Nieuw

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen

    20 juni 2022

    Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven

    16 juni 2022
    LinkedIn
    NIeuw
    • Startend Consulent Stikstof en Natura 2000
    • NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen
    • Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven
    • Ziekenhuizen zien omzet, rendement en aantal patiënten weer groeien
    • Acht op de tien managers waardeert het als medewerker mentale gezondheidsproblemen aankaart
    • ‘Integraal certificeren past bij onze cultuur’
    • Hoe pakt u risicobeheer op het gebied van cybersecurity slimmer aan?
    • Quality, Health, Safety and Environment (QHSE) Manager
    LinkedIn Twitter
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
      • Agenda
      • Nieuws
      • Columns
      • Artikelen
    • Organisatiegids
      • Organisatiegids (per categorie)
      • Organisatiegids (A-Z)
      • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Magazines
    • Vacatures
    • Over Kwaliteit in Bedrijf
      • Abonnementen
      • Adverteren
      • Service & contact
    • Blijf op de hoogte!
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    Home » Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven
    Nieuws

    Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven

    Duurzaamheidsinitiatieven stranden vaak in goede bedoelingen
    16 juni 2022Geen reacties4 Minuten leestijd
    Delen
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp E-mail

    Veel bedrijven kampen met aanzienlijke belemmeringen voor het uitvoeren van duurzaamheidsinitiatieven. De problemen zijn onder meer een gebrek aan communicatie en betrokkenheid van leidinggevenden, ondoeltreffend gebruik van gegevens, silo-technologieën die geen processen of informatie delen en een gebrek aan samenwerking en partnerschap tussen bedrijven en bedrijfstakken. Dat blijkt uit een recent onderzoek door Oxford Economics en SAP.

     

    Hoewel de waarde van duurzaamheidsinitiatieven niet algemeen wordt erkend, blijkt uit de studie ook dat de zakelijke voordelen ervan wel degelijk op het netvlies staan. Leidinggevenden willen over het algemeen hun organisaties graag verduurzamen, en noemden efficiëntie (58%), verbetering van de merkreputatie (46%) en het voldoen aan de behoeften van de klant (44%) als belangrijkste zakelijke voordelen voor duurzaamheidsinitiatieven. In totaal 63% van de ondervraagde executives gaf aan dat hun bedrijf al over een formeel duurzaamheidsplan beschikt.

     

    ‘Executives erkennen dat inspanningen op het gebied van duurzaamheid kunnen leiden tot een betere winstgevendheid, zowel klanten als werknemers kunnen aantrekken en een positieve impact kunnen hebben op hun toeleveringsketens’, aldus Vivek Bapat, senior vice president Purpose and Sustainability, SAP. ‘Maar het bereiken van deze doelen vereist een hoge mate van communicatie en betrokkenheid. Bij SAP proberen we te begrijpen hoe we deze bedrijven kunnen ondersteunen bij het realiseren van resultaten van hun duurzaamheidsdoelstellingen en bij het definiëren van best practices in alle sectoren.’

     

    Duurzaamheidsleiders in opkomst

    De meeste organisaties die aan de enquête deelnamen, beschreven losjes gedefinieerde duurzaamheidsverbintenissen en beperkte verbindingen met interne en externe doelgroepen. Ruwweg twee derde van de executives die wel duurzaamheidsplannen hebben, zegt dat de reikwijdte en visie van de plannen niet effectief worden gecommuniceerd binnen de organisatie of naar buiten toe.

     

    Het onderzoek identificeerde echter een kleine groep leidinggevenden – ongeveer 9% – die op duurzaamheid gerichte processen hebben omarmd en daar de vruchten van plukken. Deze ‘duurzaamheidsleiders’ worden gekenmerkt door eigenschappen zoals het stellen van duidelijke verwachtingen op strategisch niveau, het toepassen van de transformerende kracht van technologie en datamanagement en het communiceren met belangrijke doelgroepen zoals werknemers, partners in de toeleveringsketen en beleidsmakers.

     

    ‘Duurzaamheidsleiders brengen duurzaamheidsinitiatieven ook daadwerkelijk tot uitvoering’, zegt Edward Cone, redactioneel directeur van Oxford Economics. ‘Ze communiceren met de belangrijkste stakeholders binnen en buiten het bedrijf en gebruiken geïntegreerde technologieën om de prestaties te meten op een manier die de verantwoordingsplicht stimuleert.’

     

    Kernproblemen aanpakken

    De studie van Oxford Economics en SAP biedt uitgebreide gegevens en schetst daarmee een breed beeld van de inspanningen van bedrijven op het gebied van duurzaamheid. Uit de antwoorden komen de belangrijkste uitdagingen naar voren waarop bedrijven zich kunnen richten om hun duurzaamheidsresultaten te verbeteren en in de categorie ‘toonaangevend’ te vallen. De inspanningen om deze problemen aan te pakken, zijn op te delen in vijf kernpunten:

     

    • Begin met sponsoring door de directie. Duurzaamheidsinspanningen moeten beginnen met het opstellen van een expliciet plan dat in de hele organisatie wordt gecommuniceerd en benadrukt.
    • Zorg voor duidelijke, consistente communicatie. Hoewel inspanningen op het gebied van duurzaamheid aan de top beginnen, moet de visie door werknemers in actie worden omgezet. Het verbinden van de belangrijkste teams met duidelijke doelen is belangrijk om de prestaties op het gebied van duurzaamheid te verbeteren.
    • Integreer processen, technologieën en gegevens. De meeste bedrijven hebben duurzaamheid niet verankerd in hun kernstrategieën. Dat leidt tot losgekoppelde technologieën die strategische planning verhinderen en financiële en niet-financiële informatie loskoppelen. Het verenigen van deze middelen geeft inzicht in vooruitgang en prestaties.
    • Breid duurzame praktijken uit naar klanten, partners en leveranciers. Energieleveranciers vormen een belangrijk onderdeel van duurzaamheidsmaatregelen, maar meer dan een derde van de respondenten beschouwt het gebruik van duurzame energieleveranciers niet als essentieel voor hun CO2-reductiedoelstellingen (36%). Ze leggen hun partners ook niet dezelfde eisen op die ze zichzelf opleggen. Duurzaamheid is een teamsport die deelname in de hele toeleveringsketen vereist.
    • Begrijp dat gegevens van cruciaal belang zijn. Het vastleggen en analyseren van gegevens geeft inzicht in middelen en efficiëntie. Het stelt de organisatie in staat de resultaten te meten en waarschuwt als er verbeteringen nodig zijn. Dit belangrijke onderdeel is een gebied dat rijp is voor innovatie in alle sectoren.

     

    Lees hier het volledige onderzoek. SAP en Oxford Economics zetten zich in om best practices op het gebied van duurzaamheid te blijven bestuderen en begrijpen en om bedrijven wereldwijd te helpen een efficiëntere en duurzamere bedrijfsvoering op te bouwen.

    Vorig artikelZiekenhuizen zien omzet, rendement en aantal patiënten weer groeien
    Volgend artikel NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen

    Gerelateerde artikelen

    NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen

    Ziekenhuizen zien omzet, rendement en aantal patiënten weer groeien

    Acht op de tien managers waardeert het als medewerker mentale gezondheidsproblemen aankaart

    Geef een reactie Annuleer reactie

    Laatst toegevoegd

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen

    20 juni 2022

    Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven

    16 juni 2022

    Ziekenhuizen zien omzet, rendement en aantal patiënten weer groeien

    14 juni 2022
    Vacatures

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    Quality, Health, Safety and Environment (QHSE) Manager

    7 juni 2022

    KAM Manager

    30 mei 2022

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2021 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Organisatiegids
    • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Organisatiegids per categorie
    • Organisatiegids (A-Z)
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Typ uw zoekwoord(en) hierboven in en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc om te annuleren.