Nieuw

    Intrakoop en Renewi slaan handen ineen voor minder zorgafval

    27 juni 2022

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen

    20 juni 2022
    LinkedIn
    NIeuw
    • Intrakoop en Renewi slaan handen ineen voor minder zorgafval
    • Startend Consulent Stikstof en Natura 2000
    • NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen
    • Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven
    • Ziekenhuizen zien omzet, rendement en aantal patiënten weer groeien
    • Acht op de tien managers waardeert het als medewerker mentale gezondheidsproblemen aankaart
    • ‘Integraal certificeren past bij onze cultuur’
    • Hoe pakt u risicobeheer op het gebied van cybersecurity slimmer aan?
    LinkedIn Twitter
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
      • Agenda
      • Nieuws
      • Columns
      • Artikelen
    • Organisatiegids
      • Organisatiegids (per categorie)
      • Organisatiegids (A-Z)
      • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Magazines
    • Vacatures
    • Over Kwaliteit in Bedrijf
      • Abonnementen
      • Adverteren
      • Service & contact
    • Blijf op de hoogte!
    Kwaliteit in Bedrijf Kwaliteit in Bedrijf
    Home » Digitaal kwaliteitsmanagement: camera aan, microfoon uit
    Column

    Digitaal kwaliteitsmanagement: camera aan, microfoon uit

    17 september 2020Geen reacties2 Minuten leestijd
    Delen
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp E-mail

    Vanaf het moment dat we elkaar niet meer live konden ontmoeten, is ook de wereld van de meeste kwaliteitsprofessionals aanzienlijk veranderd. Na de eerste weken thuis, wachtend op de dagelijkse berichten over coronaslachtoffers, gingen veel mensen weer aan de slag. In eerste instantie met beperkte mogelijkheden om contact te houden met het bedrijf, maar dat verbeterde snel. Heel werkend Nederland ging in enkele weken om, van analoog naar digitaal werken. Digitale vergaderkanalen, zoals Skype, Zoom en MS Teams werden in korte tijd dagelijkse kost voor de werkenden. Microsoft maakte bekend dat het gebruik van MS Teams in de maand april met 70% is gestegen tot 75 miljoen dagelijkse gebruikers. Camera aan en microfoon op stil werd de nieuwe werkmodus.

    De snelle gewenning om elkaar niet meer op de werkvloer, maar via de laptop vanuit huis te ontmoeten is toch echt bijzonder te noemen. Wat een prachtig voorbeeld van de flexibiliteit en transformatiekracht van het Nederlandse bedrijfsleven. Geconfronteerd met beperkingen hebben we ontdekt dat we niet voor elke vergadering uren in de auto, trein of vliegtuig hoeven te zitten om ons werk te kunnen doen. Vanuit huis vergaderen, trainen en zelfs borrelen went gauw. Niet altijd leuk: wel makkelijk en snel. Ook al is het erg intensief om meerdere digitale vergaderingen op één dag te hebben.

    Als kwaliteitsprofessionals werken we steeds meer op organisatieniveau, in de rol van businesspartner of verandermanager. Die veranderde rol vereist andere vaardigheden, maar ook een andere manier van communiceren. Door de digitalisering in de afgelopen jaren hebben we meer en meer actuele informatie tot onze beschikking gekregen. Het cijfermatig monitoren van processen is via de moderne ERP-systemen vereenvoudigd en bij wijze van spreken vanuit huis te doen. Vanuit je kwaliteitsrol wil je echter ook gevoel krijgen bij de processen en de sfeer op de werkvloer. Persoonlijk contact met mensen is nodig en nuttig.

    Ik weet niet hoe het u vergaat, maar ik ga zeker het gemak van digitaal vergaderen meenemen naar ‘het nieuwe normaal’. Ik kan er mijzelf en mijn opdrachtgevers heel wat energieslurpende reiskilometers mee besparen. En tegelijkertijd zal ik op gezette tijden toch ook het face-to-face contact zoeken: letterlijk zien, ruiken en misschien wel proeven wat er gebeurt in de onderneming. Dat zal onmisbaar blijven voor de kwaliteitsprofessional. En dat maakt ons vak ook mooi, nietwaar?


    Elize Hulscher, partner bij BeeBold BV

    Vorig artikelHet nieuwe normaal begint nu
    Volgend artikel Emergentie, leiderschap en corona

    Gerelateerde artikelen

    De eerste indruk

    Management of Change voor Dummies

    Life is what happens to you…

    Geef een reactie Annuleer reactie

    Laatst toegevoegd

    Intrakoop en Renewi slaan handen ineen voor minder zorgafval

    27 juni 2022

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    NEN publiceert ontwerprichtlijn voor het uitvoeren van corrigerende maatregelen

    20 juni 2022

    Kloof tussen duurzaamheidsplannen en actie bij meeste bedrijven

    16 juni 2022
    Vacatures

    Startend Consulent Stikstof en Natura 2000

    22 juni 2022

    Quality, Health, Safety and Environment (QHSE) Manager

    7 juni 2022

    KAM Manager

    30 mei 2022

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2021 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Organisatiegids
    • Uw bedrijf in de Organisatiegids?
    • Organisatiegids per categorie
    • Organisatiegids (A-Z)
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Abonnement
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Typ uw zoekwoord(en) hierboven in en druk op Enter om te zoeken. Druk op Esc om te annuleren.