Close Menu
    Nieuw

    Bekostiging van domeinoverstijgende samenwerking in de zorgverlening is nog vaak lastig

    31 mei 2024

    Nieuwe ISO-norm moet bijdragen aan vertrouwen in AI

    15 april 2024

    Vooruitzicht sectoren: Bouw krimpt, IT-sector groeit sterk

    11 april 2024
    LinkedIn
    • Nieuwsbrief
    • Digitaal magazine
    • Inloggen
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    • Home
    • Artikelen
    • Cybersecurity event
    • ISO boek
    • Magazines
    • Vacatures
    • Partners
      • Overzicht partners
      • Ook partner worden?
    • Lid worden
    Kwaliteit in BedrijfKwaliteit in Bedrijf
    Home / Kwaliteit in Bedrijf 6-2021
    Magazine

    Kwaliteit in Bedrijf 6-2021

    23 september 2021Geen reacties4 Mins Read
    Share
    LinkedIn Facebook Twitter WhatsApp Email

    In dit nummer o.a.:

    Training Within Industry zet VMI op poleposition

    Veel organisaties gaan bij efficiency- en/of kwaliteitsvragen aan de slag met een verbeterprogramma als Lean, Six Sigma, TPM of TQM. De VMI Group koos evenwel voor TWI (Training Within Industry). Deze aanpak is misschien een minder bekende of zelfs onbekende methode, maar juist TWI is een degelijk fundament voor elke vorm of elk systeem van verbeteren.

    De menskant van certificeren

    Heb jij een managementsysteem ingericht met als doel het behalen en behouden van een certificering? Of pluk je daadwerkelijk de vruchten van een goed ingericht, en daarmee dus duurzaam, managementsysteem? Wanneer je oprecht aandacht besteedt aan (het bewustzijn van) mensen binnen je organisatie kun je met recht zeggen dat risico’s geborgd zijn. Om dat te bewerkstelligen is het zaak om mensen in beweging te krijgen. Maar hoe doe je dat in de praktijk?

    De auditor en de voetbalcoach

    ‘Daar gaan we weer met die vervelende, nutteloze audits. Het is niets anders dan zinloos werk.’ Kent u zulke opvattingen over audits? Als dat zo is, is het misschien tijd om ons af te vragen of dit werkelijk het geval is en of audits ook nuttig en zinvol kunnen zijn. En zo ja, hoe moeten audits dan worden gepland en uitgevoerd, zodat alle betrokkenen uitkijken naar de volgende audit en de bijdrage ook voelbaar is in de resultaten van het bedrijf?

    Het in slaap gevallen organisatiekasteel

    In het sprookje van Doornroosje zijn een prinses en een koninkrijk in slaap gevallen. Soms kom je organisaties of teams tegen die ook in slaap zijn gevallen. Er is een doornhaag gegroeid waar vernieuwing geen ingang meer in kan vinden. Er ligt een belangrijke taak voor de leidinggevende om een dynamiek te creëren waarin mensen open blijven staan voor het nieuwe, niet vastgroeien in het gelijk en de manier van samenwerken blijven ontwikkelen.

    Servitization & QRM: de overtreffende trap in toegevoegde waarde

    Welke producten en diensten zouden over 10-50 jaar nog aangeboden worden? Hoe verschillen deze dan van de huidige producten en diensten? En nog belangrijker: wie biedt deze aan en hoe kunnen maakbedrijven inspelen op een continu veranderende vraag? In dit artikel duiken we in op de vraag om sneller, beter en completer klanten te voorzien in hun behoefte. Dit wordt gedaan door de krachten vanuit Servitization & Quick Response Manufacturing (QRM) te bundelen.

    De 10 mythes van Agile werken

    Agile werken is in de afgelopen jaren buitengewoon populair geworden. De belofte dat je met een Agile organisatie goed bent toegerust voor de steeds complexere en sneller veranderende wereld is natuurlijk ook wel erg aantrekkelijk. Dit enthousiasme heeft ertoe geleid dat Agile soms bijna als een religie wordt omarmd, met de principes als de 12 geboden van Agile en de 17 ondertekenaars van het Agile Manifesto als apostelen.

    Arbeidsveiligheid: hoe gaat u dat borgen?

    De laatste jaren is het accent binnen de arbeidsveiligheid steeds meer komen te liggen op preventie. De reden hiervoor is dat het waarborgen van de veiligheid van de werknemers niet alleen als doel heeft ongevallen te voorkomen. Het is ook een kwestie van het verminderen van de kans op gevaarlijke situaties voordat ze zich voordoen. Hoe TWI daartoe kan bijdragen is in dit artikel te lezen.

    25 jaar ISO 14001 voor milieumanagement

    Het is dit jaar alweer 25 jaar geleden dat de eerste editie van ISO 14001 ‘Milieu­managementsystemen – Eisen met richtlijnen voor gebruik’ in 1996 werd gepubliceerd. Inmiddels zijn volgens het laatste ISO Survey wereldwijd zo’n 350.000 organisaties tegen deze norm gecertificeerd. ISO 14001 is met voorsprong de meest toegepaste norm voor duurzaam ondernemen. In dit artikel wordt een korte terugblik op de afgelopen 25 jaar gegeven, maar ook wat de uitdagingen voor de toekomst zijn.

    Add A Comment

    Comments are closed.

    Laatst toegevoegd

    Digitalisering en circulariteit: een synergie met potentie

    Van leerling tot meester

    Vereenvoudig het opsporen van risico’s in de supply chain

    Zo zit het met de directiebeoordeling, deel 1

    Vacatures

    Quality & Health Assistant

    23 april 2025

    Arbocoördinator

    22 april 2025

    Preventiemedewerker

    22 april 2025

    Kwaliteit in Bedrijf is hét platform voor organisatieontwikkeling in Nederland en België

    Copyright 2023 Alcedo Media / Kwaliteit in Bedrijf.

    Kennispartners
    • Kennispartner worden van Kwaliteit in Bedrijf?
    • Onze partners
    Over Kwaliteit in Bedrijf
    • Inloggen
    • Lid worden
    • Nieuwsbrief
    • Adverteren
    • Service & contact
    • Privacy policy

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.