Nieuw

    Herziening normen voor life cycle management van systemen en software

    1 juli 2022

    Gaat u het personeelsprobleem oplossen?

    30 juni 2022

    Uitnodiging ontwikkeling Netto-Nul principes (IWA 42)

    29 juni 2022
    LinkedIn
    NIeuw
    • Herziening normen voor life cycle management van systemen en software
    • Gaat u het personeelsprobleem oplossen?
    • Uitnodiging ontwikkeling Netto-Nul principes (IWA 42)
    • Intrakoop en Renewi slaan handen ineen voor minder zorgafval
    • Startend Consulent Stikstof en Natura 2000
    • NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen
    • Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven
    • Ziekenhuizen zien omzet, rendement en aantal patiënten weer groeien
    LinkedIn Twitter
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
      • Agenda
      • Nieuws
      • Columns
      • Artikelen
    • Organisatiegids
      • Organisatiegids (per categorie)
      • Organisatiegids (A-Z)
      • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Magazines
    • Vacatures
    • Over Kwaliteit in Bedrijf
      • Abonnementen
      • Adverteren
      • Service & contact
    • Blijf op de hoogte!
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    Home » Zorgverleners: ‘Kwaliteit van palliatieve zorg is goed, maar kan nog beter’
    Nieuws

    Zorgverleners: ‘Kwaliteit van palliatieve zorg is goed, maar kan nog beter’

    23 december 2020Geen reacties3 Minuten leestijd
    Delen
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp E-mail

    Zorgverleners vinden dat de palliatieve zorg die zij geven van hoge kwaliteit is. De zorg kan nóg beter worden als de adviezen van het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland vaker ter harte worden genomen. Dit blijkt uit een vragenlijstonderzoek van het Nivel onder verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners.

    Palliatieve zorg is de zorg voor mensen die levensbedreigend ziek of kwetsbaar zijn. Kwaliteit van leven van de patiënt en diens naasten staan daarin centraal. De zorg is niet alleen gericht op verlichting van lichamelijke problemen, maar bevat ook psychische, sociale en spirituele ondersteuning.

     

    70 procent vindt de geboden palliatieve zorg van goede kwaliteit

    70 procent van de verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners beoordeelt de geboden palliatieve zorg als goed. Een kwart vindt de kwaliteit voldoende en maar zes procent spreekt van matig of slecht. Ook is driekwart van de zorgverleners van mening dat patiënten kunnen rekenen op passende zorg en dat ze zo lang mogelijk betrokken worden bij de beslissingen over hun zorg.

     

    Winst te halen

    Zorgverleners noemen als mogelijkheden om de palliatieve zorg te verbeteren: meer samenwerking en communicatie, meer aandacht voor proactieve zorgplanning, tijdige herkenning van de palliatieve fase en meer tijd voor palliatieve zorg. Daarnaast zou de palliatieve zorg (nog) beter kunnen aansluiten bij de wensen en behoeften van de patiënten en naasten. Dit kan bijvoorbeeld door te kijken of het mogelijk is dat de patiënten worden behandeld door zorgverleners van hun voorkeur en door meer aandacht te hebben voor de wilsverklaring van de patiënten en de te nemen beslissingen rondom het levenseinde.

     

    Bekendheid geven aan het Kwaliteitskader palliatieve zorg

    In het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland staan adviezen voor het geven van goede palliatieve zorg. Om bij te kunnen dragen aan een hogere kwaliteit van de palliatieve zorg is het wenselijk dat betrokken zorgverleners weten wat hierin staat, en dus wat er van hen wordt verwacht. De bekendheid van het Kwaliteitskader kan nog groeien: 70 procent weet dat het Kwaliteitskader palliatieve zorg bestaat, maar slechts 34 procent weet (redelijk) goed wat erin staat. Driekwart van de zorgverleners die bekend zijn met de inhoud van het Kwaliteitskader, vindt dat het een goede leidraad is die bijdraagt aan de kwaliteit van palliatieve zorg.

     

    Het onderzoek

    Het Nivel heeft in 2020 een vragenlijstonderzoek uitgevoerd onder verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners. De meerderheid van hen is deelnemer aan het Nivel Panel Verpleging & Verzorging. In totaal vulden 746 zorgverleners die zelf palliatieve zorg geven, de vragenlijst in. Het onderzoek is uitgevoerd met subsidie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

    Vorig artikelWaarom informatiebeveiliging met ISO 27001 tegenwoordig geen voordeel maar voorwaarde is
    Volgend artikel Nieuwe Nederlandse Praktijkrichtlijn over duurzame corrigerende maatregelen in de maak

    Gerelateerde artikelen

    Herziening normen voor life cycle management van systemen en software

    Intrakoop en Renewi slaan handen ineen voor minder zorgafval

    NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen

    Geef een reactie Annuleer reactie

    Laatst toegevoegd

    Herziening normen voor life cycle management van systemen en software

    1 juli 2022

    Gaat u het personeelsprobleem oplossen?

    30 juni 2022

    Uitnodiging ontwikkeling Netto-Nul principes (IWA 42)

    29 juni 2022

    Intrakoop en Renewi slaan handen ineen voor minder zorgafval

    27 juni 2022
    Vacatures

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    Quality, Health, Safety and Environment (QHSE) Manager

    7 juni 2022

    KAM Manager

    30 mei 2022

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2021 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Organisatiegids
    • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Organisatiegids per categorie
    • Organisatiegids (A-Z)
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Typ uw zoekwoord(en) hierboven in en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc om te annuleren.