In dit nummer o.a.:
Het innovatielabyrint: kent u de weg?
Innovatie is een onderwerp dat met name voor gevestigde ondernemingen omgeven is met tal van dilemma’s en paradoxen. Het is daarom alles behalve vreemd dat heel wat bedrijven en organisaties in de loop der tijd een haat-liefde verhouding hebben ontwikkeld met innovatie. Emotie en ratio liggen daarbij intensief met elkaar in de clinch. Ook staan korte en lange termijn belangen niet zelden lijnrecht tegenover elkaar. In dit artikel zetten we de belangrijkste dilemma’s en paradoxen op een rijtje.
ISO geeft APG’s ambities vleugels
Kent u de hefbomen voor succesvol veranderen?
Uit diverse onderzoeken is bekend dat geplande veranderingen in organisaties, in 60-80% van de gevallen niet de vooraf beoogde uitkomsten opleveren. Waarom is het realiseren van verandering in organisaties vaak zo’n taai proces? Hoe kan het dat mensen zich gedragen op een manier die eigenlijk niet helpt, terwijl hun bedoelingen positief zijn? Een artikel over het herkennen en doorbreken van disfunctionele patronen.
Kwaliteitsmanager… voeg waarde toe!
Het thema ‘processen’ is momenteel immers niet erg populair binnen organisaties. Onterecht: al is het maar omdat er twee heel uiteenlopende belevingen zijn ten aanzien van processen.
Management Development 1.0 is dood, lang leve versie 2.0!
Eigenlijk is het bizar dat de nadruk in MD-programma’s altijd ligt op hoe een persoon moet zijn, op wat iemand tot een ideale leidinggevende maakt. Ik ben nog nooit een opzet tegengekomen waarin het creëren van een effectief en veilig werkklimaat centraal stond. Alsof dat vanzelf ontstaat als leidinggevenden maar de juiste vaardigheden hebben…
De oogst van de High Level Structuur
Via de zogenaamde Extended Audit Approach kunnen certificatie-audits effectiever en efficiënter worden uitgevoerd. Door bij interne audits de integrale bedrijfsvoering te auditen op basis van de HLS, transformeert de rol van KAM-professional naar die van business partner/intern adviseur voor de directie. In dit artikel geeft Monique Stolk-Polak, Kwaliteitsadviseur bij Twence BV, na vijf jaar werken met de HLS haar visie op integraal auditeren en de veranderende rol van de KAM-professional.
Recept voor een excellente service
Een baanbrekend boek over het fundamenteel richten van de organisatie op de klant.
NEN brengt handreiking ISO 9001 voor mkb'ers uit
NEN bracht onlangs de publicatie ‘ISO 9001 voor het MKB’ uit. Het is bedoeld om mkb’ers kennis te laten maken met deze norm voor kwaliteitsmanagement en te laten zien hoe je ermee aan de slag kunt gaan. Niet als verplichte bureaucratische exercitie, maar als handig hulpmiddel om de eigen bedrijfsprocessen te spiegelen aan de norm en te ontdekken waar verbetering mogelijk is. Een gesprek met de makers van de publicatie.
Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...
- Kwart werkend Nederland is manager liever kwijt dan rijk
- Nieuwe validatie- en verificatienorm gepubliceerd
- Nieuws over Business Continuity Management (BCM)
- Columns
- Literatuur
- Jaaroverzicht 2019