Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Nationale Verbeterdag
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Kwaliteitskader langdurige ggz is in de maak
    Nieuws

    Kwaliteitskader langdurige ggz is in de maak

    13 november 2023Geen reacties3 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    Momenteel werken diverse partijen, waaronder Valente, de Nederlandse ggz, Mind, Zorgverzekeraars Nederland en met procesondersteuning van het Zorginstituut, samen aan de ontwikkeling van een nieuw kwaliteitskader voor de langdurige ggz. Met de langdurige ggz bedoelen we de specialistische ggz (curatieve zorg) en de maatschappelijke ggz (woonzorg).

     

    In dit kwaliteitskader staat wat de uitgangspunten zijn voor goede langdurige ggz-zorg en wat cliënten en hun naasten mogen verwachten. Daarnaast biedt het kader handvatten voor zorgverleners en zorgorganisaties om samen de kwaliteit te verbeteren en het lerend vermogen te versterken. Het zorgt voor een kader voor extern toezicht en voor inkoop en contracteren van zorg.

    De vraag naar een kwaliteitskader voor de langdurige ggz bestaat al langer maar op dit moment is er geen gezamenlijk beeld beschikbaar van wat goede kwaliteit van zorg is. Toetsingskaders die de inspectie of zorgkantoren nu gebruiken zijn voorlopige kwaliteitsuitgangspunten of het zijn kaders die niet helemaal aansluiten. Deze kaders zijn veelal ingegeven vanuit de curatieve zorg, andere sectoren en/of andere wettelijk kaders. Maar hierin missen de specifieke kenmerken van goede zorg voor wonen en de begeleiding van cliënten in de maatschappelijke ggz en wat nodig is voor de samenwerking.

     

    Praktisch houvast voor de werkvloer

    Het kader geeft een eenduidige beschrijving van de kwaliteit van zorg in de langdurige ggz voor cliënten met een Wlz ggz-indicatie. Het geeft handvatten en houvast voor partijen over wat goede zorg is. Het kwaliteitskader is een praktische vertaling voor de werkvloer, is duidelijk, werkbaar en wordt onderschreven door betrokken partijen. Kwaliteit is zo meetbaar en merkbaar in de dagelijkse praktijk.

    Het kwaliteitskader is te gebruiken voor iedereen die met langdurige ggz te maken heeft:

    • Cliënten en hun naasten vinden hier duidelijkheid over wat hun zorg inhoudt.
    • Zorgprofessionals gebruiken het om samen te leren, te ontwikkelen, te reflecteren en te verbeteren.
    • Zorgorganisaties hebben een handvat om de kwaliteit van de zorg vorm te geven, te evalueren en te gebruiken in gesprek met zorgkantoren.
    • De zorgkantoren gebruiken het als kader voor de inkoop en contractering.
    • De inspectie past het kwaliteitskader toe als toetsingskader.

     

    Oog voor de ontwikkelingen binnen de sector

    De langdurige ggz is de afgelopen jaren veranderd. Zo is de positie van (voormalig) RIBW’s in het zorg- en sociaal domein de afgelopen decennia verschoven naar ambulant werkend of actief in de wijk gericht op preventie. En er is een verschuiving van zorg met een medische insteek van specialistische ggz naar herstelgericht werken en het vergroten van de kwaliteit van leven. Het is belangrijk dat deze nieuwe aanpakken verwerkt worden in het kwaliteitskader, net als de perspectieven van alle betrokken partijen.

    Het kader is daarom ook dynamisch. Het moet kunnen aansluiten op beleidsontwikkelingen, wet- en regelgeving of nieuwe inzichten die leiden tot aanpassingen in het kwaliteitskader. Daarnaast is een voorwaarde dat het kader te allen tijde werkbaar en haalbaar is voor de dagelijkse praktijk. Dit houdt in dat het kort, bondig en helder wordt geformuleerd. Het kwaliteitskader zal medio 2024 klaar zijn voor implementatie.

     

     

    Bron: denederlandseggz.nl

    Gerelateerde artikelen

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    Het Nivel ondertekent Green Deal Samen werken aan Duurzame Zorg

    Nieuwe vertaling van de norm voor kwaliteitsmanagement medische laboratoria beschikbaar

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Cybercrimineel slaat 14 procent MKB-ers knock-out

    COEN-enquête: ondernemersvertrouwen omlaag door verslechterde economische verwachtingen, personeelstekort blijft de grootste belemmering

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vacatures

    Manager Kwaliteit, Veiligheid & Duurzaamheid

    14 mei 2025

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Arbocoördinator

    22 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.