Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Cybersecurity event
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Meldingen van pestgedrag op de werkvloer fors gestegen
    Nieuws

    Meldingen van pestgedrag op de werkvloer fors gestegen

    19 april 2023Geen reacties3 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    Vandaag (19 april) is het de Dag tegen Pesten. Aanleiding om pesten op de werkvloer aandacht te geven. Bij Hoffmann, het grootste onderzoeksbureau van Nederland, is er een forse toename te zien van het aantal meldingen van pesterijen op de werkvloer. Opvallend is dat deze meldingen steeds vaker binnenkomen met behulp van de vertrouwenspersoon.

     

    Organisaties brengen de interne en/of externe vertrouwenspersoon steeds vaker actief onder de aandacht bij hun personeel, omdat sociale veiligheid op de werkvloer een enorm actueel thema is geworden. De vertrouwenspersoon luistert, ondersteunt en adviseert de medewerker, wat vaker leidt tot een officiële melding van ongewenst gedrag bij directie of bestuur. Wanneer een vertrouwenspersoon meerdere meldingen krijgt over eenzelfde situatie of persoon kan hij of zij dit aangeven bij het bestuur of directie als signaal dat er wat gaande is zonder de melder erbij te betrekken.

    ‘Het is goed om te zien dat de vertrouwenspersonen steeds vaker ingezet worden binnen bedrijven, zodat het gesprek wordt gestart. Vaak een eerste stap naar een sociaal veilige werkvloer’, aldus Martijn van de Beek, directeur Hoffmann.

     

    Pesten als gevolg van een grap of statusverhoudingen

    De verschillende soorten pesterijen die het onderzoeksbureau de afgelopen maanden voorbij heeft zien komen, lopen uiteen. Een veel voorkomende situatie is dat het pesten voorkomt vanuit een grap waarbij er bijvoorbeeld een ‘scheldnaam’ is bedacht. Deze naam kan vervolgens uitmonden in een vaste aanspreektitel van die persoon, waar soms lastig van af is te komen.

    Daarnaast is het voorgekomen dat een werknemer een bewerkte foto zichzelf terugvond op de werkplaats of dat werkspullen onbruikbaar gemaakt werden. Een andere situatie die is voorgevallen is dat een planner expres een werknemer op de verkeerde dagen en plaatsen plande. Op zichzelf kleine voorvallen, maar bij elkaar opgeteld steeds vervelender.

    In de afgelopen tijd is er ook een zaak geweest waarbij het pesten is ontstaan door een medewerker die gebrand was op status bij een vrijwillige brandweerorganisatie. Dit ging ten koste van de veiligheid van zijn collega’s. Zo verstopte de pester belangrijke spullen van zijn collega’s die zij nodig hadden voor het uitrukken of maakte deze spullen onbruikbaar. Het hele verhaal is te luisteren via de podcast Fraudesignalen, aflevering: Een superhelden complex .

     

    Pestgedrag op de werkvloer voorkomen door communicatie

    Er zijn verschillende maatregelen die organisaties kunnen nemen. Een integrale aanpak van de cultuur en beleid is voornamelijk belangrijk. De kans op ongewenst gedrag, zoals pesten, op de werkvloer kan verkleind worden met behulp van onderstaande punten.

    • Het onderzoeken van kwetsbaarheden en risico’s die zich kunnen voordoen binnen de organisatie. Dit kan gedaan worden door in gesprek te gaan met medewerkers om te weten wat er op de werkvloer speelt.
    • Het bespreekbaar maken van ongewenst en (seksueel) grensoverschrijdend gedrag. Dit kan bijvoorbeeld door dilemmasessies of (on)gewenst gedrag situaties periodiek mee te nemen in teamoverleggen.
    • Het zichtbaar maken van aanspreekpunten waar medewerkers terecht kunnen als zij advies willen over een situatie. De vertrouwenspersoon moet bijvoorbeeld goed vind- en benaderbaar zijn.

    Gerelateerde artikelen

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vereenvoudig het opsporen van risico’s in de supply chain

    Zo zit het met de directiebeoordeling, deel 1

    Vacatures

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Arbocoördinator

    22 april 2025

    Preventiemedewerker

    22 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.