Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Nationale Verbeterdag
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Zorgverleners: ‘Kwaliteit van palliatieve zorg is goed, maar kan nog beter’
    Nieuws

    Zorgverleners: ‘Kwaliteit van palliatieve zorg is goed, maar kan nog beter’

    23 december 2020Geen reacties3 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    Zorgverleners vinden dat de palliatieve zorg die zij geven van hoge kwaliteit is. De zorg kan nóg beter worden als de adviezen van het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland vaker ter harte worden genomen. Dit blijkt uit een vragenlijstonderzoek van het Nivel onder verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners.

    Palliatieve zorg is de zorg voor mensen die levensbedreigend ziek of kwetsbaar zijn. Kwaliteit van leven van de patiënt en diens naasten staan daarin centraal. De zorg is niet alleen gericht op verlichting van lichamelijke problemen, maar bevat ook psychische, sociale en spirituele ondersteuning.

     

    70 procent vindt de geboden palliatieve zorg van goede kwaliteit

    70 procent van de verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners beoordeelt de geboden palliatieve zorg als goed. Een kwart vindt de kwaliteit voldoende en maar zes procent spreekt van matig of slecht. Ook is driekwart van de zorgverleners van mening dat patiënten kunnen rekenen op passende zorg en dat ze zo lang mogelijk betrokken worden bij de beslissingen over hun zorg.

     

    Winst te halen

    Zorgverleners noemen als mogelijkheden om de palliatieve zorg te verbeteren: meer samenwerking en communicatie, meer aandacht voor proactieve zorgplanning, tijdige herkenning van de palliatieve fase en meer tijd voor palliatieve zorg. Daarnaast zou de palliatieve zorg (nog) beter kunnen aansluiten bij de wensen en behoeften van de patiënten en naasten. Dit kan bijvoorbeeld door te kijken of het mogelijk is dat de patiënten worden behandeld door zorgverleners van hun voorkeur en door meer aandacht te hebben voor de wilsverklaring van de patiënten en de te nemen beslissingen rondom het levenseinde.

     

    Bekendheid geven aan het Kwaliteitskader palliatieve zorg

    In het Kwaliteitskader palliatieve zorg Nederland staan adviezen voor het geven van goede palliatieve zorg. Om bij te kunnen dragen aan een hogere kwaliteit van de palliatieve zorg is het wenselijk dat betrokken zorgverleners weten wat hierin staat, en dus wat er van hen wordt verwacht. De bekendheid van het Kwaliteitskader kan nog groeien: 70 procent weet dat het Kwaliteitskader palliatieve zorg bestaat, maar slechts 34 procent weet (redelijk) goed wat erin staat. Driekwart van de zorgverleners die bekend zijn met de inhoud van het Kwaliteitskader, vindt dat het een goede leidraad is die bijdraagt aan de kwaliteit van palliatieve zorg.

     

    Het onderzoek

    Het Nivel heeft in 2020 een vragenlijstonderzoek uitgevoerd onder verpleegkundigen, verzorgenden, begeleiders en praktijkondersteuners. De meerderheid van hen is deelnemer aan het Nivel Panel Verpleging & Verzorging. In totaal vulden 746 zorgverleners die zelf palliatieve zorg geven, de vragenlijst in. Het onderzoek is uitgevoerd met subsidie van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

    Gerelateerde artikelen

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    Het Nivel ondertekent Green Deal Samen werken aan Duurzame Zorg

    Nivel ontvangt lovende woorden en inspiratie van internationale visitatiecommissie

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Klaar voor AI-verantwoording? ISO 42001 en de AI Act uitgelegd

    Cybercrimineel slaat 14 procent MKB-ers knock-out

    COEN-enquête: ondernemersvertrouwen omlaag door verslechterde economische verwachtingen, personeelstekort blijft de grootste belemmering

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Vacatures

    Adviseur kwaliteit dienstverlening

    11 juni 2025

    Manager Kwaliteit, Veiligheid & Duurzaamheid

    14 mei 2025

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.