Nieuw

    Stefan Meeusen nieuwe Algemeen Directeur bij NEN

    1 juni 2023

    TechForFuture: 10 jaar innovatie en samenwerking in de maakindustrie

    30 mei 2023

    Toezicht op industriële installaties

    25 mei 2023
    LinkedIn
    NIeuw
    • Stefan Meeusen nieuwe Algemeen Directeur bij NEN
    • TechForFuture: 10 jaar innovatie en samenwerking in de maakindustrie
    • Toezicht op industriële installaties
    • 1 op de 4 bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid, terwijl Brussel voortraast
    • Nieuwe tender KIA Circulaire Economie geopend
    • ING Sector Update Industry – mei
    • Adviseur kwaliteit, risico- en procesbeheersing
    • ‘Leidinggevenden laten werknemers in angst bij ontwikkeling AI’
    LinkedIn Twitter
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
      • Agenda
      • Nieuws
      • Columns
      • Artikelen
    • Kennispartners
      • Overzicht (per categorie)
      • Overzicht (A-Z)
      • Kennispartner worden?
    • Magazines
    • Vacatures
    • Over Kwaliteit in Bedrijf
      • Abonnementen
      • Adverteren
      • Service & contact
    • Blijf op de hoogte!
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    Home » Monitor Duurzaamheid: ‘Nederlander wil duurzaam leven, maar het moet wel leuk blijven’
    Artikel

    Monitor Duurzaamheid: ‘Nederlander wil duurzaam leven, maar het moet wel leuk blijven’

    19 maart 2019Geen reacties4 Minuten leestijd
    Delen
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp E-mail

    Nederlanders worstelen met hun bijdrage aan een beter klimaat. Maar liefst zes op de tien Nederlanders maken zich zorgen over klimaatverandering en een meerderheid van 80 procent meent dat we duurzamer moeten leven om de planeet voor volgende generaties goed achter te laten. Ondanks dit bewustzijn, is de Nederlandse burger terughoudend met duurzame alternatieven wanneer zij het gebruik daarvan voelen in hun portemonnee. Dat resulteert in kleine stappen bij het integreren van duurzaamheidsmaatregelen in het dagelijks leven.

    Dit en meer blijkt uit de eerste Monitor Duurzaamheid van 2019, een elk kwartaal terugkerend onderzoek dat de ABN AMRO met onderzoeksbureau PanelWizard uitvoert onder ruim duizend Nederlanders van 18 jaar en ouder. Deze Monitor meet de mate waarin de burger duurzaamheid in zijn leven opneemt en heeft als doel om vast te stellen wat nodig is om bij de Nederlandse consument verandering teweeg te kunnen brengen. Op basis van deze inzichten doet ABN AMRO zes aanbevelingen voor het bedrijfsleven om de perceptie van duurzaamheid bij consumenten positief te kunnen veranderen.

     

    ABN AMRO stelt dat bedrijven moeten afstappen van het idee dat consumenten bereid zijn duurzamer te leven uit overtuiging. ‘Gemak, prijs, fun, gezondheid en imago zijn minstens zo belangrijk. Het is de combinatie van factoren die een duurzaam product aantrekkelijk maakt. Als het aan consumenten ligt, mag het dan zelfs iets meer kosten’, aldus Franka Rolvink Couzy, hoofd Sector Research van ABN AMRO. ‘Dit verklaart de worsteling van de burger, bij de overstap naar duurzame alternatieven.’

     

    Vooralsnog alleen kleine stappen

    Kleine veranderingen zoals het licht uitdoen in een lege ruimte, afval scheiden en de fiets pakken voor korte afstanden, doet de Nederlander ruimschoots. Ook doucht ruim 80 procent korter en staat de verwarming bij 83 procent een graadje lager als er ook een trui of een paar sloffen kan worden aangetrokken. Echter, het overgrote deel van de ondervraagden laat zich weerhouden om duurzame maatregelen te nemen door de kosten die hiermee gemoeid zijn. Dat is jammer, zeker gezien het feit dat de meerderheid van de ondervraagden erop rekent dat een volgende generatie serieuze problemen ondervindt van de uitstoot die zij – de huidige generatie – veroorzaken en zich hier ook zorgen over maakt. Zodra de kosten op termijn weer worden terugverdiend is de consument meer geneigd in duurzaamheid te investeren.

     

    Duurzaamheid moet gemak brengen

    Grotere maatregelen die een positieve milieu-impact hebben – zoals zonnepanelen, het huren en delen van apparaten en autodelen – worden nauwelijks omarmd. Een belangrijke reden is volgens ABN AMRO het ongemak dat een duurzaam alternatief met zich meebrengt. Zo geeft een grote meerderheid van de Nederlanders nog de voorkeur aan het vliegtuig en de auto boven de trein. Slechts 10 procent neemt duurzaamheid volop mee bij hun keuze voor een vakantiebestemming. ‘De meeste mensen laten zich vooral leiden door de mores uit hun sociale omgeving. Als iedereen in de vriendenclub een lease-auto heeft, is de behoefte aan autodelen niet groot. Wanneer de omgeving wel uit vooral autodelers bestaat, moeten anderen uit de groep goede redenen hebben om in de eigen auto te blijven rijden’, zegt Rolvink Couzy. ‘Met onze aanbevelingen willen we het bedrijfsleven bewust maken van de mogelijkheden die er zijn om de consument te helpen op weg naar een duurzaam leven.’

     

    Hoe het bedrijfsleven kan helpen

    Om de uitstoot en het energieverbruik in te perken kan het bedrijfsleven helpen. De vraag is alleen hoe. De consument wil graag duurzamer leven en heeft bovendien al een ruime keuze uit duurzame alternatieven. Vastgeroeste patronen en gebrek aan inzicht in de werkelijke kosten en de ‘winst’ die duurzame alternatieve opleveren, weerhoudt de consument echter om echt grote stappen te zetten. Een andere perceptie op duurzaamheid kan de consument een handje helpen bij het veranderen van zijn gedrag. In het rapport geeft ABN AMRO bedrijven hiervoor zes relatief eenvoudig door te voeren aanbevelingen.

     

    Het hele rapport is hier te downloaden.

    Gerelateerde artikelen

    Duurzaamheid: schatkist of tijdbom?

    Onderzoek: veel bedrijven niet klaar voor verplichte EU duurzaamheidsrapportage

    Nederlandse industrie worstelt zich door kwakkelwinter

    Reageren

    Geef een reactie Annuleer reactie

    Laatst toegevoegd

    Stefan Meeusen nieuwe Algemeen Directeur bij NEN

    1 juni 2023

    TechForFuture: 10 jaar innovatie en samenwerking in de maakindustrie

    30 mei 2023

    Toezicht op industriële installaties

    25 mei 2023

    1 op de 4 bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid, terwijl Brussel voortraast

    24 mei 2023
    Vacatures

    Adviseur kwaliteit, risico- en procesbeheersing

    19 mei 2023

    Kwaliteitszorgspecialist onderwijs faculteit

    2 mei 2023

    Werkplaats Manager

    18 april 2023

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2022 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Partneroverzicht per categorie
    • Partneroverzicht A-Z
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Typ uw zoekwoord(en) hierboven in en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc om te annuleren.