Sinds ruim meer dan een jaar geleden is er in een snel tempo veel veranderd voor iedereen. Vanwege de vele restricties moeten mensen massaal thuis werken, zijn kantoren dicht en mogen bedrijven geen bezoek meer ontvangen. Toch is het belangrijk om de continuïteit en validiteit van uw ISO-certificering te kunnen garanderen. Hoe kunnen audits uitgevoerd worden als bedrijven geen extern bezoek meer mogen ontvangen? Het antwoord op deze vraag: middels remote audits ofwel audits op afstand.
Door Andrea Kruck, Lead trainer & Lead auditor bij Lloyd’s Register
Tot nu toe vonden de interne audits vooral op locatie in bedrijven plaats, maar de huidige situatie stelt de bedrijven voor nieuwe uitdagingen: veel medewerkers werken nog steeds vanuit huis en zakenreizen worden zoveel mogelijk vermeden. Wat eerder een tijdelijke oplossing leek, is nu al meer dan een jaar het ‘nieuwe normaal’. Sommige bedrijven gebruiken de pandemie als een kans om hun werkmethoden – en zelfs hun audits – fundamenteel te heroverwegen. De zogeheten remote audits zijn tot nu toe eerder uitzondering dan regel geweest. Maar steeds meer bedrijven vragen zich nu af of ze hun interne audits wel volgens plan kunnen – of moeten – uitvoeren.
Dit roept natuurlijk nog een hele reeks vragen op. Allereerst: wat is het verschil tussen ‘virtueel’, ‘remote’, ‘on-site’ en ‘off-site’? En kan een remote audit ook succesvol zijn als de auditor niet op locatie aanwezig is? Wat zijn de risico’s en kansen? Waarmee moet rekening worden gehouden om een constante goede kwaliteit van de interne audits te garanderen, ook op afstand?