Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Cybersecurity event
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Kwaliteit in Bedrijf 4-2019
    Magazine

    Kwaliteit in Bedrijf 4-2019

    23 september 2021Geen reacties3 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    In dit nummer o.a.:

    Fred Brands Business Improvement Manager 2019

    Tijdens de 10e editie van het Business Improvement Event van het Nederlands Netwerk voor Kwaliteitsmanagement (NNK) is Fred Brands uitgeroepen tot Business Improvement Manager van 2019. De publieksprijs, die dit jaar voor de zesde keer werd uitgereikt, werd gewonnen door Willem Geuke.

    Bosch Scharnieren: Pionier Met QRM en POLCA

    Bosch Scharnieren uit Doetinchem stond voor twee keuzes: óf de poort dicht, óf revolutionair omdenken… Een bedrijfsreportage over een opmerkelijk bedrijf, waar een soepele workflow méér is dan het elimineren van verspilling.

    Zorgorganisaties leren van Chinese collega’s

    Dat het Nederlandse bedrijfsleven interesse heeft in China is logisch. Met deze grootmacht kun je handel drijven en technologische kennis uitwisselen. Maar wat hebben Nederlandse zorgorganisaties in China te zoeken?

    De planningsparadox: hoe gaat u er mee om?

    Veel productiebedrijven dromen van een betere planning. Hiermee hoopt men de hectiek op de werkvloer onder controle te krijgen, kortere doorlooptijden te realiseren en stipter te kunnen leveren.In de praktijk blijkt dat om z’n zachtst gezegd tegen te vallen. Door de complexiteit eruit te halen door middel van doorlooptijdverkorting, wordt plannen echter een stuk eenvoudiger.

    Kwaliteit moet je managen

    Wij gaan voor kwaliteit! Het is een makkelijke uitspraak waar je het niet mee oneens kunt zijn. Maar wat zeggen we daarmee eigenlijk? Zonder helder beeld bij wélke kwaliteit er wordt bedoeld, kunnen we daar met elkaar ook niet op managen.

    Samensturing: anders denken en organiseren

    Het enthousiasme over zelfsturing in Nederland is inmiddels danig getemperd. Op veel plekken slaagde de implementatie niet en greep men terug op aloude hiërarchische sturingsmechanismen. Maar hoe transformeer je nu je organisatie naar die toekomstbestendige manier van denken en organiseren?

    ‘Ook VCA- en ISO-audits kunnen leuk en simpel zijn’

    De internationale kwaliteitsstandaarden ISO 9001 en ISO 14001 en de VCA-certificering bezorgen menig bedrijf hoofdbrekens. Regelmatig volgt immers een verplichte audit en dan is het maar de vraag of alles binnen een bedrijf nog wel op orde is. Het kan ook anders, stellen Jan-Dirk van de Laar van Arpa Learn Instituut en Andy Healey van Bolidt.

    Risicogebaseerd denken: hoe doe je dat?

    Veel kwaliteitsmanagers hebben de afgelopen jaren hun kwaliteitsmanagement moeten aanpassen aan de eisen van de nieuwe norm: ISO 9001:2015. Deze versie had een aantal vernieuwende aspecten, zoals het volledig gestructureerd zijn volgens de HLS en het introduceren van risicogebaseerd denken. Maar hoe doet een bedrijf dat: risicogebaseerd denken?

    ‘ISO 55000 zorgt voor overzicht, structuur en focus’

    Eind vorig jaar ontkurkten de medewerkers van Waterbedrijf Groningen de champagne. Als tweede waterbedrijf in Nederland behaalden zij het ISO 55.000-certificaat. Daarmee tonen ze de buitenwereld dat ze hun assetmanagement tip top op orde hebben.

    Positieve benadering maakt auditen productiever

    De interne audit is voor veel bedrijven niet meer dan een saaie wettelijke verplichting, die elk jaar terugkeert. De auditor controleert specifieke onderdelen of processen meestal repetitief, met dezelfde kaders, opzet en mensen en vaak ook met dezelfde conclusies. De uitdaging wordt voor zowel de auditor als de audittee aanzienlijk hoger bij een andere, positieve aanpak.

    Hoe word je kwaliteitsmanager 4.0?

    De vertrouwde rol van de kwaliteitsmanager verandert. Waar het eerder vooral om kennis en zelfstandig opereren ging, draait het nu steeds meer om samenwerking. Dat heeft nogal wat gevolgen. Hoe ga je daar als kwaliteitsmanager mee om? Over dit en meer gaat op 24 september het event QESH 4.0.

    Verder in deze Kwaliteit in Bedrijf...

    • Nieuws over Business Continuity Management (BCM)
    • Columns
    • Literatuur
    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vereenvoudig het opsporen van risico’s in de supply chain

    Zo zit het met de directiebeoordeling, deel 1

    Vacatures

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Arbocoördinator

    22 april 2025

    Preventiemedewerker

    22 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.