toegevoegd

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen

    20 juni 2022

    Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven

    16 juni 2022

    Ziekenhuizen zien omzet, rendement en aantal patiënten weer groeien

    14 juni 2022
    Vacatures

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    Quality, Health, Safety and Environment (QHSE) Manager

    7 juni 2022

    KAM Manager

    30 mei 2022

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2021 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Organisatiegids
    • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Organisatiegids per categorie
    • Organisatiegids (A-Z)
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Typ uw zoekwoord(en) hierboven in en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc om te annuleren.