Veel bedrijven zijn door de jaren heen gecertificeerd voor ISO 9001. Een norm die de basis vormt voor kwaliteitsmanagement en ook de basis vormt voor andere normen. In deze reeks van blogs laten we auditoren uit verschillende sectoren aan het woord die hun ervaring uit het veld delen. Wat gaat er goed, en wat kan er beter?
Deze keer aan het woord: Harry Cramer, Auditor bij LRQA voor ISO 9001, ISO 14001, ISO 45001 en VCA; en dan met name geïntegreerde managementsystemen, van grote multinationals tot kleine familiebedrijven.
Van bedrijven in de bouw tot in de chemie, op alle vlakken kunnen managementsysteem worden geïntegreerd. De integratie van meerdere managementsystemen zorgt ervoor dat, naast klanttevredenheid, ook andere belangrijke aspecten en processen voor de organisatie centraal blijven staan, zoals milieumaatregelen of waarborging van gezondheids- en veiligheidsaspecten. De organisatie verwerkt daarbij in haar doelstellingen en processen, naast de eisen van de ISO 9001-norm, de eisen van andere normen zoals ISO 14001 en ISO 45001.
Groene doelstellingen
Organisaties kunnen daarbij doelstellingen hebben op het gebied van efficiëntie en daarmee sneller willen produceren, maar kunnen zij dit behalen binnen de kaders van hun milieudoelstellingen?
Stel dat er een verkeerde levering is gedaan aan de klant, het transport is halverwege de route en strandt vervolgens ergens in een haven. Om de klant tegemoet te komen wordt er een nieuwe, juiste levering getransporteerd naar de klant.
Wat wordt er met de foute levering gedaan die nu in een ander land gestrand is? Op dat moment is dat afval en heeft het bedrijf te maken met vervuiling. De klant is geholpen en tevreden, zij hebben immers het juiste product uiteindelijk ontvangen. Helaas is daarmee wel een milieuprobleem veroorzaakt door de organisatie zelf.
Een geïntrigeerd managementsysteem van ISO 9001 en ISO 14001 zorgt voor het opstellen van processen die rekening houden met de risico’s en gevolgen van deze processen voor het milieu.
Zorg voor uw medewerkers
Anderzijds geldt dit ook voor geïntegreerde kwaliteitsmanagementsystemen volgens ISO 9001 die geïntegreerd zijn met de gezondheids- en veiligheidsnorm ISO 45001. Tijdens de audits van deze geïntegreerde managementsystemen merk ik de laatste tijd dat, naast de fysieke arbeidsomstandigheden, steeds meer focus komt te liggen op psychosociale omstandigheden van de organisatie.
Een bedrijf kan haar kwaliteitsmanagementsysteem goed georganiseerd hebben in de vorm van kwaliteitszorg, planning en klantcontact, maar ondertussen haar personeel vergeten. Met soms een hoge werkdruk en burn-out gevallen op de werkvloer als gevolg. Tijdens audits probeer ik tijd en ruimte te nemen om hierover te praten: Hoe heeft de organisatie dit onderdeel geregeld? Wordt er veel gedeeld tussen collega’s? Wordt het werk onderling goed verdeeld? Is er tijdens functioneringsgesprekken aandacht voor de mentale gezondheid van de medewerkers? En wat wordt hier vervolgens mee gedaan? Dit zijn belangrijke aspecten die zorg dragen voor de algemene kwaliteit van het bedrijf en het is daarbij belangrijk dat het wordt meegenomen in de doelstellingen – wil een organisatie zich certificeren voor ISO 45001, naast ISO 9001.
Voordelen integratie
Het integreren van managementsystemen biedt een aantal voordelen, zoals het verminderen van kosten en dubbel werk tot het verbeteren van de efficiëntie, het teamwerk en de communicatie. Het gebruik van één systeem in de hele organisatie maakt het voor teams gemakkelijker om intern te communiceren met een consistente terminologie.
Dit is het eerste artikel uit een serie blogs van LRQA. Wilt u meer artikelen van LRQA lezen? Kijk dan hier.