Kun je je nog herinneren hoe je eerste werkdag verliep? Bij je huidige werkgever, of wellicht bij een baan of bijbaan in het verleden? Ik herinner me de eerste werkdag bij één van mijn eerste banen nog goed. Degene die me zou inleren wist niet dat ik zou komen en was dan ook niet aanwezig. Uren heb ik duimen zitten draaien en ik voelde me behoorlijk verloren. Na de lunch kwam de persoon die mij ging inleren gelukkig alsnog, maar de indruk die die eerste ochtend maakte is me bijgebleven.
Je hebt als persoon, maar ook als bedrijf, maar kort de tijd om een eerste indruk achter te laten. Het is dus belangrijk dat die eerste indruk positief is, zeker in de huidige tijd waarin het lastig is nieuwe medewerkers binnen te halen én binnen te houden.
Zorg dat er een programma is voor dag 1, week 1 etc. zodat zowel de nieuwe medewerker als de collega’s die deze persoon gaan begeleiden weten wat er verwacht wordt. Dat begint er natuurlijk mee dat een nieuwe medewerker bij binnenkomst wordt opgevangen door iemand. Is het in jouw bedrijf op maandagochtend om 08.00 uur een drukte van belang omdat iedereen bezig is met de opstart? Dan is het wellicht handiger om een nieuwe medewerker om 10.00 uur te laten starten.
Op een eerste werkdag is het belangrijk dat een nieuwe medewerker de benodigde materialen krijgt uitgereikt (inloggegevens, bedrijfskleding etc.) en dat hij of zij uitleg krijgt over het bedrijf (liefst inclusief rondleiding) en algemene zaken als veiligheidsregels en urenregistratie.
Vervolgens kun je de nieuwe medewerker al een paar taken gaan leren. Mijn ervaring als trainer bij het TWI Instituut is dat mensen prima op de eerste dag drie tot vier taken kunnen leren, mits deze niet te groot zijn. Dus geen complete machine of werkplek, maar wel een paar taken op die werkplek. Een taak aanleren met de 4-stappen methode van TWI Job Instruction betekent dat de nieuwe medewerker de taak drie keer voorgedaan krijgt en daarbij ook het ‘wat, hoe en waarom’ leert. Vervolgens mag hij of zij de taak (minimaal) vier keer oefenen en daarbij ook de geleerde informatie teruggeven. Deze manier van taken aanleren wordt door nieuwe medewerkers als zeer positief ervaren. Er is aandacht voor de persoon en voor het inleren, waardoor een nieuwe medewerker zich welkom voelt in het bedrijf. En die positieve eerste indruk die blijft hangen.
Susanne Slenders, trainer bij TWI Instituut.