Dit is een artikel van onze kennispartner

WoodWing Scienta
Zoek het uit. Met Scienta.
De impact van inefficiënt kwaliteitsmanagement op je bedrijfsresultaten
blog-hero-the-impact-of-inefficient-quality-management-on-your-business-results

Ontdek hoe inefficiënt kwaliteitsmanagement je bedrijfsresultaten negatief beïnvloedt en welke kwaliteitsmanagementstrategie (of strategieën) je kunt toepassen om inefficiënties weg te nemen en je bedrijfscijfers te verbeteren.

Wat is inefficiënt kwaliteitsmanagement en hoe herken je het?

Het onvermogen van een organisatie om haar kwaliteitsprocessen effectief te beheren – dat noemen we inefficiënt kwaliteitsmanagement. Hoe herken je die inefficiëntie? Dat is vrij eenvoudig, want deze toont zich maar op een beperkt aantal manieren: inconsistenties in product- of servicekwaliteit, (een hoog aantal) klachten van klanten, en frequente productaanpassingen of zelfs ‘recalls’.

Maar niet alleen duidelijke signalen zoals veel verspilling in het productieproces, herhalingsfouten en een lage klanttevredenheid kunnen wijzen op inefficiënt kwaliteitsmanagement in je organisatie. Ook het ontbreken van duidelijke kwaliteitsnormen en onvoldoende training van medewerkers zijn duidelijke tekenen die wijzen op problemen met kwaliteitsbeheer. Door de inefficiënties te benoemen, zet je ook meteen de kwaliteitsmanagementuitdagingen op de kaart die je het hoofd zult moeten bieden om succesvol te kunnen zijn.

De verborgen kosten van inefficiënt kwaliteitsmanagement

Bedrijven kunnen aanzienlijke verborgen kosten ervaren als gevolg van inefficiënt kwaliteitsmanagement. Deze omvatten niet alleen directe kosten zoals herstelwerkzaamheden en compensatie aan klanten, maar ook indirecte kosten zoals reputatieschade en verloren marktaandeel.

Ook kunnen kwaliteitsmanagement inefficiënties leiden tot langere ontwikkelingscycli en hogere operationele kosten, en op die manier een negatief effect hebben op de winstgevendheid van een bedrijf. Het is dan ook cruciaal om deze verborgen kosten te identificeren en zoveel mogelijk te elimineren om duurzame groei mogelijk te maken én te blijven waarborgen.

De impact van kwaliteitsmanagement op klanttevredenheid en retentie

Effectief kwaliteitsmanagement heeft direct invloed op heel veel zakelijke aspecten, en zéker ook op klanttevredenheid en retentie. Als je er als bedrijf in slaagt consistent hoogwaardige diensten en/ of producten te leveren, dan zorgt dat voor een positieve klantervaring en veel vertrouwen in het merk. De grootste kwaliteitsmanagementuitdaging is dan ook om voor die consistente stroom van hoogwaardige output te zorgen.

Tevreden klanten zorgen ook voor een beter retentie, omdat ze eerder geneigd zijn loyaal te blijven en herhaalaankopen te doen. In sommige gevallen kunnen tevreden klanten zelfs fungeren als merkambassadeurs, wat tot uiting kan komen in positieve mond-tot-mondreclame en de aanwas van nieuwe klanten.

(Advertentie)