Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Cybersecurity event
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Fouten maken moet kunnen?
    Column

    Fouten maken moet kunnen?

    10 september 2021Geen reacties2 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    Op 18 februari jl. maakte NASA’s Perseverance een touchdown op Mars. De spannendste fase in de reis naar de rode planeet op tweehonderd miljoen kilometer afstand van de aarde. Signalen van het ruimtevoertuig zijn 11 minuten onderweg, waardoor bijsturen onmogelijk is. Het ruimtevoertuig met de Perseverance aan boord moet de landing helemaal op eigen kracht uitvoeren. NASA noemt dit de ‘seven minutes of terror’. Allereerst de Entry-fase in de Marsatmosfeer, met een hitteschild. Vervolgens de Descent: afstoten hitteschild, parachute ontvouwen, afdaling inzetten. Uiteindelijk de Landing: parachute afstoten, remraketten ontsteken, navigeren naar de juiste landingspositie en dan met de Skycrane de Perseverance van duizend kilo zacht laten landen op Mars. Touchdown!

    In Arnhem zat ik thuis op de bank via YouTube virtueel in de Control Room met de NASA-medewerkers. Een zinderend spannende stilte van zeven minuten. Alleen onderbroken door signalen die bevestigden dat het elf minuten geleden goed was gegaan, gevolgd door kort gejuich. Uiteindelijk de eerste foto van het Mars-oppervlak. Opluchting en blijdschap in de VS én in Arnhem. In 2012 was eenzelfde landing succesvol uitgevoerd. Dat geeft nog eens extra druk op zo’n tweede landing, waarbij je je niet kunt verschuilen achter ‘Het is nog nooit eerder gedaan’. 

    De afgelopen tijd hoor ik in mijn praktijk van kwaliteitsmanagement steeds vaker de uitspraak ‘Fouten maken moet kunnen’. Meestal in discussies over een kwaliteitscultuur. Van fouten kan je leren. Foutloos bestaat overigens niet. Maar soms is ‘Fouten maken moet kunnen’ de verkeerde tekst. Bijvoorbeeld wanneer je jarenlang met duizenden technici en twee miljard dollar aan investeringen op Mars wil landen.

    Wat zijn oorzaken van fouten? In de NEN-werkgroep die een Nederlandse Praktijkrichtlijn voor corrigerende maatregelen opstelt, hebben we er een visgraatdiagram voor opgesteld. In hoofdlijnen: er zijn ‘technische’ oorzaken en menselijke oorzaken. Menselijke fouten ontstaan vaak in situaties van spanning waardoor mensen onder mentale druk staan. Dan worden er soms te grote risico’s genomen (ongeluk Challenger, 1986), verkeerde besluiten genomen (Kemkers stuurt Kramer naar de verkeerde baan, 2010) of onhandige keuzes gemaakt (Hoekstra, Ollongren, 2021). Juist in dit soort situaties moet je de verbinding blijven zoeken met je team, moeten de dingen gezegd kunnen worden en moet er worden geluisterd om samen ­afwegingen te maken. Kwaliteit is teamwerk.

     

    Bekijk NASA’s Perseverance op: https://mars.nasa.gov/mars2020/

     

    Ouke Pijl werkt in het hbo, is NNK-­bestuurslid en verzorgt team­trainingen vanuit Kwaliteit.pro.

    Gerelateerde artikelen

    Is de Zorg ons een zorg?

    Leiders die examen doen

    Kwaliteit van een affaire

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vereenvoudig het opsporen van risico’s in de supply chain

    Zo zit het met de directiebeoordeling, deel 1

    Vacatures

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Arbocoördinator

    22 april 2025

    Preventiemedewerker

    22 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.