Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Cybersecurity event
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / De kwaliteit van vrede
    Column

    De kwaliteit van vrede

    27 mei 2022Geen reacties2 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    Nooit gedacht deze twee woorden nog eens aan elkaar te verbinden. ‘Vrede’ heeft al zoveel positiefs in zich: het is dus niet nodig daar nog een kwaliteitslabel aan te hangen. Ik heb het gevoel dat het nu opeens wel relevant is. Wat hebben we in honderd jaar kwaliteitsdenken geleerd dat de vrede van vandaag kan helpen? Ook al is het maar een fractie van een fractie.

     

    De professional staat centraal in de hedendaagse benadering van kwaliteit: dat wat een professional doet in de zorg, veiligheid of dienstverlening is zeer bepalend voor de kwaliteit die wordt geleverd en ervaren door de patiënt, de burger en de klant. Persoonlijke kwaliteit van de professional is daar onontkoombaar aan verbonden.

    Maar wat als het resultaat van ‘professioneel handelen’ elk vermogen tot maatschappelijk verantwoord handelen verliest?

     

    ‘Processen op orde’ is een vertrouwd uitgangspunt voor kwaliteitsdenkers: onze processen zijn zo ingericht dat we mogen verwachten dat de gewenste resultaten worden behaald. Kwaliteitsnormen helpen daarbij om te kunnen bepalen wat ‘op orde’ is.

    Maar wat als de productiemiddelen tegelijkertijd vernietigingsmiddelen zijn? En de normen voor procesbeheersing bij de landsgrens plots niet meer gelden?

     

    Inzicht in de context rondom een bedrijf, een product, een proces draagt direct bij aan de keuzes die in en door een organisatie worden gemaakt. We weten hoe de kwaliteit enorm kan worden beïnvloed door externe factoren en hoe met deze invloed wordt omgegaan in een organisatie.

    Maar wat als informatie over de omgeving, de maatschappij, niet meer beschikbaar is? Of onbetrouwbaar blijkt door ‘fake news’?

     

    Wat we in honderd jaar kwaliteitsdenken hebben geleerd is dat het uiteindelijk altijd gaat om het toevoegen van waarde. Niet alleen voor die ene klant, maar in een zorgvuldige afweging ten behoeve van alle belanghebbenden. Pas wanneer de vrede er is, kan kwaliteitsdenken beginnen.

     

    Meta Peek | RONT Management ­Consultants | Voorzitter NNK

    Gerelateerde artikelen

    Is de Zorg ons een zorg?

    Leiders die examen doen

    Kwaliteit van een affaire

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vereenvoudig het opsporen van risico’s in de supply chain

    Zo zit het met de directiebeoordeling, deel 1

    Vacatures

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Arbocoördinator

    22 april 2025

    Preventiemedewerker

    22 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.