Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Cybersecurity event
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Kwaliteit in Bedrijf 2-2020
    Magazine

    Kwaliteit in Bedrijf 2-2020

    23 september 2021Geen reacties4 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    In dit nummer o.a.:

    Bij Dimensio staat de mens centraal

    Het Almeerse bedrijf Dimensio is een van Europa’s grootste fabrikanten van (voornamelijk) kunststof zakken. Onder het motto ‘voor elke bak een zak’ produceert Dimensio miljoenen zakken voor zowel de professionele als voor de consumentenmarkt. Kortom: vrijwel iedereen gebruikt de producten van Dimensio en toch is de onderneming relatief onbekend. En misschien – door alle heisa rondom de plastic soup – ook onbemind?

    Innovatie: veel meer dan technologie alleen

    Elke organisatie krijgt tegenwoordig wel te maken met disruptieve technologie en digitale transformatie. Vanwege de discussies over dergelijke innovaties zijn we geneigd om vooral te kijken naar de techniek. Maar de technologie is misschien nog maar het simpelste deel van innovatieprocessen, zegt hoogleraar Henk Volberda. Zijn ‘schijf van vijf voor innovatie’ geeft praktische handreikingen om met álle relevante aspecten aan de slag te gaan.

    Hoe veerkrachtig wilt u zijn?

    Veel organisaties die een risico-, crisis-, IT- of Business Continuity Management Systeem hebben geïmplementeerd, doen dit door een enorme hoeveelheid Word- en Excel-bestanden te creëren, veelal ondersteund door databases, echter los van elkaar, zo leert de ervaring. Enkele grotere organisaties hebben eigen systemen of instrumenten gebouwd voor deze disciplines en hoewel deze in de meeste gevallen aan hun specifieke behoeften voldoen, zijn ze moeilijk te onderhouden, laat staan verder te ontwikkelen in een constant veranderende omgeving met nieuwe wet- en regelgeving, plus (klant) eisen. Creëren ze op deze wijze een veerkrachtig, flexibel overall beheersysteem dat op elk moment klaar is om te worden gebruik?

    Uw bedrijfscontinuïteit: belangrijker dan ooit

    Afgelopen november is de nieuwe editie van ISO 22301 ’Security and resilience – Business continuity management systems – Requirements’ gepubliceerd. Tegelijkertijd is deze ISO-norm als Europese norm aanvaard en daarom ook automatisch als Nederlandse norm geïmplementeerd. In februari is de Nederlandstalige versie verschenen van NEN-EN-ISO ‘Veiligheid en veerkracht – Managementsystemen voor bedrijfscontinuïteit – Eisen’. In dit artikel wordt ingegaan op het belang en de inhoud van deze norm.

    Hoe wordt uw organisatie écht klantgericht?

    Een paar weken geleden spraken we de kwaliteitsmanager van een middelgrote dienstverlener. Binnen de organisatie liep een project om de klantreizen te verbeteren. In kleine teams werden de huidige en gewenste klantreizen in kaart gebracht. Maar het liep niet lekker, aldus de kwaliteitsmanager. Leidinggevenden  besloten regelmatig medewerkers niet de ruimte te geven om naar de vergaderingen te gaan en ze toonden weinig interesse in de aanpak en resultaten. Dat kwam omdat vanuit de directie de opdracht was gegeven om in een project aan klantreizen te werken. Het project werd leden van het middenkader ‘opgedrongen’, althans zo zagen zij het. Daarbij was kwaliteitsverbetering iets waar de kwaliteitsmanager verantwoordelijk voor was, dat was niet hun ‘pakkie an’. Herkent u deze situatie? Kwaliteitsverbetering is een moeizaam proces waar nogal wat leidinggevenden zich niet verantwoordelijk voor voelen. Hoe komt dat? 

    Rationeel beslissen… of vertrouwen op intuïtie?

    Beslissers met het gelijk aan hun zijde laten het ons graag geloven: intuïtie, buikgevoel en fingerspitzengefühl waren doorslaggevend. Onze intenties bij besluitvorming zijn meestal rationeel, maar we worden beperkt door te veel informatie zonder betekenis en door tijdgebrek. Zodoende filteren we wat we belangrijk vinden, geven we betekenis aan zaken die het nog niet hebben en neigen we naar actie als de tijd te kort is om gedegen besluiten te nemen. De voedingsbodem voor denkfouten (biases) en fatale besluiten is daarmee gelegd. Blijven we vertrouwen op onze intuïtie en wanneer is een meer rationeel besluitvormingsproces op z’n plaats?

    ‘Je zult maar QHSE-manager zijn’

    Een mooie opdracht voor de QHSE-manager. Ga er maar aan staan: hoe zet je de strategie zoals de directie die voor ogen heeft, om in praktische uitvoering? Een strategie waarbij het ook nog eens niet alleen gaat om de beheersing van de eigen organisatie, maar om de gehele supply chain waar de organisatie van afhankelijk is. Het is dus niet meer alleen een kwestie van implementeren van een of meerdere managementsystemen. Het is niet meer alleen een kwestie van procedures opstellen en handboeken schrijven. Het gaat verder.

    Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...

    • Hoe werk je aan wendkracht?
    • Visueel faciliteren: de kracht van verbeelding
    • Nieuws over Business Continuity Management (BCM)
    • Columns
    • Literatuur
    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vereenvoudig het opsporen van risico’s in de supply chain

    Zo zit het met de directiebeoordeling, deel 1

    Vacatures

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Arbocoördinator

    22 april 2025

    Preventiemedewerker

    22 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.