Consumentenveiligheid is een van de thema’s waar de Europese Unie zich hard voor maakt. De EU-prijs voor productveiligheid, die dit jaar voor de tweede keer zal worden toegekend, is een eerbetoon aan bedrijven die zich extra hebben ingespannen om hun klanten te beschermen en aan de strengste normen te voldoen. Dit is een geweldige kans voor bedrijven die op dit gebied willen uitblinken, en zich hebben bewezen, om zichzelf te presenteren.
De winnaars van dit jaar ontvangen hun prijs uit handen van Didier Reynders, Europees commissaris voor Justitie, tijdens de uitreikingsceremonie op 23 september, die tevens door andere hoogwaardigheidsbekleders zal worden bijgewoond. Het winnen van een prijs betekent voor bedrijven brede erkenning, versterking van hun reputatie en een kans zich te positioneren als marktleider op het gebied van productveiligheid.
Een ode aan Europese excellentie
De EU-prijs voor productveiligheid betekent erkenning en zichtbaarheid voor – grote en kleine – bedrijven uit allerlei sectoren die consumentenveiligheid in hun activiteiten centraal stellen. De prijs is ook bedoeld om het consumentenbewustzijn over productveiligheid te vergroten en beter geïnformeerde aankoopkeuzes te stimuleren.
Didier Reynders: ‘Deze prijs helpt de bekendheid vergroten van Europese bedrijven die aanjager zijn van innovatie en excellentie op het gebied van productveiligheid. Terwijl consumenten zich steeds bewuster worden van het belang van veiligheid, is het voor hen soms moeilijk te weten wie ze kunnen vertrouwen. Met deze prijs kunnen we baanbrekende bedrijven erkenning geven en eren, en anderen bedrijven aanmoedigen hun voorbeeld te volgen.’
Kwetsbare consumenten, innovatie in de schijnwerpers
Dit jaar is de EU-prijs voor productveiligheid gericht op twee categorieën: het beschermen van de veiligheid van kwetsbare consumentengroepen en het combineren van veiligheid met nieuwe technologieën. Er worden in totaal 12 winnaars gekozen: in beide thematische categorieën worden drie mkb-bedrijven en drie grotere ondernemingen onderscheiden met goud, zilver of brons.
- Beschermen van de veiligheid van kwetsbare consumentengroepen: Bedrijven die zich hebben ingespannen voor het beschermen van kwetsbare consumentengroepen (bijvoorbeeld ouderen, kinderen of mensen met een beperking) kunnen inschrijven voor deze prijs. De organisatie is op zoek naar producten die specifiek bedoeld zijn voor gebruik door een kwetsbare groep, of die veilig kunnen worden gebruikt door de gehele bevolking en daarnaast rekening houden met specifieke risico’s, beperkingen en te voorzien gedrag van kwetsbare consumentengroepen. Ze zijn eveneens op zoek naar bewustmakingsinitiatieven.
- Combineren van veiligheid en nieuwe technologieën: Bedrijven die nieuwe technologieën hebben toegepast om consumentenveiligheid te vergroten, kunnen inschrijven voor deze prijs. Denk bijvoorbeeld aan consumentenproducten die verbonden zijn met internet of gebaseerd zijn op kunstmatige intelligentie, of processen en mechanismen die nieuwe technologieën integreren voor een betere consumentenveiligheid.
Schrijf nu in!
Om te kunnen inschrijven moeten bedrijven gevestigd zijn in een van de 30 landen van de Europese Economische Ruimte (de 27 EU-lidstaten plus IJsland, Liechtenstein en Noorwegen). Ingediende initiatieven moeten in ten minste één EER-land hebben plaatsgevonden en ten minste drie maanden voor de inschrijvingsdeadline zijn gestart.
Meer informatie over de categorieën, wie in aanmerking komen en de inschrijvingsprocedure vindt u hier: https://ec.europa.eu/product-safety-award/. Inschrijven kan vanaf nu tot 30 april 2021.