In een markt waarin de vraag naar personeel groter is dan het aanbod, heeft een groot deel van de werknemers ruime keuze in bedrijven waar ze aan de slag kunnen. Als werkgever is het dus zaak om te zorgen dat mensen graag in je bedrijf komen werken en dat ze vervolgens ook blijven.
Naast een marktconform salaris en goede secundaire arbeidsvoorwaarden zijn werknemers op zoek naar een zinvolle invulling van hun functie, een baan waarin ze “hun ei kwijt kunnen”. We zien veel van onze klanten worstelen met de vraag hoe ze goede medewerkers kunnen binnenhalen en hoe ze ervoor kunnen zorgen dat deze ook blijven. Hoe je medewerkers kunt boeien en binden heeft alles te maken met wat we “Respectvol Leidinggeven” noemen. Dat begint met de zorg voor een gedegen opleidingstraject.
Het gebeurt geregeld dat bij de selectie van personeel iemand wordt aangenomen die later om diverse redenen ongeschikt blijkt te zijn voor het werk. Dat is zonde van de tijd, de energie en de kosten die het bedrijf heeft geïnvesteerd in deze persoon, en tegelijk is het ook zonde van de tijd die de nieuwe medewerker in deze baan heeft gestoken. Er zijn banen die bijvoorbeeld specifieke (fijn)motorische of technische vaardigheden vragen en of een nieuwe medewerker deze vaardigheden ook bezit en/of kan aanleren is uit een gesprek alleen niet op te maken. We zien steeds vaker bedrijven die dit ondervangen door de medewerker nog voordat hij of zij is aangenomen een of meerdere taken aan te leren om te kijken of zij geschikt zijn bepaalde vaardigheden die essentieel zijn voor een functie aan te leren.